Obraz wsi w literaturze Młodej Polski
Obraz wsi w literaturze Młodej Polski
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
zna treść poznanych wcześniej utworów literackich ,
wie jaki obraz wsi przedstwaiony został w literaturze Młodej Polski .
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi odwołać się do zdobytych wcześniej wiadomosci ,
umie zadbać o poprawną wypowiedź ,
potrafi wyciągać trafne wnioski .
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach , metoda poszukująca , metoda oglądowa , mapa mentalna.
3. Środki dydaktyczne
Ilustarcje przedsatwiające dwa oblicza wsi
Książki zawierające utwory dotyczace wsi
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
2. Zapisanie tematu na tablicy.
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
ĆWICZENIE 1
Uczniowie podzieleni na grupy otrzymują dwie ilustracje przedstawiające obraz wsi . Na jednej z nich widoczne są piękne chłopskie chaty , słoneczna pogoda , uśmiechnięci , czysto i schludnie ubrani ludzie . Na drugiej natomiast znajdują się ubogie chaty , rozwalające się płoty , błotniste drogi i smutni ,zmęczeni ludzie .
Zadaniem uczniów jest przytoczenie kilku tytułów utworów przedstawiających optymistyczną i pesymistyczną wizję wsi . Tytuły zapisują na odwrocie ilustracji . Przykadowe utwory :
1. J.Kochanowski ”Pieśń Świętojańska o sobótce” | 1. “Satyra na leniwych chłopów” |
2.E.Orzeszkowa ” Nad Niemnem” | 2.Sz.Szymonowic”Żeńcy” |
3. L.Staff ” Pokój wsi” | 3.H.Sienkiewicz”Bartek Zwycięzca” |
4.M.Rej “ Zywot człowieka poczciwego” | 4.M.Konopnicka”Wolny najmita” |
5. F.Karpiński” Laura i Filon” | 5. S.Żeromski”Zmierzch” |
6. A.Mickiweicz” Pan Tadeusz” | 6.J.Kasprowicz”Z chałupy” |
ĆWICZENIE 2
Uczniowie pozostają w tych samych grupach . Każdy otrzymuje kartę pracy , na której znajdują się cytaty , pochodzące z poznanaych utworów młodopolskich . Ich zadaniem jest podanie autora i tytułu utworu .
“ On zakończył w karczmisku pod ławą .
Dzieci w służbie , a ona niebożę
Od wsi do wsi dziś żebrze i pije(...)” (J.Kasprowicz , Z chałupy)
“Chudy , wyschnięty , szczerniały ,niski , z niebywale wypukłymi plecami – robił wrażenie jakiegoś narzędzia do podważania ciężarów , czegoś w rodzaju dźwigni(...) (S.Żeromski , Zapomnienie)
“Byli we wsi bogacze całą gębą , byli i pomniejsi , którzy zarówno o zarobki nie stali , byli takoż jensi , u których aż piszczało z biedy(...)ale i komorników , i takich co ino chałupy mieli , też nie brakowało(...)” ( W.Reymont , Chłopi)
“Zdobędę se pański dwór ,
wywleke se złoty wór;
złoty wór wysypie ,
ludziskom przed ślipie ,
nakupie se pawich piór!(...)” (S.Wyspiański , Wesele )
“Nieznacznie doktorowi zaczęło być “wszystko jedno”..Jedzą zgniłe kartofle – cóż począć? – niechaj jedzą , jeżeli im smakują . Mogą nawet jadać surowe – to trudno...” (S.Żeromski , Siłaczka)
Uczniowie odczytują swoje propozycje rozwiązania polecenia . Wszyscy wspólnie zastanawiją się jaki obraz wsi został przedstawiony w wymienionych utworach . Wszystkie propozycje zostają zapisane na tablicy w postaci mapy mentalnej .
c) Faza podsumowująca
ĆWICZENIE 3
Aby usystematyzować i zanotować najistotniejsze wiadomości dotyczące tematu lekcji , uczniowie samodzielnie uzupełniają tabelkę .
OBRAZ WSI W LITERATURZE MŁODEJ POLSKI
NAZWISKO AUTORA | OBRAZ WSI PRZEDSTAWIONY W UTWORZE | CYTAT NAJWYRAŹNIEJ ILUSTRUJĄCY OBRAZ WSI | |
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Wieś inspiracją dla kultury i sztuki . Rozważ temat na podstawie znanych ci utworów literackich i muzycznych , obrazów , , sztuk teatralnych , filmów itp.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza