Obraz Boga i harmonijnego świata w pieśni Jana Kochanowskiego „Czego chcesz od nas, Panie”
Obraz Boga i harmonijnego świata w pieśni Jana Kochanowskiego „Czego chcesz od nas, Panie?”
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna sylwetkę twórczą Kochanowskiego oraz filozofię prezentowaną w jego utworach (stoicyzm, epikureizm),
zna dzieła Kochanowskiego i epokę, w której tworzył,
wyjaśnia pojęcia: mecenatu, hymnu, pieśni,
podaje definicję średniówki,
zna treść hymnu „Czego chcesz od nas Panie?”,
omawia budowę wersyfikacyjną wiersza.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
określić cechy Boga z pieśni Kochanowskiego oraz cechy świata przez niego stworzonego,
określić podmiot liryczny, adresata wypowiedzi i sytuację liryczną,
wskazać środki stylistyczne i określić ich funkcje,
rozpoznać występowanie średniówki w tekście hymnu,
stworzyć graficzną, czytelną notatkę lub notować w formie punktów, tabeli,
uwzględnić w notatce treści symboliczne,
posługiwać się językiem w sposób bogaty i różnorodny,
czytać, rozumieć i wartościować utwór dzięki zdobytym na lekcji informacjom.
2. Metoda i forma pracy
Heureza, praca z tekstem, praca indywidualna i grupowa, elementy wykładu
3. Środki dydaktyczne
Plansze z definicjami: hymnu, średniówki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Prosi o głośne przeczytanie treści hymnu. Konkretyzacje uczniowskie oraz krótkie, ustne streszczenie tekstu przez jednego z uczniów. Uczniowie zapisują w zeszytach temat lekcji.
Nauczyciel przybliża uczniom sylwetkę Kochanowskiego, zwraca uwagę na jego bogatą twórczość oraz na zjawisko mecenatu. Podkreśla pochodzenie społeczne poety oraz jego działalność literacką i kulturalną.
b) Faza realizacyjna
Wzorcowa recytacja utworu przez nauczyciela.
Swobodne wypowiedzi uczniów na temat wiersza.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują tekst .Wyjaśniają niezrozumiałe i obce dla nich zwroty, słowa, wyrażenia.
Określenie podmiotu lirycznego i adresata wypowiedzi (wyszukiwanie odpowiednich cytatów w utworze).
Uczniowie zastanawiają się nad określeniami Boga zawartymi w utworze Kochanowskiego. Wypisują je z tekstu i zapisują w zeszytach.
Bóg – cechy – jaki jest, kim jest: stwórca świata, fundament założył, ojciec, budowniczy świata, dobroczyńca człowieka, opiekun, żywiciel, artysta.
Obraz świata w pieśni „Czego chcesz od nas, Panie?”.
Świat stworzony przez Boga jest: harmonijny , spokojny, piękny, bezpieczny, miejsce do godziwego życia, uporządkowany, przyjazny, bezpieczny, przytulny.
Analiza hymnu (praca w grupach). Uczniowie wypisują środki stylistyczne i nazywają je.
Epitety,
Przenośnie,
Personifikacje,
Apostrofa,
Pytania retoryczne.
Wprowadzenie terminu: średniówka, zapisanie definicji oraz schematu w zeszytach:
Średniówka: stały wewnętrzny przedział intonacyjny powtarzający się po określonej liczbie sylab w kolejnych wersach wiersza.
- - - - - - - / - - - - - - 13
- - - - - - - - / - - - - - - 13
- - - - - - - - / - - - - - - 13
- - - - - - - - / - - - - - - 13
7 sylab średniówka 6 sylab
Ćwiczenia w rozpoznawaniu średniówki w tekście hymnu.
Uczniowie zastanawiają się nad głównym przesłaniem tekstu.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie zastanawiają się nad rolą i wagą twórczości Kochanowskiego na tle epoki renesansu. Dyskusja.
Uczniowie wyszukują w słowniku termin: hymn, wyróżniają jego główne cechy. Nauczyciel wywiesza tablice z definicją hymnu, uczniowie zapisują ją, ale w formie graficznej.
5. Bibliografia
Goliński J., Szkolny Słownik Literatury Staropolskiej, Videograf, Katowice 1991.
Kochanowski J., Fraszki, Pieśni, Treny, Polskapresse, Warszawa 2005*.*
Ziomek J., Renesans, PWN, Warszawa 1976.
Źródła internetowe: http://staropolska.gimnazjum.com.pl/renesans/jan_kochanowski/czego_chcesz_Panie.html
http://pl.wikipedia.org/wiki/Hymn
6. Załączniki
a) Notatki dla nauczyciela
załącznik 1.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Na lekcji uczeń trafnie interpretuje dane cytaty w odniesieniu do treści utworu. Określa cechy Boga pojawiającego się w hymnie. Poznaje sylwetkę twórczą Jana Kochanowskiego i epokę, w której żył i tworzył mistrz. Rozpoznaje strofikę wiersza, wie gdzie znajduje się średniówka. Trafnie określa środki stylistyczne. Charakteryzuje świat stworzony przez Boga dla człowieka.