Budowa i zasada działania lotniczych zespołów napędowych
TLO.03. Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy
Obsługa i diagnozowanie zespołów napędowych
INTERAKTYWNE NARZĘDZIA TYPU SCENARIO‑BASED LEARNING
Przeczytaj informacje zapisane na ekranie startowym, a następnie kliknij przycisk „Start”.

Na kolejnym ekranie zapoznasz się z postaciami występującymi w grze: ekspertem Tomkiem i mechanikiem Mirkiem oraz opisem ich umiejętności i zadań.

Po zapoznaniu się z zadaniami eksperta i mechanika kliknij białą strzałkę znajdującą się w prawym dolnym rogu ekranu.

Na kolejnym ekranie przedstawiono zasady gry. Dobrze się z nimi zapoznaj, a następnie kliknij przycisk „Dalej”.

Z kolejnego ekranu zawierającego instrukcję do gry dowiesz się, jak wracać do strony startowej gry, ponownie odsłuchać rozmowę między bohaterami gry czy przejść dalej. Aby rozpocząć grę, kliknij przycisk „Start”.

W pierwszej części gry Twoim zadaniem będzie wykonywanie zadań z kilku checklist, co pozwoli Ci powtórzyć informacje na temat przygotowania samolotu do lotu.

W tej części gry wszystkie zadania wyglądają podobnie. Po lewej stronie ekranu są wypisane punkty checklisty, a Twoim zadaniem jest zaznaczanie odpowiednich miejsc w kokpicie samolotu.

Po najechaniu kursorem na literę „i” w kółku przy danej pozycji checklisty, pojawi się dymek z ważnymi informacjami na jej temat sprawdzanego elementu.

Po sprawdzeniu całej checklisty i zaznaczeniu wszystkich miejsc w kokpicie samolotu zobaczysz ekran z odpowiednim komunikatem. Kliknij „Dalej”, aby przejść do kolejnej checklisty.

Po wykonaniu zadań z pierwszej części gry przejdziesz do części drugiej. Zapoznaj się z informacjami na temat czekających Cię zadań, a następnie kliknij przycisk „Start”.

Większość zadań w tej części gry polega na analizie bieżących parametrów zespołów napędowych i wskazywaniu odpowiednich części wykresów. Zanim klikniesz odpowiedni fragment wykresu, zapoznaj się z dialogiem eksperta Tomka i mechanika Mirka.

Aby potwierdzić i sprawdzić swoją odpowiedź, kliknij w strzałkę w prawym dolnym rogu. Po kliknięciu pojawi się najpierw informacja zwrotna.

Następnie, po kliknięciu przycisku „Dalej”, pojawi się informacja o liczbie zdobytych za to zadanie punktów.

Przed niektórymi zadaniami zobaczysz ekran z ważnymi informacjami, które pomogą Ci się zmierzyć z nadchodzącym zadaniem. Przeanalizuj dokładnie te dane i dopiero wtedy przejdź do kolejnego zadania.

Po pytaniach dotyczących wykresu przejdziesz do innego typu zadania w części drugiej naszej gry.
W tej części gry jest też zadanie, w którym trzeba dopasować podane elementy w odpowiednie miejsca na planszy. W tego typu zadaniach należy najechać kursorem na wybrany element, przytrzymać go i przenieść we właściwe miejsce na planszy, a następnie upuścić poprzez zwolnienie przycisku myszy. Jeśli uważasz, że popełniłeś błąd, możesz najechać kursorem na dany element już umieszczony na planszy i przenieść go w inne miejsce.

Jeśli w danym zadaniu udzieliłeś prawidłowej odpowiedzi, zobaczysz odpowiedni komunikat. Aby przejść do kolejnego zadania, kliknij przycisk „Dalej”.

Jeśli w danym zadaniu udzieliłeś nieprawidłowej odpowiedzi, zobaczysz odpowiedni komunikat zawierający podpowiedź. Przeczytaj ją, a następnie kliknij przycisk „Dalej”, aby ponownie wykonać to zadanie.

Po zakończeniu drugiej części gry zobaczysz odpowiedni komunikat. Jeśli chcesz utrwalić swoją wiedzę i umiejętności, kliknij „Zagraj ponownie”, aby po raz kolejny przejść całą grę.


Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DAraI3irO
Aby uruchomić Test, należy wybrać przycisk Uruchom. W Teście pojawiają się pytania oraz zadania interaktywne, które należy rozwiązać. Po udzieleniu odpowiedzi lub rozwiązaniu zadania, należy wybrać znajdujący się pod nim przycisk Sprawdź. Następnie pojawia się informacja zwrotna. Dowiesz się, czy Twoja odpowiedź jest poprawna. Po udzieleniu odpowiedzi możesz wrócić do poprzedniego pytania, wybierając przycisk Poprzednie albo przejść do kolejnego, wybierając przycisk Dalej. Próg zaliczenia Testu wynosi . Po zakończeniu Testu otrzymasz informację, czy został zaliczony czy nie. Test samosprawdzający składa się z kilku pytań jednokrotnego wyboru, w których znajdziesz dwa rodzaje ćwiczeń:
pytania z dwiema odpowiedziami,
pytania z czterema odpowiedziami.
W każdym przypadku tylko jedna odpowiedź jest poprawna.
Obsługa i diagnozowanie zespołów napędowych
Obsługa i diagnozowanie zespołów napędowych
Powiązane ćwiczenia
- Ćwiczenie 3. - Elementy lotniczych zespołów napędowychWstaw w tekstĆwiczenie 3. - Elementy lotniczych zespołów napędowych
RrI0oU1sAZ0Mb2 Uzupełnij luki, korzystając z podanych propozycji. Przesuń odpowiednie pojęcia lub wybierz je z listy rozwijalnej, która pojawia się po kliknięciu w lukę. W przypadku lotniczych spalinowych silników tłokowych, w celu dostarczenia paliwa do cylindrów stosuje się 1. silników odrzutowych, 2. gaźnik, 3. intercooler, 4. silników tłokowych, 5. silników rakietowych, 6. kół zębatych od wału korbowego, 7. gazów spalinowych, 8. pompy paliwowe lub wtrysk paliwa.Uzupełnij luki, korzystając z podanych propozycji. Przesuń odpowiednie pojęcia lub wybierz je z listy rozwijalnej, która pojawia się po kliknięciu w lukę. W przypadku lotniczych spalinowych silników tłokowych, w celu dostarczenia paliwa do cylindrów stosuje się 1. silników odrzutowych, 2. gaźnik, 3. intercooler, 4. silników tłokowych, 5. silników rakietowych, 6. kół zębatych od wału korbowego, 7. gazów spalinowych, 8. pompy paliwowe lub wtrysk paliwa.
Wykorzystywanie elektronicznych systemów sterowania pracą silnika lotniczego możliwa jest w przypadku 1. silników odrzutowych, 2. gaźnik, 3. intercooler, 4. silników tłokowych, 5. silników rakietowych, 6. kół zębatych od wału korbowego, 7. gazów spalinowych, 8. pompy paliwowe jak i turbinowych.
Mechaniczne doładowanie lotniczych spalinowych silników tłokowych realizowane jest za pomocą 1. silników odrzutowych, 2. gaźnik, 3. intercooler, 4. silników tłokowych, 5. silników rakietowych, 6. kół zębatych od wału korbowego, 7. gazów spalinowych, 8. pompy paliwowe
Wykorzystywanie elektronicznych systemów sterowania pracą silnika lotniczego możliwa jest w przypadku 1. silników odrzutowych, 2. gaźnik, 3. intercooler, 4. silników tłokowych, 5. silników rakietowych, 6. kół zębatych od wału korbowego, 7. gazów spalinowych, 8. pompy paliwowe jak i turbinowych.
Mechaniczne doładowanie lotniczych spalinowych silników tłokowych realizowane jest za pomocą 1. silników odrzutowych, 2. gaźnik, 3. intercooler, 4. silników tłokowych, 5. silników rakietowych, 6. kół zębatych od wału korbowego, 7. gazów spalinowych, 8. pompy paliwowe