Obserwacje mikroskopowe
Autor/autorka
Iwona Banaś
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa V
2. Przedmiot
biologia
3. Temat zajęć
Obserwacje mikroskopowe
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat lekcji jest zgodny z podstawą programową i programem nauczania dla klasy V szkoły podstawowej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Lekcja z zastosowaniem narzędzi TIK jest dla uczniów atrakcyjniejsza i skłania ich do aktywności i zaangażowania w pracę. Dzięki temu nauka staje się przyjemniejsza, ciekawsza i wzrasta jej efektywność.
7. Cel ogólny zajęć
Kształcenie umiejętności obserwacji mikroskopowych.
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń omawia budowę mikroskopu
uczeń wykonuje preparat mikroskopowy
uczeń obserwuje preparat pod mikroskopem i wykonuje jego rysunek w zeszycie
9. Metody i formy pracy
Metody pracy: lekcja odwrócona, obserwacje mikroskopowe, burza mózgów, pogadanka, praca z kodami QR, praca na platformie zpe.gov.pl, Learning Apps, Genially.
Formy pracy: praca indywidualna, grupowa.
10. Środki dydaktyczne
Mikroskop z kamerą podłączony do tablicy interaktywnej, zestaw do przygotowania preparatu mikroskopowego (zakraplacz, pęseta, igła preparacyjna, szkiełko nakrywkowe, szkiełko podstawowe, zlewka z wodą), smartfony uczniów, kody QR, zasoby sieci (Zintegrowana Platforma Edukacyjna, LearningApps, Google Forms, Genially).
11. Wymagania w zakresie technologii
Tablica interaktywna z dostępem do internetu, mikroskop z kamerą, smartfony uczniów.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Zadanie dla uczniów do wykonania przed lekcją.
Czas trwania: -
Opis aktywności:
W ramach lekcji odwróconej nauczyciel przesyła uczniom materiał opracowany na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z przesłanym materiałem, aby praca na lekcji przebiegała sprawniej.
https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/55460200
Aktywność 2
Temat: Refleksja nad przesłanym materiałem.
Czas trwania: 5 min.
Opis aktywności:
Uczniowie dzielą się spostrzeżeniami z pracy nad wysłanym materiałem. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych ćwiczeń na platformie ZPE.
Nauczyciel wyświetla uczniom materiał opracowany na platformie ZPE i podaje uczniom temat i cele lekcji.
Link: https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/55460200
Aktywność 3
Temat: Teoria – Budowa mikroskopu.
Czas trwania: 8 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel wskazuje kolejno na mikroskopie jego elementy budowy, natomiast chętni uczniowie wskazują jak te elementy się nazywają oraz jakie pełnią funkcje.
Uczniowie przypominają również co jest niezbędne do wykonania preparatu mikroskopowego oraz jakie są kolejne etapy wykonania preparatu.
Najbardziej aktywni uczniowie otrzymują oceny za aktywność.
Aktywność 4
Temat: Praktyka – Wykonanie i obserwacja preparatów mikroskopowych.
Czas trwania: 20 min.
Opis aktywności:
Nauczyciel rozdaje uczniom zestawy do wykonania preparatów (szkiełko podstawowe, szkiełko nakrywkowe, pęseta, igła preparacyjna, zakraplacz, zlewka z wodą, fragment skórki z cebuli) i prosi o wykonanie preparatu ze skórki liścia cebuli. Uczniowie w parach wykonują preparaty. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania. W razie potrzeby pomaga uczniom.
Następnie kolejno uczniowie podchodzą do mikroskopu z podłączoną kamerą i prezentują wszystkim na tablicy multimedialnej wykonany przez siebie preparat.
Nauczyciel prosi o wykonanie w zeszycie rysunku obserwowanego pod mikroskopem preparatu.
Nauczyciel tłumaczy w jaki sposób należy obliczyć powiększenie obrazu w mikroskopie (powiększenie okularu x powiększenie obiektywu = powiększenie obrazu).
Uczniowie zapisują w zeszycie obliczone powiększenie obrazu.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel rozdaje uczniom kolejne kody QR, które po zeskanowaniu przekierowują uczniów do ankiety opracowanej na platformie Google Forms.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfJbN1rQDLBEnPFSJyLBc2qlOB383dy0EuHzZQhD0WE_ISRfw/viewform?usp=sf_link
Uczniowie uzupełniają ankietę.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Linki do platform wykorzystanych na zajęciach:
https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/55460200
https://view.genial.ly/614c1548b8906e0d58c26a72/interactive-content-obserwacje-mikroskopowe
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfJbN1rQDLBEnPFSJyLBc2qlOB383dy0EuHzZQhD0WE_ISRfw/viewform?usp=sf_link
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna