Obrazy uzyskiwane za pomocą soczewek
Obrazy uzyskiwane za pomocą soczewek
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna rodzaje soczewek,
wie, co to jest ognisko soczewki i oś soczewki,
zna pojęcia ogniskowa, odległość obrazu od soczewki, odległość przedmiotu od soczewki,
rozróżnia obraz pozorny od rzeczywistego.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi narysować obraz przedmiotu po przejściu przez soczewkę,
potrafi obliczyć wielkość przedmiotu lub obrazu otrzymanego za pomocą soczewki,
potrafi obliczyć w jakiej odległości należy ustawić ekran lub przedmiot aby otrzymać ostry obraz .
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca samodzielna, pokaz.
3. Środki dydaktyczne
Plansze z obrazami powstającymi za pomocą soczewek
Zestaw do obserwacji obrazów powstających w soczewkach
Karty pracy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
Powtarza z uczniami pojęcia: zdolność skupiająca soczewki, ognisko soczewki, jak zachowuje się promień równoległy do osi soczewki, jak biegnie promień wychodzący z ogniska soczewki
b) Faza realizacyjna
Pokaz obrazów otrzymywanych za pomocą soczewki skupiającej w zależności od odległości przedmiotu od soczewki o znanej ogniskowej (załącznik 1).
Wnioski z obserwacji (załącznik 2).
Konstruowanie obrazów otrzymywanych za pomocą soczewek (załącznik 2).
Wprowadzenie równania soczewki z objaśnieniem, że korzysta się przy jego wyprowadzeniu z podobieństwa trójkątów.
Zastosowanie wiadomości do rozwiązywania zadań (załącznik 2).
c) Faza podsumowująca
Zebranie wiadomości:
Powtórzenie jakie obrazy otrzymujemy za pomocą soczewek i jak obraz zależy od odległości od soczewki i ogniskowej – uczniowie przy pomocy nauczyciela objaśniają wszystkie szczegóły dotyczące rozwiązania zadania za karty pracy, a następnie samodzielnie zapisują rozwiązanie (załącznik 2).
5. Bibliografia
Elbanowska St., Zamorska J., Zamorski W., Fizyka i astronomia Gimnazjum2, Juka, Warszawa 2001.
Subieta R., Zbiór zadań z fizyki dla szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1990.
6. Załączniki
a) Pokaz
załącznik 1.
Ustawienie zestawu do prezentacji obrazów otrzymywanych za pomocą soczewek o podanych ogniskowych.
Należy tak przesuwać przedmiot, aby uczniowie mogli zaobserwować, że na ekranie powstaje rzeczywisty obraz zwiększony, zmniejszony i tej samej wielkości ale odwrócony, oraz obraz pozorny powiększony.
b) Karta pracy
Załącznik 2.
Dorysuj brakujące elementy tak, aby powstał prawidłowy obraz. Uzupełnij zdania.
1) x = 2f
Otrzymujemy obraz odwrócony, rzeczywisty, ……………………………………… wielkości.
2)
Otrzymujemy obraz ……………………………………………………………………………………….
3)
Otrzymujemy obraz ……………………………………………………………………………………….
4)
Otrzymujemy obraz ……………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………
Równanie soczewki:
x – odległość przedmiotu od soczewki
y – odległość obrazu od soczewki
f – ogniskowa
Powiększenie: lub
p – powiększenie
a’ – wielkość obrazu
a – wielkość przedmiotu
Zadanie.
W odległości 30 cm od soczewki o zdolności skupiającej 20D znajduje się przedmiot. W jakiej odległości od soczewki powstanie obraz tego przedmiotu? Jaki to będzie obraz? Przedstaw schemat powstawania tego obrazu.
Dane …………………………… Wzory …………………………………………Szukane
Z = 20D …….………………………
x = 30cm ……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak