1907 – pośmiertna wystawa malarstwa Paula Cézanne'a w Paryżu
1907 – Pablo Picasso, Panny z Awinionu – pierwszy kubistyczny obraz
1907‑1909 – pierwsza faza kubizmu – prekubistyczna (in. geometryczna, cezannowska)
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1UnM3kjZrpTN1
mf8a90c745fbc233a_0000000000019
1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury.
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
mf8a90c745fbc233a_0000000000024
Nauczysz się
opowiadać o twórczości Paula Cézanne’a;
opowiadać o najważniejszych pracach Cézanne’a, Braque'a, Picassa;
BryłaBryłaBryła W plastyce (np.: w malarstwie, rzeźbie) bryła jest odwzorowaniem przestrzennym przedmiotu. Charakteryzuje się trójwymiarowością. Paul Cézanne, francuski malarz tworzący w II połowie XIX i na początku XX wieku, uważał, że wszystkie obiekty w naturze można sprowadzić do trzech podstawowych brył geometrycznych: kuli, walca i stożka. Przykładowo gruszka ma kształt stożka,
RywgPSn41du2d1
R16Lgwxd5cTqq1
mf8a90c745fbc233a_0000000000051
jabłko ma kształt kuli,
R4BtuLILhD1DJ1
RNIHFchtcpfEM1
a w kształcie kubka można dostrzec walec.
RSJ2xDiIqHTJq1
RfLSdQzex1E3T1
Dla malarzy‑kubistów podstawową figurą geometryczną, do której sprowadzali kształty przedmiotów, był sześcian.
RpH7etgpx7t251
mf8a90c745fbc233a_0000000000064
Inspiracje Cézanne’a i Braque'a
Jednym z ulubionych tematów malarskich Paul Cézanne’a była martwa natura. Artysta nie odwzorowywał szczegółów przedmiotów, zróżnicowanej fakturyFakturafaktury drewna stołu, czy skórki owocu. Pokazywał ich istotę – barwę i bryłęBryłabryłę. Malował płaską plamą barwnąPlama barwnaplamą barwną, a przedmioty upraszczał, zbliżając ich kształty do prostych figur geometrycznych (np.: kwadratów, prostokątów, kół i in.) oraz brył, brzoskwinie i cukiernica to kule, gruszki to stożki, a dzbanek to walec. Kształt przedmiotu, jego bryłę, budował kolorem.
Twórcy kubizmu – Pablo Picasso i Georges Braque – inspirowali się twórczością Cézanne’a. W jednej z martwych natur Pabla Picasso można zaobserwować dążenie do jeszcze silniejszego uproszczenia i geometryzacjiGeometryzacjageometryzacji widzianych przedmiotów.
R18fDfJmBoPJ21
RR7crenW7WYXT1
W pejzażu Georgesa Braque’a drzewa nie mają liści, a domy bez drzwi i okien przypominają sześciany. Bryły są złożone z form o prostych płaszczyznach, które stykają się ostrymi krawędziami. Artysta skrócił perspektywę, spłaszczając tym samym przestrzeń.
R10zcKAaec0no1
mf8a90c745fbc233a_0000000000086
Martwa natura w pracach artystów
RNXyumP3TVTxo1
RKt0bsypoLMWI1
RrhXBiJVjpXZK1
R1RXKGD3szhi01
RxlkquJA0MD5s1
R3xPSkS4eeZEh1
R15dYEmomsXt01
Polecenie 1
Wyszukaj dzieło malarskie reprezentujące kubizm i dokonaj jego analizy. Uzasadnij swój wybór.
RpLWP6gzRoa4q
mf8a90c745fbc233a_0000000000144
Zadania
classicmobile
Ćwiczenie 1
R6bCmSqSeJKIa1
static
Ćwiczenie 1
Stosowanie w sztukach plastycznych form i motywów geometrycznych lub sprowadzanie kształtów do form geometrycznych to:
A - Kolaż B - Odwzorowanie natury C - Geometryzacja
C
classicmobile
Ćwiczenie 2
RkUQHKYYJD2Wp1
static
Ćwiczenie 2
Paul Cézanne uważał, że wszystkie obiekty w naturze można sprowadzić do trzech brył geometrycznych. Jakie to bryły?
A - Kula, sześcian, walec B - Walec, kula, stożek C - Stożek, walec, prostopadłościan
B
classicmobile
Ćwiczenie 3
RmT4l2pDrzHRr1
static
Ćwiczenie 3
Kierunek w sztuce, który powstał we Francji na początku XX wieku proponujący sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych to:
A - Kubizm B - Abstrakcjonizm C - Symbolizm
A
classicmobile
Ćwiczenie 4
RqQVOLv5wOuwB1
static
Ćwiczenie 4
Nazwa kubizm oznacza:
A - Kulę, koło B - Kostkę, sześcian C - Walec, stożek
B
classicmobile
Ćwiczenie 5
RnLvKnp9q9yYs1
static
Ćwiczenie 5
Wskaż nazwiska artystów, którzy byli twórcami kubizmu:
A - Pablo Picasso B - Paul Cézanne C - Georges Braque
A
C
classicmobile
Ćwiczenie 6
R1BaVLt1YI7iU1
static
Ćwiczenie 6
.
RSjUoUBZ46fF81
Odpowiedzi: 1 - Pablo Picasso 2 - Georges Braque 3 - Paul Cézanne
A‑3 B‑1 C‑2
mf8a90c745fbc233a_0000000000151
Kubizm i jego inspiracje twórczością Paula Cézanne’a.
KubizmKubizmKubizm był kierunkiem w sztuce, który powstał we Francji na początku XX wieku. Termin kubizm pochodzi od łacińskiego słowa cubus, czyli kostka lub sześcian, który bezpośrednio nawiązuje do podstawowej cechy kierunku – geometryzacji. Pierwsza faza nazywana jest cezannowską lub geometryczną, ponieważ jego twórcy – Pablo Picasso i Georges Braque – inspirowali się późnym malarstwem Paula Cézanne’a. Historia kubizmu rozpoczyna się obrazem Pabla Picassa Panny z Awinionu z 1907 roku.
Rv7gj31hgvKh51
Przedmioty w obrazach Paula Cézanne’a były uproszczone, zgeometryzowane, kształtowane kolorem. Artysta ukazywał istotę przedmiotów – ich bryłę i barwę – nie skupiając się na wiernym ich odwzorowaniu. Trzy podstawowe figury geometryczne, do których sprowadzał wszystkie kształty w naturze, to kula, walec i stożek. Koncepcję Cézanne’a rozwinęli kubiści. Dla nich podstawową formą trójwymiarową był sześcian. Bryła złożona była z prostych płaszczyzn, które stykały się ostrymi krawędziami. Silne uproszczenie, geometryzacja, deformacja, sprowadzenie do najprostszych form ukazywało istotę malowanych obiektów.
mf8a90c745fbc233a_0000000000159
Cézanne rozwinął nowatorską technikę budowy przestrzeni obrazu. Uważał, że człowiek nie obserwuje rzeczywistości w sposób statyczny, z jednego punktu, tak jak to się dzieje, gdy zastosujemy perspektywę linearną. Artysta obserwował i rejestrował, w jaki sposób zmieniały się kształty przedmiotów, kiedy zmieniał kąt, pod jakim na nie patrzył.
R1HjcWgf2Ipoy1
Zainspirowani tym podejściem Picasso i Braque również łączyli w jednym obrazie kilka punktów widzenia – na wprost, z lewej i z prawej strony, z lotu ptaka i z perspektywy żabiej. Oni także ukazywali przedmioty oglądane równocześnie z wielu perspektyw. Podstawowym tematem były kompozycje jednofigurowe i martwe natury, złożone z prostych przedmiotów, butelek, kieliszków oraz instrumentów muzycznych.
Wrażenie głębi Cézanne uzyskiwał budując formy na obrazie przede wszystkim kolorem i wzajemnym oddziaływaniem barw. Używał ich jako linii, narzędzia do konstruowania elementów przestrzeni. Dotknięcia pędzla przybierały geometryczne kształty. W swoich dziełach stosował zasady perspektywy barwnej, która wykorzystuje złudzenie, że ciepłe barwy (czerwony, żółty, pomarańczowy) wydają się być bliżej, niż barwy zimne (niebieski, zielony, fioletowy).
Tak jak Cézanne, kubiści zrezygnowali z perspektywy linearnej, iluzjonizmu i światłocienia. Skrócili perspektywę, powodując spłaszczenie przestrzeni.
mf8a90c745fbc233a_0000000000195
RMAzq6qXf2cWL1
R1Fir0wJrqCYP1
R1CBIwAATHSlq1
ReJcbIhWJ4vob1
R1Txip8S9gRmG1
RR8iaGLLWuJTE1
classicmobile
Ćwiczenie 7
RxjUoaQ2Bf0ex1
static
Ćwiczenie 7
Przyjrzyj się wybranym obrazom i dopasuj do nich tytuł oraz autora.
RIbcBJJsGLYmg1
1 - „Martwa natura z butelką mięty pieprzowej” (1890 – 1894), Paul Cézanne 2 - „Brzoskwinie i gruszki” (1890 – 1894), Paul Cézanne 3 - „Panny z Awinionu” (1907), Pablo Picasso 4 - „Martwa natura” (1908), Pablo Picasso 5 - „Instrumenty muzyczne” (1908), Georges Braque 6 - „Domy w L’Estaque” (1908), Georges Braque
F‑1,B‑2,D‑3,A‑4,E‑5,C‑6
Zobacz także
Inna wersja zadania
R8k0zcSFpyZ5Zmf8a90c745fbc233a_00000000000061
mf8a90c745fbc233a_0000000000006
mf8a90c745fbc233a_0000000000006
Przyjrzyj się wybranym obrazom i dopasuj do nich tytuł oraz autora.
Odpowiedzi: A - „Panny z Awinionu” (1907), Pablo Picasso B - „Martwa natura z butelką mięty pieprzowej” (1890 – 1894), Paul Cézanne C - „Martwa natura” (1908), Pablo Picasso D - „Brzoskwinie i gruszki” (1890 – 1894), Paul Cézanne E - „Domy w L’Estaque” (1908), Georges Braque F - „Instrumenty muzyczne” (1908), Georges Braque
Rozwiązanie: 1‑E 2‑C 3‑D 4‑B 5‑A 6‑F
mf8a90c745fbc233a_0000000000211
Słownik pojęć
Bryła
Bryła
odwzorowanie przestrzenne przedmiotu charakteryzujące się trójwymiarowością. Określa m.in. kształt, wielkość i relacje przestrzenne (konstrukcję) przedmiotu.
Faktura
Faktura
sposób ukształtowania powierzchni obrazu. Fakturę widzimy okiem i sprawdzamy dotykiem. Może być np. błyszcząca, matowa, gładka, szorstka, chropowata.
Geometryzacja
Geometryzacja
stosowanie w sztukach plastycznych form i motywów geometrycznych, lub sprowadzanie kształtów przedmiotów do figur geometrycznych.
Kubizm
Kubizm
kierunek w sztuce – głównie w malarstwie i rzeźbie – powstały we Francji na początku XX wieku. Jego twórcami byli Pablo Picasso i Georges Braque. Kubiści poszukiwali nowych zasad budowy przestrzennej dzieła. Odrzucali zasady perspektywy linearnej i zmierzali do geometrycznego uproszczenia elementów kompozycji.
Plama barwna
Plama barwna
kształt o określonej wielkości i barwie uzyskany przez naniesienie farby na płaszczyznę za pomocą różnych narzędzi (np. pędzla, palca) lub przez stemplowanie, odciskanie, naklejanie, albo zagęszczenie kresek.,Źródło:,Autor opracowania.
mf8a90c745fbc233a_0000000000238
Galeria dzieł sztuki
R18fDfJmBoPJ21
RR7crenW7WYXT1
R10zcKAaec0no1
R1FweUKE0wvD91
RMwvtraN9kJRG1
Rzv06RuBsKPJW1
R34T2tyD3Ekko1
R1RZsBtLcKz1n1
Rv7gj31hgvKh51
R1HjcWgf2Ipoy1
RMAzq6qXf2cWL1
R1CBIwAATHSlq1
RhVAJsj3m5R6p
RNcxf2JfsHycY
Rghk78BcOfkfl
RZ8gqqn7z1Oea
mf8a90c745fbc233a_0000000000242
Bibliografia
Anna Karola Krauße, Historia malarstwa. Od renesansu do czasów współczesnych, Niemcy 2005.
Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2004.