Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Projektując albumy, filmyP17TGPDq7filmy lub kolażePe8cnNVshkolaże należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu zdjęć, z których one powstaną. Zapewne potrafisz wykonać prosty retusz zdjęcia, zmodyfikować jego kontrast, jasnośćPmGjCqgKoretusz zdjęcia, zmodyfikować jego kontrast, jasność oraz nasycenie kolorówPxqKJkXxdnasycenie kolorów.

W tym materiale poznasz bardziej profesjonalną metodę edytowania i przetwarzania obrazu rastrowego. Wyobraź sobie wiele przezroczystych folii. Na każdej z nich namaluj farbami obrazek. Następnie wszystkie folie złóż razem. Co zobaczysz, patrząc na nie, najlepiej pod światło? Jeden obrazek, złożony z wielu.

Ciekawostka

Czy wiesz, że tę metodę wykorzystano produkując wiele filmów animowanych, na przykład Przygody Bolka i Lolka.

Producenci programów graficznych również wykorzystali właściwości tej metody i umożliwili ich użytkownikom modyfikować grafikę rastrową w tzw. warstwach.

Istotę wykorzystania warstw poznasz, wykonując kilka przykładów.

Zmieniając kolejność warstw strzałkami znajdującymi się po prawej stronie fotografii sprawiasz, że konkretne krzewy przesłaniają się wzajemnie. W ten sam sposób działają na siebie różne warstwy fotografii.

Rk4cPbaOqlCCc
Fotografia interaktywna z możliwością zmiany kolejności warstw.
Fotografia interaktywna z możliwością zmiany kolejności warstw.
Źródło: Grzegorz Zwoliński, Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.

Istota warstw jest bardzo prosta. Mając obraz, rozbijasz go na kilka niezależnych od siebie części, a potem ponownie składasz i nakładasz na siebie. Wystaw przed siebie ręce zwrócone ich wewnętrzną częścią w stronę twarzy. W takiej pozycji, połóż po skosie lewą dłoń na prawej. Dłoń znajdująca się z tyłu jest przesłonięta przez dłoń będącą bliżej ciebie. Można powiedzieć, że twoje ręce to teraz dwie niezależne od siebie warstwy, które po złożeniu dają jedną całość. Dokładnie tak samo zadziała to w programach graficznych. W dowolnej chwili możesz przestawić, edytować lub usunąć jedną z warstw wpływając na całościowy wygląd obrazka, ale bez naruszania struktury i wyglądu pozostałych warstw.

W dalszej części materiału zaprezentowana zostanie praca na warstwach w programie wieloplatformowym o nazwie GIMP. Jest to darmowy edytor grafiki rastrowej udostępniony na licencji GPLP1B9Ya2Rwlicencji GPL. Jeśli nie posiadasz go w swoim systemie, możesz go pobrać z oficjalnej strony https://www.gimp.org. Do wykonania poniższych ćwiczeń możesz również wykorzystać inne znane ci oprogramowanie do edycji grafiki rastrowej, jednak podpowiedzi i odpowiedzi zawarte w tym materiale skupią się jedynie na wyżej wymienionym programie.

Wykonanie opisu do rysunku

Wyobraź sobie, że fotografię chcesz wzbogacić o opisy prezentowanych na niej owoców. Łatwo byłoby umieścić na niej tekst bez struktury warstwowej, który zaraz po wstawieniu wtopiłby się w obraz. Jednak wykonanie tego ćwiczenia w jednej warstwie nie dawałoby dużych możliwości dalszego jego modyfikowania. Załóżmy, że opisywane zdjęcie stanowi pierwszą warstwę. Na nią zostanie nałożona kolejna przezroczysta warstwa, na której będzie można wprowadzić kształty dwóch prostokątów. Kolejna lub kolejne przezroczyste warstwy będą służyć do wprowadzenia tekstów. Tak skonstruowany rysunek umożliwi przesuwanie względem siebie poszczególnych jego elementów umieszczonych na warstwach, aż do uzyskania efektu zgodnego z twoimi oczekiwaniami. Jest to moment, w którym może nastąpić scalenie obrazka w jedną warstwę.

Efekt twojej pracy może być następujący:

R1KPghdUJwFKi
Fotografia przedstawiająca jabłko, śliwkę i gruszkę, leżące na obrusie.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1

Edytuj fotografię owoców dostępną do pobrania poniżej. Dodaj dwie nowe warstwy, pierwsza z nich zawierać będzie dwa prostokąty, druga tekst z nazwami owoców. Uzyskany efekt powinien być podobny do fotografii umieszczonej nad ćwiczeniem.

R1GEWh5ggHzfI

Fotografia w formacie .png przedstawiająca trzy owoce leżące na obrusie: jabłko, śliwkę i gruszkę.

Fotografia przedstawiająca jabłko, śliwkę i gruszkę, leżące na obrusie.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Plik PNG o rozmiarze 5.73 MB w języku polskim

Jeżeli będziesz mieć problem z wykonaniem zadania, skorzystaj z podpowiedzi lub odpowiedzi.

1
Ćwiczenie 2

Pobierz zdjęcie warzyw. Zmodyfikuj je, dodając ich poszczególne nazwy. Nazwy połącz liniami z odpowiednimi warzywami. Rysunek wykonaj na warstwach.

RKIRK84SdnPrD

Fotografia w formacie .png przestawia sześć warzyw. Na obrusie leży brokuł, przed nim czosnek, pomidor i widoczny jest kawałek ogórka. Prawą stronę ogórka zasłania cebula i oparta o nią papryka. W tle widać rozmazany trawnik

Fotografia przestawiająca warzywa leżące na obrusie.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Plik PNG o rozmiarze 6.25 MB w języku polskim

Efekt swojej pracy zapisz w pliku pod nazwą opisy warzyw. Powinien on przypominać poniższy rysunek.

RtGW0KABgJhNl
Fotografia przestawiająca warzywa leżące na obrusie. Przy każdym warzywie znajduje się jego nazwa.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.

Jeżeli będziesz mieć problem z wykonaniem zadania, skorzystaj z podpowiedzi lub odpowiedzi.

Podobne ćwiczenie możesz wykonać dopisując imiona koleżanek i kolegów na zdjęciu klasowym lub imiona i pokrewieństwo poszczególnych osób na zdjęciu rodzinnym.

Modyfikacja fotografii z wykorzystaniem warstw

Modyfikowanie fotografii wykorzystując tylko jedną warstwę wymaga umiejętności wyodrębniania wybranego obszaru oraz późniejszej zmiany jego koloru. Teraz proponujemy ci wykonanie ćwiczenia o podobnym efekcie, ale inną metodą. Wykonasz je z wykorzystaniem dwóch warstw.

Wynik przykładowego działania przedstawia poniższe zdjęcie.

R1JOAtnZzx37t
Fotografia przedstawiająca kaczkę, która wędruje po niskiej trawie w kolorze szarym.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Na fotografii dostępnej do pobrania poniżej dodaj duplikat istniejącej już pierwszej warstwy. Następnie zmień kolorystykę nowo utworzonej warstwy i wymaż z niej kaczuszkę. Uzyskany efekt powinien być zbliżony do fotografii przedstawionej nad ćwiczeniem.

R6mHuQdzR7hSu

Fotografia przedstawiająca kaczkę wędrującą po niskiej trawie. W tle roślinność ustępuje suchej ziemi.

Fotografia przedstawiająca kaczkę wędrującą po niskiej trawie.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Plik PNG o rozmiarze 8.55 MB w języku polskim

Jeżeli będziesz mieć problem z wykonaniem zadania, skorzystaj z podpowiedzi lub odpowiedzi.

1
Ćwiczenie 4

Zmień kolor kaczki na fotografii dostępnej do pobrania poniżej, wykorzystując możliwości modyfikowania zdjęcia w wielu warstwach.

R19UhaAJz9uHC

Fotografia przedstawiająca kaczkę wędrującą po niskiej trawie. W tle roślinność ustępuje suchej ziemi.

Fotografia przedstawiająca kaczkę wędrującą po niskiej trawie.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Plik PNG o rozmiarze 8.55 MB w języku polskim

Jeżeli będziesz mieć problem z wykonaniem zadania, skorzystaj z podpowiedzi lub odpowiedzi.

Swoje umiejętności pracy z warstwami możesz wykorzystać do tworzenia fotomontaży. Przykładowe ćwiczenia znajdziesz w materiale Zaawansowana obróbka grafiki cyfrowej z wykorzystaniem warstwP1Au0Ea8LZaawansowana obróbka grafiki cyfrowej z wykorzystaniem warstw.

Wykorzystaj poniższy dzienniczek do zapisania swoich notatek i przemyśleń.

Rojz2P9nMsm0J
Wersja alternatywna: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Zapamiętaj!

Do wykonania kompozycji graficznej wykorzystaj możliwości wielowarstwowej grafiki rastrowej. Ta technika daje ci bardzo duże możliwości nakładania różnych grafik i zaawansowanego modyfikowania grafiki rastrowej. W przyszłości zapewne poznasz jeszcze bardziej zaawansowane możliwości pracy na warstwach.