Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Obszary koncentracji przemysłu

1. Cele lekcji

a. Wiadomości

  • uczeń zna następujące terminy: okręg przemysłowy, ośrodek przemysłowy,

  • uczeń zna najważniejsze okręgi i ośrodki przemysłowe w Polsce,

  • uczeń potrafi rozróżnić ośrodek przemysłowy od okręgu przemysłowego.

  • uczeń potrafi wskazać na mapie wybrane okręgi przemysłowe,

  • uczeń potrafi omówić czynniki lokalizacji i strukturę gałęziową wybranych okręgów przemysłowych,

  • uczeń potrafi wymienić i ocenić korzyści i negatywne skutki koncentracji przemysłu,

  • uczeń potrafi ocenić wpływ lokalizacji wybranego okręgu przemysłowego na stan środowiska naturalnego.

2. Metoda i forma pracy

Formy pracy: praca w grupach

Metody: karty pracy ucznia, praca z podręcznikiem i mapą

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik do geografii „Planeta 3”, str. 101‑102, mapy tematyczne „Polska – przemysł” w Atlasie geograficznym „Polska, kontynenty, świat” wyd. PPWK „Nowa Era” str. 40 lub „Przemysł w Polsce” w Ilustrowanym atlasie świata wyd. M. Rożak str. 101, mapa ogólnogeograficzna Polski, Szkolny słownik geograficzny J. Flisa, karty pracy.

4. Przebieg lekcji

a. Faza przygotowawcza

  • część organizacyjna (powitanie uczniów, sprawdzenie obecności),

  • nauczyciel zadaje pytanie utrwalające wiadomości z poprzedniej lekcji dotyczące czynników lokalizacji przemysłu,

  • nauczyciel dzieli klasę na 5 kilkuosobowych grup poprzez odliczanie lub wg własnego sposobu.

    • nauczyciel przedstawia klasie temat, który będzie przedmiotem ich bieżących rozważań: „Obszary koncentracji przemysłu”. Omawia krótko cele lekcji i wymagania, jakie będzie stawiał uczniom po zrealizowaniu tego tematu

    • nauczyciel zadaje pytanie wprowadzające do tematu: W których regionach Polski odsetek ludności pracujących w przemyśle jest największy?

    • uczniowie analizują rysunek nr 108 z podręcznika i odpowiadają na pytanie nauczyciela

    • nauczyciel rozdaje każdej grupie odpowiednie karty pracy i podaje czas przeznaczony na wykonanie zadania (ok. 5‑10 min.)

    • uczniowie pracują w grupach (odpowiadają na poszczególne pytania z kart pracy)

    • nauczyciel kontroluje prace grup, pomaga rozwiązywać ewentualne problemy

    • przedstawiciele grup prezentują efekty pracy swoich grup na forum klasy.

  • nauczyciel ocenia pracę poszczególnych grup

  • nauczyciel zadaje pytanie utrwalające stopień opanowania wiadomości przez uczniów np:

  • czym różni się okręg przemysłowy od ośrodka przemysłowego?

  • wymień najważniejsze działy przemysłu w ........... (nazwa okręgu przemysłowego)

  • który dział przemysłu ma największe szanse rozwoju i dlaczego? Itp.

5. Bibliografia

  1. Atlas geograficzny – „Polska, kontynenty, świat”, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.

  2. Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii Planeta 3 Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk –Straszyn.2004.

  3. Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum część I i II, SOP Toruń 1999.

  4. Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1982.

  5. Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak. Straszyn k. Gdańska 2006

  6. Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak. Gdańsk –Straszyn 2004.

  7. Szubert Mariusz. Podręcznik do geografii „Planeta 3”.Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski , Wyd. M. Rożak Gdańsk–Straszyn.2004.

6. Załączniki

a. Karta pracy ucznia

RC2Lneodt9PQL

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 40.50 KB w języku polskim