Obrót
Obrót
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Zapoznanie uczniów z pojęciem obrotu w ujęciu klasycznym oraz częściowo analitycznym.
Poznanie podstawowych własności obrotu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi konstruować obrazy niektórych figur w obrocie.
Uczeń potrafi obliczać współrzędne obrazów punktów w obrocie o niektóre kąty.
Uczeń poszukuje argumentacji matematycznej w oparciu o poznaną definicję.
Ćwiczenie umiejętności pracy z tekstem matematycznym.
Ćwiczenie umiejętności pracy w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca indywidualna, praca zespołowa.
3. Środki dydaktyczne
Komputer z rzutnikiem multimedialnym.
4. Przebieg lekcji
Zapoznanie uczniów z definicją obrotu (wypowiedź słowna, wprowadzenie nazewnictwa): .
Przy okazji takiej definicji nauczyciel wyjaśnił pojecie kąta skierowanego (wyodrębnienie pierwszego i drugiego ramienia, ruch od ramienia pierwszego do drugiego przeciwnie do ruchu wskazówek zegara lub zgodnie ze wskazówkami zegara).
Następnie uczniowie samodzielnie, w oparciu o podaną definicję, konstruują obraz punktu w obrocie o dowolny kąt. Jeden z uczniów podaje swój sposób konstrukcji (ewentualne ulepszenia, inne propozycje). Potem nauczyciel wykonuje wskazaną konstrukcje na komputerze (wystarcza program CABRI 1), tak aby wszyscy uczniowie widzieli. Następnie porusza punktem X – uczniowie obserwują obraz X’ (w programie CABRI 1 jest to możliwe). Dodatkowo uczący zaznacza odcinek XX’.
Po takiej obserwacji uczniowie otrzymują następujące polecenia:
Czy obrót jest przekształceniem geometrycznym?
Znajdź punkty stałe obrotu.
Wyznacz zbiór wartości obrotu.
Scharakteryzuj odcinki XX’, przy wszelkich położeniach punktu X.
Co może być obrazem prostej, okręgu, trójkąta?
Czy można wskazać takie dwa punkty X i Y, aby ?
Jakie jest przekształcenie odwrotne do obrotu?
Odpowiedzi na powyższe pytania powinny być poparte argumentacją, choć w przypadku obrotu nie jest ona taka łatwa. Z tego tez powodu nauczyciel akceptuje formułowane przez uczniów wnioski bez ścisłego matematycznego uzasadnienia.
Uczniowie początkowo pracują samodzielnie w poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania, potem tworzą grupy czteroosobowe (dwie sąsiednie ławki) i uzgadniają wspólne stanowisko. Następnie przechodzimy do wymiany poglądów. Grupy omawiają po jednym z pytań. Pojawiają się także na ekranie obrazy prostej, okręgu w obrocie konstruowane na zasadzie „miejsca geometrycznego punktu” (jest to jedna z opcji programu CABRI 1).
W wyniku pracy powinna zostać wypracowana następująca charakterystyka obrotu:
Jest to przekształcenie geometryczne.
Ma dokładnie jeden punkt stały: środek obrotu: jeśli X = X’, to , kąt nie jest kątem zerowym, zatem punkty X i S muszą się pokrywać.
Zbiorem wartości jest cała płaszczyzna.
Odcinki XX’ (przy wszelkich położeniach punktu X) są różnej długości: od 0 do dowolnie dużej, nie są do siebie równoległe. Symetralne tych odcinków przechodzą przez jeden punkt – środek obrotu.
Obrazem prostej jest prosta, wydaje się, że tworzy ona z daną prostą kąt równy kątowi obrotu. Obrazem okręgu jest okrąg o tym samym promieniu.
Obrót jest przekształceniem izometrycznym.
Przekształceniem odwrotnym do obrotu jest obrót o kąt przeciwny do danego.
Kolejny etap lekcji dotyczy obrotu w układzie współrzędnych. Zadanie uczniów polega na znalezieniu związku pomiędzy współrzędnymi punktu , a współrzędnymi jego obrazu w obrocie wokół początku układu współrzędnych o kąty skierowane: 90Indeks górny °°, 180Indeks górny °°, 270Indeks górny °°.
Nauczyciel przeprowadza odpowiednie rozumowanie dla kąta 90Indeks górny °°.
Kąt AOA’ wynosi 90Indeks górny °°. Obrotowi podlegają także współrzędne punktu A. I tak: obrazem współrzędnej x jest współrzędna y’ (zachowuje znak), a obrazem y jest x’ (następuje zmiana znaku na przeciwny). Stąd otrzymujemy, że .
Następnie uczniowie najpierw pracują samodzielnie, potem znów czwórkami. Na koniec grupy relacjonują swoje wyniki: W obrocie o kąt 180Indeks górny °°obrazem punktu A(x, y) jest punkt . W obrocie o kąt 270Indeks górny oo obrazem punktu A(x, y) jest punkt .
Na zakończenie uczniowie wykonują ćwiczenia, np.: Znajdź obraz trójkąta ABC w obrocie wokół punktu A o kąt BAC.
5. Bibliografia
Konior J., Repetytorium z CABRI, część II, [w:] „Matematyka i Komputery” nr 11, 2002, s. 5‑8.
Pająk W., Badanie przekształceń geometrycznych, [w:] „Nauczyciele i Matematyka” nr 8, 1993, s. 22‑23.
Pająk W., CABRI i przekształcenia geometryczne na płaszczyźnie, VULCAN, Wrocław 1994.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Obierz dwa dowolne punkty A, B w układzie współrzędnych, znajdź ich obrazy A’, B’ w obrocie wokół początku układu współrzędnych o kąt 90Indeks górny °°(potem: 270Indeks górny °°, 180Indeks górny °°). Sprawdź, czy AB = A’B’.
Czy istnieje związek pomiędzy symetrią środkową, a obrotem?
7. Czas trwania lekcji
2 godziny lekcyjne
8. Uwagi do scenariusza
brak