Obywatel w urzędzie gminy
Obywatel w urzędzie gminy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna zadania realizowane przez urząd gminy.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
załatwić sprawę w urzędzie,
gromadzić informacje na podstawie wywiadu,
uporządkować i ocenić informacje zebrane w oparciu o wywiad.
c) Postawy
Uczeń przygotowuje się do świadomego korzystania z praw obywatelskiech.
2. Metoda i forma pracy
Spotkanie z interesującym człowiekiem, wywiad, notatka, sprawozdanie, praca w zespołach, praca z klasą.
3. Środki dydaktyczne
Aparat fotograficzny, karty pracy, arkusz szarego papieru, flamastry.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel nawiązuje kontakt z sekretarzem urzędu gminy. Umawia datę i czas spotkania oraz jego cele i plan. Zajęcia odbywać się będą w urzędzie gminy.
Nauczyciel przygotowuje uczniów do spotkania. Wyjaśnia, że celem wizyty w urzędzie będzie zapoznanie się z jego pracą. Prosi uczniów, aby zapoznali się z listą spraw, które można załatwić w urzędzie gminy (załącznik 1). Rozmawia o tym, czy wiedzą, jakie sprawy ich rodzice załatwiali w urzędzie. Nauczyciel dzieli klasę na 5 zespołów i wyjaśnia, że w czasie wizyty w urzędzie uczniowie, pracując w grupach, będą musieli podjąć próbę załatwienia spraw. Nauczyciel zwraca uwagę na zasady zachowania podczas wizyty w urzędzie.
Uczniowie wyznaczają spośród siebie 2 osoby, które przygotują fotograficzny reportaż z wizyty w urzędzie oraz 2 osoby, które opracują notatkę do gazetki szkolnej.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wprowadza uczniów do urzędu gminy. Ustala z sekretarzem urzędu lub inną upoważnioną przez niego osobą szczegółowy przebieg wizyty w urzędzie. Gospodarz dokonuje krótkiej prezentacji urzędu, w tym jego organizacji i odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z zadaniami do realizacji (załącznik 2) Grupy odczytują treść zadań, nauczyciel sprawdza, czy uczniowie zrozumieli polecenia. Następnie uczniowie rozchodzą się po urzędzie i pracują zgodnie z poleceniami.
Uczniowie wspólnie opracowują sprawozdanie z wykonania zadań. Określają, jaką sprawę załatwiali, w którym wydziale urzędu oraz jakie należy przedłożyć dokumenty, aby nadać bieg sprawie. Liderzy grup dokonują zapisów we właściwych polach tabeli przygotowanej przez nauczyciela na dużym arkuszu. (załącznik 3).
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat refleksji uczniów z pobytu w urzędzie.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów, aby dokończyli zdania „W czasie wizyty w urzędzie najbardziej zainteresowało mnie…” . Uczniowie zapisują swoje zdania na kartkach i przyklejają na arkuszu szarego papieru, przygotowanym przez nauczyciela. Wybrany uczeń odczytuje informacje. Karteczki segregowane są według podobieństwa zagadnień. Z kilku podobnych klasa może ułożyć jedno zdanie. Nauczyciel prosi o wybranie komitetu redakcyjnego. Zadaniem grupy uczniów będzie wykonanie w ramach pracy domowej plakatu z wykorzystaniem zdjęć i notatki prasowej. Uczniowie mogą zaprezentować swoją pracę w gazetce szkolnej lub na specjalnej wystawie, którą przygotują dla rodziców.
5. Bibliografia
Brudnik E., Muszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.
Królikowski J., Tołwińska‑Królikowska E., Metody nauczania, [w:] Europa na co dzień, pod red. M. Taraszkiewicz, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa 1997, s. 1‑124/R‑IV
Pacewicz A, Merta T., Kształcenie obywatelskie w szkole samorządowej. Podrecznik i ćwiczenia dla uczniów gimnazjum. Wersja podstawowa. Część 1, Civitas, Warszawa 2005, s. 62.
6. Załączniki
a) Informacja dla uczniów
załącznik 1.
Jakie sprawy można załatwić w urzędzie gminy
Gmina wydaje:
dowód osobisty, akt urodzenia, ślubu i zgonu,
zezwolenie na budowę, rozbudowę czy rozbiórkę domu,
przydział mieszkania komunalnego i zgodę na wykup,
decyzję umożliwiającą zakup lub dzierżawę działki komunalnej bądź lokalu użytkowego,
zgodę na wycięcie drzewa,
pozwolenie na publiczną zbiórkę darów w gminie.
W urzędzie gminy można też:
zawrzeć związek małżeński,
otrzymać koncesję,
zameldować się i wymeldować,
zarejestrować działalność gospodarczą,
otrzymać numer PESEL,
zapłacić podatki lokalne,
poznać plan zagospodarowania przestrzennego.
Źródło: Pacewicz A, Merta T., Kształcenie obywatelskie w szkole samorządowej. Podrecznik i ćwiczenia dla uczniów gimnazjum. Wersja podstawowa. Część 1, Civitas, Warszawa 2005, s. 62.
b) Karta pracy ucznia
załącznik 2.
Grupa A
Waszym zadaniem jest uzyskanie informacji na temat wysokości podatku od nieruchomości. Kupiliście właśnie dom o powierzchni 120 mIndeks górny 22 na terenie gminy i chcecie dowiedzieć się, jaką opłatę powinniście wnieść, w jakim terminie i gdzie oraz jakie dokumenty należy złożyć.
Poniżej zapiszcie notatkę:
Nazwa wydziału urzędu gminy, gdzie można załatwić tę sprawę: ……………………………..
Uzyskana informacja: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Grupa B
Waszym zadaniem jest uzyskanie informacji na temat możliwości ubiegania się o dowód osobisty. Za tydzień ukończycie 18 lat i chcecie dowiedzieć się, jaką opłatę powinniście wnieść, w jakim terminie i gdzie oraz jakie dokumenty należy złożyć.
Poniżej zapiszcie notatkę:
Nazwa wydziału urzędu gminy, gdzie można załatwić tę sprawę: ……………………………..
Uzyskana informacja: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Grupa C
Waszym zadaniem jest uzyskanie informacji na temat możliwości ubiegania się o mieszkanie komunalne. Chcecie dowiedzieć się, jakie są zasady przyznawania mieszkań oraz jakie ewentualne dokumenty należy złożyć, w jakim terminie i do kogo.
Poniżej zapiszcie notatkę:
Nazwa wydziału urzędu gminy, gdzie można załatwić tę sprawę: ……………………………..
Uzyskana informacja: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Grupa D
Waszym zadaniem jest uzyskanie informacji na temat możliwości naprawienia nawierzchni ulicy na terenie osiedla. Chcecie dowiedzieć się, jakie są zasady zgłaszania usterek i w jakim trybie sprawa zostanie rozpatrzona.
Poniżej zapiszcie notatkę:
Nazwa wydziału urzędu gminy, gdzie można załatwić tę sprawę: ……………………………..
Uzyskana informacja: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Grupa E
Waszym zadaniem jest uzyskanie informacji na temat możliwości otrzymania stypendium w związku z niskimi dochodami rodziców. Chcecie dowiedzieć się, jakie są zasady ustalania wysokości stypendium oraz jakie dokumenty należy złożyć.
Poniżej zapiszcie notatkę:
Nazwa wydziału urzędu gminy, gdzie można załatwić tę sprawę: ……………………………..
Uzyskana informacja: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
załącznik 3.
sprawa do załatwienia | wydział | sposób załatwienia |
c) Zadanie domowe
Zadaniem grupy uczniów – komitetu redakcyjnego – będzie wykonanie w ramach pracy domowej plakatu z wykorzystaniem zdjęć i notatki prasowej.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Zdobyte przez uczniów informacje nie mają charakteru statystycznego. Ich wartość polega na tym, że zostały zdobyte od urzędników bezpośrednio odpowiedzialnych za ich realizację na rzecz mieszkańców gminy. Istotny jest także sposób ich uzyskania.