Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

III etap edukacyjny

Temat: Obwody elektryczne.

Treści kształcenia:

  • Fizyka, 4.12: uczeń buduje proste obwody elektryczne i rysuje ich schematy.

  • Informatyka, 6.1: uczeń wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

Cele zoperacjonalizowane:

Uczeń:

  • wie, co to jest napięcie i prąd elektryczny, zna zjawisko oporu elektrycznego.

  • zna nazwy i symbole podstawowych elementów obwodów elektrycznych.

  • zna zasady montowania obwodów elektrycznych oraz zasady używania amperomierza i woltomierza.

  • wie, jakie warunki muszą być spełnione, aby w obwodzie płynął prąd elektryczny.

  • wie, jaki jest umowny kierunek przepływu prądu elektrycznego.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • umie narysować schemat prostego obwodu elektrycznego prądu stałego.

  • umie zmontować obwód elektryczny prądu stałego według schematu.

  • umie włączyć w obwód miernik napięcia oraz natężenia prądu.

  • umie zmierzyć napięcie oraz natężenie prądu.

  • przeprowadza ćwiczenia i wyciąga wnioski, uczy się współpracy w grupie.

  • nabywa umiejętności samodzielnej pracy, obserwacji zjawisk fizycznych, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie.

  • potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli na kilka pytań, moderuje krótką dyskusję:

- co już wiecie na temat obwodów elektrycznych?

- z czego mogą się składać obwody elektryczne?

- gdzie i do jakich celów wykorzystuje się obwody elektryczne?

Dyskusja

Problemowa: aktywizująca

Zbiorowa, jednolita

Etap realizacji

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Przypomnienie wiadomości na temat:

- pojęcia napięcia oraz prądu elektrycznego;

- oporu elektrycznego.

Nauczyciel przedstawia uczniom:

- rodzaje oraz symbole graficzne elementów występujących w prostych obwodach elektrycznych,

- zasadę szeregowego oraz równoległego łączenia elementów obwodu,

- umowny kierunek przepływu prądu oraz elektronów swobodnych,

- zasady korzystania z przyrządów pomiarowych (woltomierz, amperomierz).

Notatki z poprzednich zajęć

Podająca: wykład informacyjny

Zbiorowa, jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Przeprowadzenie doświadczenia na podstawie załączonej instrukcji.

Nauczyciel dokonuje podsumowania wiadomości o obwodach i ich elementach, po prezentacji wyników przez liderów 4 grup.

Ćwiczenie „Budujemy proste obwody elektryczne”,

Karta Pracy (Załącznik nr 3)

Praktyczna: ćwiczenia

Grupowa, zróżnicowana

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel uruchamia Ilustrację Interaktywną

Ilustracja interaktywna „Każdy element obwodu to konkretna rzecz”

Eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem

Zbiorowa, jednolita

Etap końcowy

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Podsumowanie lekcji. Nauczyciel podsumowuje wiadomości na temat zasad projektowania oraz budowy i badania prostych obwodów elektrycznych, ich elementów oraz praktycznego wykorzystania zarówno obwodów jak tez elementów obwodów.

Podająca: pogadanka

Zbiorowa, jednolita

Załącznik nr 3 – Karty pracy

Karta pracy GRUPY Nr 1

CEL: zbudować obwód składający się ze: źródła napięcia stałego (zasilacza), wyłącznika jednobiegunowego połączonego szeregowo w  obwodzie w pozycji Wyłączony, opornika nastawnego połączonego szeregowo z zasilaczem, dwóch takich samych żarówek połączonych ze sobą równolegle i zasilanych wspólnie ze źródła napięcia stałego, woltomierza, amperomierza włączonego szeregowo z obwodem zasilania żarówek (uwaga na właściwe podłączenie biegunów amperomierza)

Dokonaj czynności:

  1. Sprawdź poprawność wykonanych połączeń elementów obwodu, uzyskaj zgodę nauczyciela, po czym włącz wyłącznik (odpowiedzialny - lider grupy),

  2. obserwuj elementy obwodu, zobacz efekty włączenia zasilania w obwodzie,

  3. zmień 3 razy nastawę opornika nastawnego, lecz po każdej zmianie zapisz jakie napięcie wskazuje woltomierz, jaki prąd płynie w  obwodzie oraz co się dzieje z jasnością świecenia żarówek,

  4. ustaw wartość napięcia zasilającego na 6 V,

  5. zmierz i zapisz wartość prądu przepływającego przez obie żarówki,

  6. wykręć (częściowo) pierwszą żarówkę (tylko tak aby zgasła) oraz zmierz i zapisz wskazania woltomierza oraz amperomierza. Potem znów wkręć ją,

  7. wykręć (częściowo) drugą żarówkę (tylko tyle aby zgasła) oraz zmierz i zapisz wskazania woltomierza oraz amperomierza,

  8. zapamiętaj, jak zachowały się obie żarówki po wykręceniu dowolnej z nich,

  9. wyjaśnij wskazania obu przyrządów po wykręceniu pierwszej oraz drugiej żarówki,

  10. napisz, jakie widzisz zalety a jakie wady równoległego połączenia kilku żarówek,

  11. czy potrafisz powiedzieć, gdzie takie równoległe połączenie się stosuje?

  12. narysuj schemat badanego obwodu w zeszycie oraz opcjonalnie zapisz odpowiedź na pyt. 11).

Obwód elektryczny: [rysunek]

RtQ22K3hcETw0

Przygotowanie się lidera grupy do zrelacjonowania efektów pracy grupy na forum klasy

TABELA do zapisywania wyników prac Grupy 1:

Nr polecenia

Opornik

Nastawny

Napięcie

[V]

Natężenie

[A]

Jasność świecenia Żarówki

[wzrosła, zmalała]

UWAGI, notatki własne

3

1 zmiana

3

2 zmiana

3

3 zmiana

Nr polecenia

Prąd płynący przez obie żarówki połączone równolegle

[A]

Żarówka 1 zgaszona,

żarówka 2 świeci

Żarówka 2 zgaszona,

żarówka 1 świeci

Zalety i wady połączenia równoległego

Zastosowanie połączenia równoległego

Napięcie

[V]

Natężenie

[A]

Napięcie

[V]

Natężenie

[A]

[opis]

[opis]

4 - 8

Miejsce na notatki:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Karta pracy GRUPY Nr 2

CEL: zbudować obwód składający się ze: źródła napięcia stałego (zasilacza), wyłącznika jednobiegunowego połączonego szeregowo w  obwodzie w pozycji Wyłączony, opornika nastawnego połączonego szeregowo z zasilaczem, dwóch takich samych żarówek połączonych ze sobą szeregowo i zasilanych ze źródła napięcia stałego, woltomierza, amperomierza włączonego szeregowo z obwodem zasilania żarówek (uwaga na właściwe podłączenie biegunów amperomierza).

Dokonaj czynności:

  1. sprawdź poprawność wykonanych połączeń elementów obwodu, uzyskaj zgodę nauczyciela, po czym włącz Wyłącznik (odpowiedzialny - lider grupy),

  2. obserwuj elementy obwodu, zobacz efekty włączenia zasilania w obwodzie,

  3. zmień 3 razy nastawę opornika nastawnego, lecz po każdej zmianie zapisz jakie napięcie wskazuje woltomierz, jaki prąd płynie w  obwodzie oraz co się dzieje z jasnością świecenia żarówek,

  4. ustaw wartość napięcia zasilającego na 6 V,

  5. zmierz i zapisz wartość prądu przepływającego przez obie żarówki,

  6. wykręć (częściowo) pierwszą żarówkę (tylko tyle aby zgasła) oraz zmierz i zapisz wskazania woltomierza oraz amperomierza. Potem znów wkręć ją,

  7. wykręć (częściowo) drugą żarówkę (tylko tak aby zgasła) oraz zmierz i zapisz wskazania woltomierza oraz amperomierza,

  8. zapamiętaj, jak zachowały się obie żarówki po wykręceniu dowolnej z nich,

  9. wyjaśnij wskazania obu przyrządów po wykręceniu pierwszej oraz drugiej żarówki,

  10. napisz, jakie widzisz zalety a jakie wady szeregowego połączenia kilku oraz wielu żarówek.

- czy potrafisz powiedzieć, gdzie takie szeregowe połączenie się stosuje?

  1. narysuj schemat badanego obwodu w zeszycie oraz opcjonalnie zapisz odpowiedź na pyt. 10).

Obwód: [rysunek]

RJhBG91OB4ZjM

Przygotowanie się lidera grupy do zrelacjonowania efektów pracy grupy na forum klasy

TABELA do zapisywania wyników prac Grupy 2:

Nr polecenia

Opornik

Nastawny

Napięcie

[V]

Natężenie

[A]

Jasność świecenia Żarówki

[wzrosła, zmalała]

UWAGI, notatki własne

3

1 zmiana

3

2 zmiana

3

3 zmiana

Nr polecenia

Prąd płynący przez obie żarówki połączone szeregowo

[A]

Żarówka 1 wykręcona,

żarówka 2 wkręcona

Żarówka 2 wykręcona,

żarówka 1 wkręcona

Zalety i wady połączenia szeregowego

Zastosowanie połączenia szeregowego

Napięcie

[V]

Natężenie

[A]

Napięcie

[V]

Natężenie

[A]

[opis]

[opis]

4 - 8

Miejsce na notatki:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Karta pracy GRUPY Nr 3

CEL: zbudować obwód składający się ze: źródła napięcia stałego (zasilacza), wyłącznika jednobiegunowego połączonego szeregowo w  obwodzie w pozycji Wyłączony, opornika nastawnego umieszczonego szeregowo z zasilaczem, silniczka elektrycznego na prąd stały, amperomierza włączonego szeregowo z obwodem zasilania silniczka (uwaga na właściwe podłączenie biegunów amperomierza)

Dokonaj czynności:

  1. sprawdź poprawność wykonanych połączeń elementów obwodu, uzyskaj zgodę nauczyciela, po czym włącz Wyłącznik (odpowiedzialny - lider grupy)

  2. ustal, w którą stronę kręci się wirnik silniczka

  3. zmierz i zapisz wartość prądu przepływającego przez silniczek

  4. zwiększ za pomocą opornika nastawnego napięcie zasilające

  5. zaobserwuj zmianę obrotów silniczka i zapisz co zauważyłeś

  6. zmniejsz za pomocą opornika nastawnego napięcie zasilające

  7. zaobserwuj zmianę obrotów silniczka i zapisz co zauważyłeś.

  8. wyłącz Wyłącznik

  9. zmień bieguny (+ oraz - ) w zasilaczu na przeciwne,

  10. zmień bieguny amperomierza na przeciwne

  11. włącz Wyłącznik. Ustal, w którą stronę kręci się teraz wirnik silniczka

  12. zmierz i zapisz wartość prądu przepływającego przez silniczek

  13. napisz, jakie były przyczyny zmiany kierunku obrotów silniczka?

- co trzeba zrobić w obwodzie elektrycznym, żeby silniczek zaczął się kręcić w przeciwną stronę?

- czy potrafisz powiedzieć, gdzie takie zmiany napięcia zasilającego silniki elektryczne się stosuje i w jakim celu?

  1. narysuj schemat badanego obwodu w zeszycie oraz opcjonalnie wpisz odpowiedzi na pyt. 13).

Obwód: [rysunek]

RdFJEGmxBxWGM

Przygotowanie się lidera grupy do zrelacjonowania efektów pracy grupy na forum klasy

TABELA do zapisywania wyników prac Grupy 3:

Nr polecenia

Prąd płynący przez silniczek

[A]

UWAGI, wnioski, notatki własne

3

Nr polecenia

Zmiana napięcia zasilającego

[zwiększenie,

zmniejszenie]

Obroty silniczka

[wzrosły, zmalały]

Wniosek wynikający z

poleceń 4‑7

[opis]

UWAGI, wnioski, notatki własne

4 - 5

6 - 7

Nr polecenia

napisz, co było przyczyną zmiany kierunku obrotów silniczka po zmianie biegunów zasilania?

[opis]

co trzeba zrobić w obwodzie elektrycznym, żeby silniczek zaczął się kręcić w przeciwną stronę?

[opis]

13

Miejsce na notatki:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Karta pracy GRUPY Nr 4

CEL: zbudować obwód składający się ze: źródła napięcia stałego (zasilacza), opornika nastawnego połączonego szeregowo z zasilaczem, żarówki, silniczka, wyłącznika dwubiegunowego podłączonego punktem stałym do opornicy suwakowej, dwa pozostałe bieguny podłączone są osobno do silniczka (pozycja a) oraz osobno do żarówki (pozycja b), amperomierza włączonego szeregowo z obwodem zasilania (uwaga na właściwe podłączenie biegunów amperomierza), oraz woltomierza podłączonego równolegle do żarówki

Dokonaj czynności:

  1. sprawdź poprawność wykonanych połączeń elementów obwodu, uzyskaj zgodę nauczyciela, po czym ustaw Wyłącznik w poz. a (odpowiedzialny - lider grupy)

  2. zmieniaj napięcie zasilające za pomocą suwaka opornika nastawnego, obserwuj zmiany prędkości kręcenia się silniczka

  3. zwiększ za pomocą opornika nastawnego napięcie zasilające

  4. zaobserwuj zmianę obrotów silniczka i zapisz co zauważyłeś

  5. zmniejsz za pomocą opornika nastawnego napięcie zasilające

  6. zaobserwuj zmianę obrotów silniczka i zapisz co zauważyłeś

  7. ustal dowolne, niezerowe położenie suwaka opornika nastawnego,

  8. zmierz i zapisz wartość prądu przepływającego przez silniczek

  9. ustaw Wyłącznik w pozycję b

  10. jakie dostrzegłeś zachowanie silniczka a jakie żarówki?

  11. zmierz wartość prądu przepływającego przez żarówkę

  12. za pomocą suwaka opornika nastawnego reguluj jasność świecenia się żarówki, obserwuj i zapisz jak zmienia się wartość prądu płynącego przez żarówkę gdy zwiększasz oraz gdy zmniejszasz jasność świecenia się żarówki

  13. Pytanie problemowe 1: - Co należy zrobić, jakich zmian dokonać w obwodzie, aby żarówka i silniczek pracowały jednocześnie?

  14. Dokonaj odpowiedniej modyfikacji obwodu zgodnie z wymaganiem pytania problemowego. Zapisz i uzasadnij, jakich zmian dokonałeś.

  15. Pytanie problemowe 2: Co trzeba zrobić, jakich zmian dokonać w obwodzie elektrycznym, żeby silniczek zaczął się kręcić w  przeciwną stronę? Jak zachowa się w takich warunkach żarówka?

  16. narysuj schemat badanego obwodu w zeszycie oraz opcjonalnie wpisz odpowiedzi na pyt. 13) i 15)

Obwód: [rysunek]

R16Bldk2bkCKo

Przygotowanie się lidera grupy do zrelacjonowania efektów pracy grupy na forum klasy

TABELA do zapisywania wyników prac Grupy 4:

Nr polecenia

Prąd płynący przez silniczek

[A]

UWAGI, wnioski, notatki własne

3

Nr polecenia

Zmiana napięcia zasilającego

[zwiększenie,

zmniejszenie]

Obroty silniczka

[wzrosły, zmalały]

Prąd płynący przez silniczek

UWAGI, wnioski, notatki własne

3 - 4

5 - 6

8

Nr polecenia

Zmiana jasności świecenia się żarówki

[rośnie, maleje]

zmiana wartości prądu płynącego przez żarówkę

[rośnie, maleje]

UWAGI, wnioski, notatki własne

12

12

Nr polecenia

co należy zrobić, jakich zmian dokonać w obwodzie, aby żarówka i silniczek pracowały jednocześnie?

o trzeba zrobić, jakich zmian dokonać w obwodzie elektrycznym, żeby silniczek zaczął się kręcić w przeciwną stronę?

13

15

Miejsce na notatki:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

RnBaTqtsCXXCw

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 298.00 KB w języku polskim
R1XEGk7tGkqo9

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 200.77 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3