Obróbka wstępna surowca
Obróbka wstępna surowca
Po zakończonych zajęciach uczeń powinien:
znać pojęcie obróbki wstępnej.
uzasadniać celowość poszczególnych etapów obróbki wstępnej.
znać urządzenia do obróbki wstępnej mechanicznej.
Umiejętności
Uczeń powinien:
prawidłowo przeprowadzać obróbkę wstępną z zachowaniem wartości odżywczej surowca,
przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny na stanowisku pracy,
rozdrabniać surowiec różnymi sposobami,
dobierać sposób rozdrobnienia surowca do poszczególnych potraw,
organizować stanowisko pracy.
Metoda i forma pracy
Zajęcia obejmują blok pięciu jednostek lekcyjnych 5 x 45 minut w pracowni technologicznej; uczniowie w czasie zajęć nie wychodzą na przerwy, nauczyciel w uzasadnionych przypadkach zezwala na opuszczenie pracowni. Nauczyciel stosuje następujące metody pracy: wykład, pogadanka, pokaz, przeprowadzenie doświadczenia, ćwiczenia indywidualne wykonywane samodzielnie przez uczniów.
Stanowisko robocze wyposażone w sprzęt niezbędny do wykonania obróbki wstępnej (noże, tarki, łyżka do wydrążania, deski, mechaniczny sprzęt do rozdrabniania).
Prezentacja multimedialna „Obróbka wstępna surowca”.
Produkty spożywcze.
Podręcznik A. Procner „Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem” i prasa fachowa (magazyny „Kuchnia”, „Sól i pieprz”).
Czynności organizacyjne (sprawdzenie listy obecności, stroju roboczego, zadania domowego).
Powtórzenie wiadomości z poprzednich lekcji:
- wymienić i scharakteryzować działy i pomieszczenia w zakładzie gastronomicznym,
- scharakteryzować układ funkcjonalny pomieszczeń.
Faza realizacyjna
Podanie tematu lekcji i nawiązanie do poprzedniej. Omówienie tematu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej „Obróbka wstępna surowca”. Instruktaż dotyczący wykonywanych zadań. Pokaz obróbki wstępnej przykładowych warzyw: papryki, kapusty, cebuli, pora, sałaty, kalafiora. Ćwiczenia (sporządzenie surówek) wykonywane samodzielnie przez uczniów. Przeprowadzenie doświadczenia – obieranie ziemniaków umytych i nieumytych – wyciągnięcie wniosków, zapisanie spostrzeżeń. Degustacja i ocena potraw.
Faza podsumowująca
Czynności porządkowe w pracowni technologicznej. Utrwalenie poznanego materiału. Test podsumowujący zajęcia dla uczniów. Zadanie pracy domowej oraz ćwiczeń na następną lekcję. Omówienie zajęć. Wyjaśnienie wątpliwości i pytań uczniów.
Bibliografia
A. Procner „Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem cz. 1”, Warszawa
„Technologia gastronomiczna 1” wydawnictwo Rea, Warszawa1998
Prasa fachowa, magazyny „Kuchnia”, „Sól i pieprz”
„Kucharz Gastronom” Warszawa 1968.
surówka z pora i jabłek,
surówka z marchwi,
surówka z selera, jabłek i rodzynek,
surówka z kapusty,
surówka z kapusty pekińskiej i ogórka,
papryka faszerowana,
mizeria,
surówka owocowa (arbuz drążony),
ziemniaki puree,
kalafiory z wody,
frytki,
kiełbasa podsmażana z cebulą
Przeprowadzenie doświadczenia: obieranie ziemniaków czystych i brudnych, wyciągnięcie wniosków, zapisanie spostrzeżeń.
zadanie domowe:
Na podstawie przeprowadzonych zajęć i podręcznika sformułuj podstawowe zasady sporządzania surówek. Od czego zależy waga porcji surówki? W jaki sposób podajemy surówki? Z której strony konsumenta ustawiamy na stole talerzyk z surówką?