Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Obywatel w urzędzie gminy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna zadania realizowane przez urząd gminy.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • załatwić sprawę w urzędzie,

  • gromadzić informacje na podstawie wywiadu,

  • uporządkować i ocenić informacje zebrane w oparciu o wywiad.

c) Postawy

Uczeń przygotowuje się do świadomego korzystania z praw obywatelskiech.

2. Metoda i forma pracy

Spotkanie z interesującym człowiekiem, wywiad, notatka, sprawozdanie, praca w zespołach, praca z klasą.

3. Środki dydaktyczne

Aparat fotograficzny, karty pracy, arkusz szarego papieru, flamastry.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel nawiązuje kontakt z sekretarzem urzędu gminy. Umawia datę i czas spotkania oraz jego cele i plan. Zajęcia odbywać się będą w urzędzie gminy.

Nauczyciel przygotowuje uczniów do spotkania. Wyjaśnia, że celem wizyty w urzędzie będzie zapoznanie się z jego pracą. Prosi uczniów, aby zapoznali się z listą spraw, które można załatwić w urzędzie gminy (załącznik 1). Rozmawia o tym, czy wiedzą, jakie sprawy ich rodzice załatwiali w urzędzie. Nauczyciel dzieli klasę na 5 zespołów i wyjaśnia, że w czasie wizyty w urzędzie uczniowie, pracując w grupach, będą musieli podjąć próbę załatwienia spraw. Nauczyciel zwraca uwagę na zasady zachowania podczas wizyty w urzędzie.

Uczniowie wyznaczają spośród siebie 2 osoby, które przygotują fotograficzny reportaż z wizyty w urzędzie oraz 2 osoby, które opracują notatkę do gazetki szkolnej.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów do urzędu gminy. Ustala z sekretarzem urzędu lub inną upoważnioną przez niego osobą szczegółowy przebieg wizyty w urzędzie. Gospodarz dokonuje krótkiej prezentacji urzędu, w tym jego organizacji i odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z zadaniami do realizacji (załącznik 2) Grupy odczytują treść zadań, nauczyciel sprawdza, czy uczniowie zrozumieli polecenia. Następnie uczniowie rozchodzą się po urzędzie i pracują zgodnie z poleceniami.

  3. Uczniowie wspólnie opracowują sprawozdanie z wykonania zadań. Określają, jaką sprawę załatwiali, w którym wydziale urzędu oraz jakie należy przedłożyć dokumenty, aby nadać bieg sprawie. Liderzy grup dokonują zapisów we właściwych polach tabeli przygotowanej przez nauczyciela na dużym arkuszu. (załącznik 3).

  4. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat refleksji uczniów z pobytu w urzędzie.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów, aby dokończyli zdania „W czasie wizyty w urzędzie najbardziej zainteresowało mnie…” . Uczniowie zapisują swoje zdania na kartkach i przyklejają na arkuszu szarego papieru, przygotowanym przez nauczyciela. Wybrany uczeń odczytuje informacje. Karteczki segregowane są według podobieństwa zagadnień. Z kilku podobnych klasa może ułożyć jedno zdanie. Nauczyciel prosi o wybranie komitetu redakcyjnego. Zadaniem grupy uczniów będzie wykonanie w ramach pracy domowej plakatu z wykorzystaniem zdjęć i notatki prasowej. Uczniowie mogą zaprezentować swoją pracę w gazetce szkolnej lub na specjalnej wystawie, którą przygotują dla rodziców.

5. Bibliografia

  1. Brudnik E., Muszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.

  2. Królikowski J., Tołwińska‑Królikowska E., Metody nauczania, [w:] Europa na co dzień, pod red. M. Taraszkiewicz, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa 1997, s. 1‑124/R‑IV

  3. Pacewicz A, Merta T., Kształcenie obywatelskie w szkole samorządowej. Podrecznik i ćwiczenia dla uczniów gimnazjum. Wersja podstawowa. Część 1, Civitas, Warszawa 2005, s. 62.

6. Załączniki

a) Informacja dla uczniów

załącznik 1.

Jakie sprawy można załatwić w urzędzie gminy

Gmina wydaje:

  • dowód osobisty, akt urodzenia, ślubu i zgonu,

  • zezwolenie na budowę, rozbudowę czy rozbiórkę domu,

  • przydział mieszkania komunalnego i zgodę na wykup,

  • decyzję umożliwiającą zakup lub dzierżawę działki komunalnej bądź lokalu użytkowego,

  • zgodę na wycięcie drzewa,

  • pozwolenie na publiczną zbiórkę darów w gminie.

W urzędzie gminy można też:

  • zawrzeć związek małżeński,

  • otrzymać koncesję,

  • zameldować się i wymeldować,

  • zarejestrować działalność gospodarczą,

  • otrzymać numer PESEL,

  • zapłacić podatki lokalne,

  • poznać plan zagospodarowania przestrzennego.

Źródło: Pacewicz A, Merta T., Kształcenie obywatelskie w szkole samorządowej. Podrecznikćwiczenia dla uczniów gimnazjum. Wersja podstawowa. Część 1, Civitas, Warszawa 2005, s. 62.

b) Karta pracy ucznia

załącznik 2.

Grupa A

Waszym zadaniem jest uzyskanie informacji na temat wysokości podatku od nieruchomości. Kupiliście właśnie dom o powierzchni 120 mIndeks górny 2 na terenie gminy i chcecie dowiedzieć się, jaką opłatę powinniście wnieść, w jakim terminie i gdzie oraz jakie dokumenty należy złożyć.

Poniżej zapiszcie notatkę:

Nazwa wydziału urzędu gminy, gdzie można załatwić tę sprawę: ……………………………..

Uzyskana informacja: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Grupa B

Waszym zadaniem jest uzyskanie informacji na temat możliwości ubiegania się o dowód osobisty. Za tydzień ukończycie 18 lat i chcecie dowiedzieć się, jaką opłatę powinniście wnieść, w jakim terminie i gdzie oraz jakie dokumenty należy złożyć.

Poniżej zapiszcie notatkę:

Nazwa wydziału urzędu gminy, gdzie można załatwić tę sprawę: ……………………………..

Uzyskana informacja: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Grupa C

Waszym zadaniem jest uzyskanie informacji na temat możliwości ubiegania się o mieszkanie komunalne. Chcecie dowiedzieć się, jakie są zasady przyznawania mieszkań oraz jakie ewentualne dokumenty należy złożyć, w jakim terminie i do kogo.

Poniżej zapiszcie notatkę:

Nazwa wydziału urzędu gminy, gdzie można załatwić tę sprawę: ……………………………..

Uzyskana informacja: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Grupa D

Waszym zadaniem jest uzyskanie informacji na temat możliwości naprawienia nawierzchni ulicy na terenie osiedla. Chcecie dowiedzieć się, jakie są zasady zgłaszania usterek i w jakim trybie sprawa zostanie rozpatrzona.

Poniżej zapiszcie notatkę:

Nazwa wydziału urzędu gminy, gdzie można załatwić tę sprawę: ……………………………..

Uzyskana informacja: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Grupa E

Waszym zadaniem jest uzyskanie informacji na temat możliwości otrzymania stypendium w związku z niskimi dochodami rodziców. Chcecie dowiedzieć się, jakie są zasady ustalania wysokości stypendium oraz jakie dokumenty należy złożyć.

Poniżej zapiszcie notatkę:

Nazwa wydziału urzędu gminy, gdzie można załatwić tę sprawę: ……………………………..

Uzyskana informacja: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

załącznik 3.

sprawa do załatwienia

wydział

sposób załatwienia

c) Zadanie domowe

Zadaniem grupy uczniów – komitetu redakcyjnego – będzie wykonanie w ramach pracy domowej plakatu z wykorzystaniem zdjęć i notatki prasowej.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Zdobyte przez uczniów informacje nie mają charakteru statystycznego. Ich wartość polega na tym, że zostały zdobyte od urzędników bezpośrednio odpowiedzialnych za ich realizację na rzecz mieszkańców gminy. Istotny jest także sposób ich uzyskania.

R1UiIpAnNsSKV

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 131.90 KB w języku polskim
R1TvtmhFowNxH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 29.50 KB w języku polskim