Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Obrazy uzyskiwane za pomocą soczewek

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna rodzaje soczewek,

  • wie, co to jest ognisko soczewki i oś soczewki,

  • zna pojęcia ogniskowa, odległość obrazu od soczewki, odległość przedmiotu od soczewki,

  • rozróżnia obraz pozorny od rzeczywistego.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi narysować obraz przedmiotu po przejściu przez soczewkę,

  • potrafi obliczyć wielkość przedmiotu lub obrazu otrzymanego za pomocą soczewki,

  • potrafi obliczyć w jakiej odległości należy ustawić ekran lub przedmiot aby otrzymać ostry obraz .

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca samodzielna, pokaz.

3. Środki dydaktyczne

Plansze z obrazami powstającymi za pomocą soczewek

Zestaw do obserwacji obrazów powstających w soczewkach

Karty pracy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

Powtarza z uczniami pojęcia: zdolność skupiająca soczewki, ognisko soczewki, jak zachowuje się promień równoległy do osi soczewki, jak biegnie promień wychodzący z ogniska soczewki

b) Faza realizacyjna

  1. Pokaz obrazów otrzymywanych za pomocą soczewki skupiającej w zależności od odległości przedmiotu od soczewki o znanej ogniskowej (załącznik 1).

  2. Wnioski z obserwacji (załącznik 2).

  3. Konstruowanie obrazów otrzymywanych za pomocą soczewek (załącznik 2).

  4. Wprowadzenie równania soczewki z objaśnieniem, że korzysta się przy jego wyprowadzeniu z podobieństwa trójkątów.

  5. Zastosowanie wiadomości do rozwiązywania zadań (załącznik 2).

c) Faza podsumowująca

Zebranie wiadomości:

  • Powtórzenie jakie obrazy otrzymujemy za pomocą soczewek i jak obraz zależy od odległości od soczewki i ogniskowej – uczniowie przy pomocy nauczyciela objaśniają wszystkie szczegóły dotyczące rozwiązania zadania za karty pracy, a następnie samodzielnie zapisują rozwiązanie (załącznik 2).

5. Bibliografia

  1. Elbanowska St., Zamorska J., Zamorski W., Fizyka i astronomia Gimnazjum2, Juka, Warszawa 2001.

  2. Subieta R., Zbiór zadań z fizyki dla szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1990.

6. Załączniki

a) Pokaz

załącznik 1.

Ustawienie zestawu do prezentacji obrazów otrzymywanych za pomocą soczewek o podanych ogniskowych.

Należy tak przesuwać przedmiot, aby uczniowie mogli zaobserwować, że na ekranie powstaje rzeczywisty obraz zwiększony, zmniejszony i tej samej wielkości ale odwrócony, oraz obraz pozorny powiększony.

b) Karta pracy

Załącznik 2.

Dorysuj brakujące elementy tak, aby powstał prawidłowy obraz. Uzupełnij zdania.

1) x = 2f

Otrzymujemy obraz odwrócony, rzeczywisty, ……………………………………… wielkości.

2) 2f

Otrzymujemy obraz ……………………………………………………………………………………….

3) x2f

Otrzymujemy obraz ……………………………………………………………………………………….

4) x

Otrzymujemy obraz ……………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………

Równanie soczewki: 1f=1x+1y

x – odległość przedmiotu od soczewki

y – odległość obrazu od soczewki

f – ogniskowa

Powiększenie: p=yx lub aa=yx

p – powiększenie

a’ – wielkość obrazu

a – wielkość przedmiotu

Zadanie.

W odległości 30 cm od soczewki o zdolności skupiającej 20D znajduje się przedmiot. W jakiej odległości od soczewki powstanie obraz tego przedmiotu? Jaki to będzie obraz? Przedstaw schemat powstawania tego obrazu.

Dane …………………………… Wzory …………………………………………Szukane

Z = 20D Z=1f …….………………………

x = 30cm …………………………1f=1x+1y…………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RbaJSXSBqSweL

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.71 KB w języku polskim
RJSFrNjzKT2vi

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 117.50 KB w języku polskim