Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

IV etap edukacyjny

Temat: Obserwujemy niebo.

Treści kształcenia:

  • Fizyka, I.1.8: wyjaśnia przyczynę występowania faz i zaćmień Księżyca;

  • Fizyka, I.1.7: wyjaśnia, dlaczego planety widziane z Ziemi przesuwają się na tle gwiazd.

Cele zoperacjonalizowane:

  • Uczeń wie, dlaczego Księżyc jest widoczny z Ziemi w różnych fazach;

  • Uczeń wyjaśnia, jak powstają zaćmienia Księżyca;

  • Uczeń wyjaśnia, jak powstają zaćmienia Słońca;

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • przedstawia na rysunkach poglądowych układ ciał niebieskich podczas zaćmienia Księżyca;

  • przedstawia na rysunkach poglądowych układ ciał niebieskich podczas zaćmienia Słońca;

  • przedstawia na rysunkach poglądowych układ ciał niebieskich w trakcie różnych faz Księżyca;

  • nazywa poszczególne fazy Księżyca;

Etapy lekcji

Obszar edukacyjny

Kompetencje kluczowe

Sposób realizacji

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna

Przypomnienie wiadomości na temat Układu Słonecznego i zjawiska rozchodzenia się światła.

Podające: pogadanka

Zbiorowa, jednolita

Etap realizacji

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel opowiada o Układzie Słonecznym. Zapisuje na tablicy nazwy planet w przypadkowej kolejności Uczniowie porządkują planety względem odległości od Słońca.

Tablica

Wykład, ćwiczenie

Zbiorowa, jednolita

Fizyka

Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

Przeprowadzenie doświadczenia w grupach – nauczyciel przedstawia po kolei kroki przeprowadzenia doświadczenia, na podstawie załączonej instrukcji. Następnie liderzy grup przedstawiają i porównują wyniki przeprowadzonych doświadczeń, wyjaśniają niespójności w wynikach.

Załącznik nr 1 do scenariusza (opis przeprowadzenia doświadczenia)

Praktyczna: ćwiczenie laboratoryjne

Zbiorowa (grupowa), jednolita

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel odtwarza film przedstawiający fazy Księżyca. Uczniowie na podstawie poszczególnych ujęć (rozkładu światła i cienia) próbują określić położenie Księżyca względem Ziemi i Słońca dla każdej z pokazanych faz.

Film „Fazy Księżyca” (zasób nr 1)

Podająca: ekspozycja

Zbiorowa, jednolita

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna

Dyskusja na temat wpływu występowania zaćmień i faz ciał niebieskich na ludzkość. Uczniowie wyszukują w Internecie lub innych materiałach informacji na ten temat. W przypadku braku dostępu do Internetu może to być zadanie domowe dla chętnych uczniów.
Uczniowie przedstawiają zaćmienia, które miały wpływ na historię ludzkości, zaćmienia opisane w literaturze oraz odniesienia kulturowe i religijne związane z zaćmieniami.

Komputer z Internetem

Problemowa: aktywizująca: panelowa

Zbiorowa, jednolita

Etap końcowy

Fizyka

Podsumowanie lekcji.

Podająca: pogadanka

Zbiorowa, jednolita

*Propozycja dla uczniów szczególnie uzdolnionych

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

Chętni uczniowie mogą wykonać modele, makiety, animacje Układu Słonecznego.

Praktyczna: ćwiczenie produkcyjne

Indywidualna, zróżnicowana

Uwaga: na załączonych filmach, ilustracjach i zdjęciach nie pokazano rzeczywistych proporcji wielkości Słońca, Ziemi i Księżyca.

Załączniki do scenariusza

Załącznik nr 1 – Opis doświadczenia dotyczącego zaćmień ciał niebieskich

Zaćmienia ciał niebieskich

  1. Opis teoretyczny badanego zjawiska
    Zaćmienie Słońca występuje, gdy trzy ciała niebieskie: Słońce, Ziemia i Księżyc ustawią się w jednej linii (co zdarza się w czasie nowiu). Księżyc rzuca cień na powierzchnię Ziemi. Ponieważ są oglądane z Ziemi, Księżyc i Słońce mają w przybliżeniu te same rozmiary – wielkość kątową (Księżyc jest w przybliżeniu 400 razy bliżej Ziemi niż Słońce oraz ma średnicę 400 razy mniejszą od Słońca). Zatem przy obserwacji z Ziemi Księżyc jest w stanie zasłonić całkowicie Słońce.
    Podobnie powstają zaćmienia Księżyca, podczas których Ziemia rzuca cień na Księżyc. Jednakże orbita Księżyca krążącego wokół Ziemi jest nachylona pod kątem ok. 5 stopni do orbity Ziemi krążącej wokół Słońca, więc Księżyc, nawet jeśli znajdzie się za Ziemią, to nie zawsze będzie w jej cieniu.

  2. Sformułowanie problemu badawczego oraz hipotezy
    W których miejscach na swoich orbitach muszą znaleźć się Ziemia i Księżyc, aby można było obserwować z Ziemi zjawisko zaćmienia Księżyca?
    Hipoteza: Aby wystąpiło zaćmienie, jedno ciało niebieskie musi się znaleźć w cieniu innego.

  3. Zestaw potrzebnych do doświadczenia narzędzi i materiałów
    Okrągłe przedmioty o różnej wielkości, np. piłki lub owoce, lampka biurkowa, zaciemnione pomieszczenie.

  4. Spis czynności, które należy wykonać kolejno:

    1. włączyć lampę biurkową;

    2. zaciemnić pomieszczenie – zgasić światło, zasłonić rolety, kotary, zawiesić na oknie koce;

    3. uczniowie stoją i trzymają w wyciągniętej ręce kulisty przedmiot;

    4. zaczynają się obracać wokół osi i obserwują, jak na tym przedmiocie rozkładają się światła i cienie;

    5. następnie uczniowie w parach symulują ruch jednego obiektu wokół drugiego;

    6. obserwują sposób rzucania cieni przez te obiekty, w różnych ustawieniach.

RbwQPlWBz1E7y

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 84.31 KB w języku polskim
R1XPZM9YTvXAC

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 98.00 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3