Autor/autorka

Anna Szczurowska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa I

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Obróbka grafiki cyfrowej z wykorzystaniem warstw - fotomontaż

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Podstawa programowa II.3.a uczeń przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami: projektuje modele dwuwymiarowe i trójwymiarowe, tworzy i edytuje projekty w grafice rastrowej i wektorowej, wykorzystuje różne formaty obrazów, przekształca pliki graficzne, uwzględniając wielkość i jakość obrazów,

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

GIMP to bezpłatna aplikacja do obróbki i tworzenia grafiki rastrowej. Posiada ona przyjazny, intuicyjny interfejs oraz duże możliwości. Daje możliwość tworzenia i edycji obrazów oraz zmiany elementów. Zastosowanie technologii ma na celu rozbudzanie zainteresowań uczniów oraz rozwijanie ich pasji związanych z tworzeniem i obróbką grafiki komputerowej.

7. Cel ogólny zajęć

Podstawa programowa II.3.a uczeń przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami: tworzy i edytuje projekty w grafice rastrowej i wektorowej, wykorzystuje różne formaty obrazów, przekształca pliki graficzne, uwzględniając wielkość i jakość obrazów,

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. tworzenie i edytowanie obrazów rastrowych z uwzględnieniem warstw i przekształceń

  2. posługiwanie się narzędziem oderwania zaznaczenia

  3. posługiwanie się narzędziem maska

9. Metody i formy pracy

  • pogadanka

  • pokaz z instruktażem

  • dyskusja

  • ćwiczenia praktyczne - praca w programie Gimp

  • praca indywidualna uczniów

10. Środki dydaktyczne

  • komputery z dostępem do Internetu z zainstalowanym programem graficznym Gimp (dla każdego ucznia)

  • instruktaż ćwiczenia wydrukowany na kartkach

  • projektor

11. Wymagania w zakresie technologii

  • komputery z zaistalowanym programem do grafiki Gimp (wolne oprogramowanie GNU)

  • projektor

  • ekran do projektora

  • platforma e‑podręczniki

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

  • Aktywność 2

    • Temat: Krótka dyskusja - zainteresowanie tematem

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Dyskusja

      • Czy spotkaliście się z fotomontażem w życiu codziennym (w telewizji, w mediach społecznościowych)?

      • Fotomontaż to sztuka czy oszustwo?

      • Czy warto nauczyć się tworzenia fotomontażu?

  • Aktywność 3

    • Temat: Tworzenie fotomontażu

    • Czas trwania: 25

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel prosi uczniów, aby otworzyli dwa zdjęcia trawa.jpg oraz łabądź.jpg (obrazki ze strony www.freepixels.com licencja CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. )

      2. Pokazuje jaki jest cel lekcji czyli jaki efekt fotomontażu należy osiągnąć (plik trawa_łabądź.jpg)

      3. Rozpoczyna z uczniami ćwiczenie:

        • rozdaje wydrukowane ćwiczenie: Fotomontaż - z instrukcjami krok po kroku

        • jednocześnie nauczyciel pokazuje jak w kolejnych krokach wykonać fotomontaż - wykorzystuje przy tym projektor 

        • nauczyciel co pewien czas sprawdza czy uczniowie mają problemy w ćwiczeniu i pomaga w razie kłopotów

  • Aktywność 4

    • Temat: Podsumowanie

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje trudności, jakie napotkali wykonując fotomontaż.

      2. Zadaje pytanie: Jakie narzędzia wykorzystaliście tworząc fotomontaż?

      3. Nauczyciel zachęca do samodzielnego wykorzystania przedstawionych narzędzi i  pracy z nimi.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Ankieta przygotowana w Microsoft Forms

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

RDA3Og7rC95rG
R1VprL3ZKYDPB
R1Mhzsb6vpmfl
RrFhPxu57XRw4

Plik PDF o rozmiarze 106.99 KB w języku polskim

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna