Obróbka grafiki cyfrowej z wykorzystaniem warstw - fotomontaż
Autor/autorka
Anna Szczurowska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa I
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Obróbka grafiki cyfrowej z wykorzystaniem warstw - fotomontaż
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Podstawa programowa II.3.a uczeń przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami: projektuje modele dwuwymiarowe i trójwymiarowe, tworzy i edytuje projekty w grafice rastrowej i wektorowej, wykorzystuje różne formaty obrazów, przekształca pliki graficzne, uwzględniając wielkość i jakość obrazów,
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
GIMP to bezpłatna aplikacja do obróbki i tworzenia grafiki rastrowej. Posiada ona przyjazny, intuicyjny interfejs oraz duże możliwości. Daje możliwość tworzenia i edycji obrazów oraz zmiany elementów. Zastosowanie technologii ma na celu rozbudzanie zainteresowań uczniów oraz rozwijanie ich pasji związanych z tworzeniem i obróbką grafiki komputerowej.
7. Cel ogólny zajęć
Podstawa programowa II.3.a uczeń przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami: tworzy i edytuje projekty w grafice rastrowej i wektorowej, wykorzystuje różne formaty obrazów, przekształca pliki graficzne, uwzględniając wielkość i jakość obrazów,
8. Cele szczegółowe zajęć
tworzenie i edytowanie obrazów rastrowych z uwzględnieniem warstw i przekształceń
posługiwanie się narzędziem oderwania zaznaczenia
posługiwanie się narzędziem maska
9. Metody i formy pracy
pogadanka
pokaz z instruktażem
dyskusja
ćwiczenia praktyczne - praca w programie Gimp
praca indywidualna uczniów
10. Środki dydaktyczne
komputery z dostępem do Internetu z zainstalowanym programem graficznym Gimp (dla każdego ucznia)
instruktaż ćwiczenia wydrukowany na kartkach
projektor
11. Wymagania w zakresie technologii
komputery z zaistalowanym programem do grafiki Gimp (wolne oprogramowanie GNU)
projektor
ekran do projektora
platforma e‑podręczniki
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Podanie tematu oraz celów lekcji
Pokaz fotomontażu umieszczonego w e‑podręczniku
https://epodreczniki.pl/a/zaawansowana-obrobka-grafiki-cyfrowej-z-wykorzystaniem-warstw/D1Ej7GeZJ
Aktywność 2
Temat: Krótka dyskusja - zainteresowanie tematem
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Dyskusja
Czy spotkaliście się z fotomontażem w życiu codziennym (w telewizji, w mediach społecznościowych)?
Fotomontaż to sztuka czy oszustwo?
Czy warto nauczyć się tworzenia fotomontażu?
Aktywność 3
Temat: Tworzenie fotomontażu
Czas trwania: 25
Opis aktywności:
Nauczyciel prosi uczniów, aby otworzyli dwa zdjęcia trawa.jpg oraz łabądź.jpg (obrazki ze strony www.freepixels.com licencja CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. )
Pokazuje jaki jest cel lekcji czyli jaki efekt fotomontażu należy osiągnąć (plik trawa_łabądź.jpg)
Rozpoczyna z uczniami ćwiczenie:
rozdaje wydrukowane ćwiczenie: Fotomontaż - z instrukcjami krok po kroku
jednocześnie nauczyciel pokazuje jak w kolejnych krokach wykonać fotomontaż - wykorzystuje przy tym projektor
nauczyciel co pewien czas sprawdza czy uczniowie mają problemy w ćwiczeniu i pomaga w razie kłopotów
Aktywność 4
Temat: Podsumowanie
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje trudności, jakie napotkali wykonując fotomontaż.
Zadaje pytanie: Jakie narzędzia wykorzystaliście tworząc fotomontaż?
Nauczyciel zachęca do samodzielnego wykorzystania przedstawionych narzędzi i pracy z nimi.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ankieta przygotowana w Microsoft Forms
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna