Obszary koncentracji przemysłu
Scenariusz lekcji – Obszary koncentracji przemysłu
1. Cele lekcji
a. Wiadomości
uczeń zna następujące terminy: okręg przemysłowy, ośrodek przemysłowy,
uczeń zna najważniejsze okręgi i ośrodki przemysłowe w Polsce,
uczeń potrafi rozróżnić ośrodek przemysłowy od okręgu przemysłowego.
uczeń potrafi wskazać na mapie wybrane okręgi przemysłowe,
uczeń potrafi omówić czynniki lokalizacji i strukturę gałęziową wybranych okręgów przemysłowych,
uczeń potrafi wymienić i ocenić korzyści i negatywne skutki koncentracji przemysłu,
uczeń potrafi ocenić wpływ lokalizacji wybranego okręgu przemysłowego na stan środowiska naturalnego.
2. Metoda i forma pracy
Formy pracy: praca w grupach
Metody: karty pracy ucznia, praca z podręcznikiem i mapą
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik do geografii „Planeta 3”, str. 101‑102, mapy tematyczne „Polska – przemysł” w Atlasie geograficznym „Polska, kontynenty, świat” wyd. PPWK „Nowa Era” str. 40 lub „Przemysł w Polsce” w Ilustrowanym atlasie świata wyd. M. Rożak str. 101, mapa ogólnogeograficzna Polski, Szkolny słownik geograficzny J. Flisa, karty pracy.
4. Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
część organizacyjna (powitanie uczniów, sprawdzenie obecności),
nauczyciel zadaje pytanie utrwalające wiadomości z poprzedniej lekcji dotyczące czynników lokalizacji przemysłu,
nauczyciel dzieli klasę na 5 kilkuosobowych grup poprzez odliczanie lub wg własnego sposobu.
nauczyciel przedstawia klasie temat, który będzie przedmiotem ich bieżących rozważań: „Obszary koncentracji przemysłu”. Omawia krótko cele lekcji i wymagania, jakie będzie stawiał uczniom po zrealizowaniu tego tematu
nauczyciel zadaje pytanie wprowadzające do tematu: W których regionach Polski odsetek ludności pracujących w przemyśle jest największy?
uczniowie analizują rysunek nr 108 z podręcznika i odpowiadają na pytanie nauczyciela
nauczyciel rozdaje każdej grupie odpowiednie karty pracy i podaje czas przeznaczony na wykonanie zadania (ok. 5‑10 min.)
uczniowie pracują w grupach (odpowiadają na poszczególne pytania z kart pracy)
nauczyciel kontroluje prace grup, pomaga rozwiązywać ewentualne problemy
przedstawiciele grup prezentują efekty pracy swoich grup na forum klasy.
nauczyciel ocenia pracę poszczególnych grup
nauczyciel zadaje pytanie utrwalające stopień opanowania wiadomości przez uczniów np:
czym różni się okręg przemysłowy od ośrodka przemysłowego?
wymień najważniejsze działy przemysłu w ........... (nazwa okręgu przemysłowego)
który dział przemysłu ma największe szanse rozwoju i dlaczego? Itp.
5. Bibliografia
Atlas geograficzny – „Polska, kontynenty, świat”, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.
Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii Planeta 3 Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk –Straszyn.2004.
Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum część I i II, SOP Toruń 1999.
Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1982.
Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak. Straszyn k. Gdańska 2006
Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak. Gdańsk –Straszyn 2004.
Szubert Mariusz. Podręcznik do geografii „Planeta 3”.Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski , Wyd. M. Rożak Gdańsk–Straszyn.2004.