Zdjęcie przedstawia budynek o zaokrąglonych kształtach. Każda kondygnacja wypełniona jest oknami. Przed budynkiem powiewają flagi Unii Europejskiej oraz państw członkowskich.
Zdjęcie przedstawia budynek o zaokrąglonych kształtach. Każda kondygnacja wypełniona jest oknami. Przed budynkiem powiewają flagi Unii Europejskiej oraz państw członkowskich.
Obywatele polscy na terenie Europy
Źródło: Learnetic S.A., dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/photos/pa%c5%82ac-europy-europa-flagi-niemcy-5414751/, licencja: CC BY 4.0.
Nauczysz się
Identyfikować głównych polityków polskich piastujących ważne funkcje w Unii Europejskiej.
Analizować dane statystyczne.
Dostrzegać obecność Polaków w strukturach urzędniczych Unii Europejskiej.
Diagnozować przyczyny, które powodują, że udział Polaków w urzędach Unii Europejskiej jest niewystarczający.
Wymieniać korzyści wynikające z pracy w urzędach Unii Europejskiej.
Formułować wnioski na temat wpływu pracy w urzędach Unii Europejskiej na rozwój kompetencji zawodowych.
Wprowadzenie
Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. otworzyło przed polskimi urzędnikami i politykami możliwość piastowania stanowisk w strukturach Unii. Od 1 maja 2004 r. Polska miała swoich przedstawicieli we wszystkich głównych instytucjach UE. Są to zarówno postaci związane z polską sceną polityczną, jak i zwykli obywatele, którzy postanowili związać swoją karierę zawodową z instytucjami unijnymi.
Gdzie są Polacy w Unii Europejskiej?
Funkcjonowanie Unii Europejskiej opiera się na pracy różnorodnych instytucji politycznych, gospodarczych i społecznych. Polscy urzędnicy są ich częścią, pracując m.in. w:
Komisji Europejskiej będącej organem wykonawczym Unii,
Parlamencie Europejskim, gdzie zasiadają polscy przedstawiciele wybrani przez polskich obywateli,
Trybunale Sprawiedliwości UE, gdzie jedno z miejsc jest zarezerwowane dla sędziego z Polski,
Trybunale Obrachunkowym, gdzie zagwarantowane jest miejsce dla jednego audytora z Polski,
Europejskim Banku Centralnym, w którym Prezes Narodowego Banku Polskiego jest członkiem Rady Ogólnej.
Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim
Liczba mandatów
2004
2009
2014
2019
2024
EPL‑ED Grupa Europejskiej Partii Ludowej (Chrześcijańscy Demokraci) i Europejskich Demokratów - od 2009 EPL - Grupa europejskiej Partii Ludowej (Chrześcijańscy Demokraci)
19
28
23
17
23
EKR - Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy
-
15
19
26
20
PSE - Grupa Socjalistyczna w Parlamencie Europejskim - od 2009 PSE - S&D - Grupa Postępowa Sojuszu Socjalistów i Demokratów w Parlamencie Europejskim
8
7
5
8
3
ALDE - Grupa Porozumienia Liberałów i Demokratów na rzecz Europy
4
-
-
-
-
IND/DEM - Grupa Niepodległość/Demokracja
10
-
-
-
-
Renew Europe
-
-
-
-
1
ESN - Europe of Sovereign Nations
-
-
-
-
3
NI - Niezrzeszeni
6
-
4
-
3
Razem mandatów
54
50
51
51
53
Tabela: Polscy posłowie do Parlamentu Europejskiego w latach 2004‑2024.
Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim: EPL‑ED Grupa Europejskiej Partii Ludowej (Chrześcijańscy Demokraci) i Europejskich Demokratów; od 2009 EPL- Grupa europejskiej Partii Ludowej (Chrześcijańscy Demokraci). Liczba mandatów: 2004: 19; 2009: 28; 20014: 23; 2019: 17, 2024: 23.
Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim: EKR - Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy. Liczba mandatów: 2009: 15; 2014: 19; 2019: 26, 2024: 20.
Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim: PSE - Grupa Socjalistyczna w Parlamencie Europejskim; od 2009 PSE - S&D - Grupa Postępowego Sojuszu Socjalistów i Demokratów w Parlamencie Europejskim. Liczba mandatów: 2004: 8; 2009: 7; 2014: 5; 2019: 8, 2024: 3.
Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim: ALDE - Grupa Porozumienia Liberałów i Demokratów na rzecz Europy. Liczba mandatów: 2004: 4.
Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim: IND/DEM - Grupa Niepodległość/Demokracja. Liczba mandatów: 2004: 10.
**Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim: ** Renew Europe. Liczba mandatów: 2024: 1
Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim: ESN - Europe of Sovereign Nations. Liczba mandatów: 2024: 3
Grupy polityczne w Parlamencie Europejskim: NI - Niezrzeszeni, Liczba mandatów: 2004: 6; 2014: 4, 2024: 3.
Zaznacz instytucję Unii Europejskiej, w której zasiadają osoby bezpośrednio wybrane przez obywateli UE. Możliwe odpowiedzi: 1. Komisja Europejska, 2. Parlament Europejski, 3. Trybunał Sprawiedliwości UE, 4. Trybunale Obrachunkowym
ĆWICZENIE: Jednokrotny wybór
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RAXRaaMda7wVT
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst dotyczący tabeli Polscy posłowie do Parlamentu Europejskiego w latach 2004-2019. Wybierz poprawną odpowiedź z listy rozwijanej. Liczba polskich posłów do Parlamentu Europejskiego od początku obecności Polski w Unii do 2019 roku wzrosłaspadła. Najliczniejsza reprezentacja polskich posłów wchodzi obecnie w skład Europejskich Konserwatystów i ReformatorówGrupy Europejskiej Partii Ludowej – zajmują oni 1726 mandatów. Tylko w 20042014 roku polscy posłowie należeli do więcej niż czterech ugrupowań w Parlamencie Europejskim.
Uzupełnij tekst dotyczący tabeli Polscy posłowie do Parlamentu Europejskiego w latach 2004-2019. Wybierz poprawną odpowiedź z listy rozwijanej. Liczba polskich posłów do Parlamentu Europejskiego od początku obecności Polski w Unii do 2019 roku wzrosłaspadła. Najliczniejsza reprezentacja polskich posłów wchodzi obecnie w skład Europejskich Konserwatystów i ReformatorówGrupy Europejskiej Partii Ludowej – zajmują oni 1726 mandatów. Tylko w 20042014 roku polscy posłowie należeli do więcej niż czterech ugrupowań w Parlamencie Europejskim.
ĆWICZENIE: Wskaż prawidłową odpowiedź
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polacy w Europie
RNNkh7MtBUYEh
Animacja ukazująca w jaki sposób działają lub działali obywatele polscy na terenie Europy.
Animacja ukazująca w jaki sposób działają lub działali obywatele polscy na terenie Europy.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
Rs4bUm56muRug
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Jest to Komisja Europejska. Członków Komisji Europejskiej wyznaczają rządy państw Unii. Jest ich tylu, ile państw członkowskich, a każdy z nich jest odpowiedzialny za jedną określoną dziedzinę funkcjonowania Unii.
Polecenie 2
RWsjKJeqac1T2
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Komisja Europejska
Europejski Bank Centralny
Parlament Europejski
Trybunał Sprawiedliwości
Polecenie 3
R1Zi6NPOSjbP6
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Jerzy Buzek - przewodniczący Parlamentu Europejskiego
Donald Tusk - przewodniczący Rady Europejskiej
Danuta Hubner - komisarz ds. polityki regionalnej
Obecnie Polacy stanowią zaledwie 5% urzędników Komisji Europejskiej, chociaż ze względu na liczbę ludności przepisy przewidują dla nas 8,2% miejsc. Oznacza to, że jesteśmy jednym z narodów najsłabiej reprezentowanych na wyższych stanowiskach o charakterze kierowniczym.
Polacy w instytucjach unijnych – niewykorzystany potencjał
Najpotężniejszy organ wykonawczy Unii zatrudnia całą armię urzędników – łącznie we wszystkich Dyrekcjach Generalnych i służbach wchodzących w skład Komisji (…) pracuje około 32 tys. osób! (…)
Nic zatem dziwnego, że w celu zapewnienia proporcjonalnego rozkładu etatów urzędniczych pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi Komisja opracowała tzw. „wskaźniki odniesienia”, stanowiące – wyrażony procentowo – pożądany udział personelu pochodzącego z każdego kraju. (…) Zgodnie z ostatnim wydanym przez Komisję raportem dotyczącym „równowagi geograficznej” w dostępie do stanowisk urzędniczych – Polacy stanowią zaledwie 5% urzędników Komisji, chociaż ze względu na liczbę ludności przepisy przewidują dla nas 8,2% miejsc.
Sytuację pogarsza dodatkowo struktura naszego zatrudnienia w KE – co trzeci Polak pracuje na niedecyzyjnych, asystenckich stanowiskach (…). Jesteśmy (…), wraz z Rumunami, najmniej liczną nacją europejską na wyższych stanowiskach o charakterze kierowniczym (…) (jest tu tylko 160 Polaków – a powinno nas być dwukrotnie więcej!). Najwyższe szczeble urzędnicze – szefowie departamentów i dyrektorzy generalni (…) – tutaj dysproporcje pomiędzy Polską a pozostałymi dużymi krajami UE są najbardziej rażące: Polacy zajmują tylko 38 z 2753 stanowisk, co stanowi 1,38%!).
Nasuwa się pytanie: dlaczego jest tak źle i co możemy z tym zrobić? (…) Przede wszystkim ciągle jesteśmy za słabo wyedukowani w zakresie możliwości robienia kariery w Brukseli. Brakuje kursów, studiów podyplomowych, kampanii informacyjnych, które przygotowywałyby Polaków do rekrutacji na unijne stanowiska urzędnicze, a to dość skomplikowana i czasochłonna procedura.
Pewne nadzieje można wiązać z oddolnymi inicjatywami osób, które albo aktualnie pracują, albo po latach zatrudnienia w strukturach UE wróciły do kraju i chętnie dzielą się doświadczeniami.
Do takich inicjatyw należy powołane 7 lat temu Stowarzyszenie Network PL czy Fundacja Akademia Kadr Europejskich, która prowadzi kompleksowy kurs dla zainteresowanych pracą w instytucjach unijnych przy współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie. Uczestnicy Akademii są m.in. zapoznawani ze wszystkimi modułami egzaminu wstępnego EPSO (Europejskiego Urzędu Doboru Kadr), obowiązkowego dla każdego kandydata na urzędnika Komisji Europejskiej (…).
Takie przedsięwzięcia to jednak kropla w morzu potrzeb – przywołany raport Komisji dotyczący zatrudnienia z poszczególnych państw wskazuje na niską zdawalność egzaminów EPSO w Polsce. (…)
Stosowną edukację i promocję zatrudnienia w UE należałoby rozpocząć już wśród studentów, zachęcając ich do aplikowania na płatne kilkumiesięczne staże, prowadzone przez poszczególne organy unijne.
UE Źródło: Polacy w instytucjach unijnych – niewykorzystany potencjał, dostępny w internecie: https://instytutwolnosci.pl/polacy-w-instytucjach-unijnych-niewykorzystany-potencjal/.
Rz3g2TmZevkQ6
Ćwiczenie 3
Połącz wartości procentowe wymienione w tekście "Polacy w instytucjach unijnych – niewykorzystany potencjał z odpowiadającymi im informacjami". 5% Możliwe odpowiedzi: 1. odsetek Polaków pracujących w urzędach Komisji, 2. odsetek Polaków, który powinien pracować w urzędach Komisji, 3. odsetek Polaków zatrudnionych na najwyższych szczeblach urzędniczych, 4. odsetek Polaków pracujących na niedecyzyjnych, asystenckich stanowiskach 8,2% Możliwe odpowiedzi: 1. odsetek Polaków pracujących w urzędach Komisji, 2. odsetek Polaków, który powinien pracować w urzędach Komisji, 3. odsetek Polaków zatrudnionych na najwyższych szczeblach urzędniczych, 4. odsetek Polaków pracujących na niedecyzyjnych, asystenckich stanowiskach ok. 33% Możliwe odpowiedzi: 1. odsetek Polaków pracujących w urzędach Komisji, 2. odsetek Polaków, który powinien pracować w urzędach Komisji, 3. odsetek Polaków zatrudnionych na najwyższych szczeblach urzędniczych, 4. odsetek Polaków pracujących na niedecyzyjnych, asystenckich stanowiskach 1,38% Możliwe odpowiedzi: 1. odsetek Polaków pracujących w urzędach Komisji, 2. odsetek Polaków, który powinien pracować w urzędach Komisji, 3. odsetek Polaków zatrudnionych na najwyższych szczeblach urzędniczych, 4. odsetek Polaków pracujących na niedecyzyjnych, asystenckich stanowiskach
Połącz wartości procentowe wymienione w tekście "Polacy w instytucjach unijnych – niewykorzystany potencjał z odpowiadającymi im informacjami". 5% Możliwe odpowiedzi: 1. odsetek Polaków pracujących w urzędach Komisji, 2. odsetek Polaków, który powinien pracować w urzędach Komisji, 3. odsetek Polaków zatrudnionych na najwyższych szczeblach urzędniczych, 4. odsetek Polaków pracujących na niedecyzyjnych, asystenckich stanowiskach 8,2% Możliwe odpowiedzi: 1. odsetek Polaków pracujących w urzędach Komisji, 2. odsetek Polaków, który powinien pracować w urzędach Komisji, 3. odsetek Polaków zatrudnionych na najwyższych szczeblach urzędniczych, 4. odsetek Polaków pracujących na niedecyzyjnych, asystenckich stanowiskach ok. 33% Możliwe odpowiedzi: 1. odsetek Polaków pracujących w urzędach Komisji, 2. odsetek Polaków, który powinien pracować w urzędach Komisji, 3. odsetek Polaków zatrudnionych na najwyższych szczeblach urzędniczych, 4. odsetek Polaków pracujących na niedecyzyjnych, asystenckich stanowiskach 1,38% Możliwe odpowiedzi: 1. odsetek Polaków pracujących w urzędach Komisji, 2. odsetek Polaków, który powinien pracować w urzędach Komisji, 3. odsetek Polaków zatrudnionych na najwyższych szczeblach urzędniczych, 4. odsetek Polaków pracujących na niedecyzyjnych, asystenckich stanowiskach
ĆWICZENIE: Połącz w pary
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1YcyIzyjHGLt
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Rozstrzygnij, czy podane informacje dotyczące tekstu "Polacy w instytucjach unijnych – niewykorzystany potencjał" są prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz „P” jeśli informacje są prawdziwe, lub „F” jeśli są fałszywe.. Wymienione w tekście „wskaźniki odniesienia” to wyrażony procentowo pożądany udział personelu pochodzącego z każdego kraju należącego do Unii Europejskiej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zgodnie z tekstem Polaków pracujących w Komisji Europejskiej jest nieco więcej niż wynosi odsetek określony w przepisach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Większość Polaków pracujących w instytucjach unijnych pracuje na niedecyzyjnych i asystenckich stanowiskach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Polacy stanowią jedną z najmniej licznych nacji europejskich obsadzających wyższe stanowiska o charakterze kierowniczym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Rozstrzygnij, czy podane informacje dotyczące tekstu "Polacy w instytucjach unijnych – niewykorzystany potencjał" są prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz „P” jeśli informacje są prawdziwe, lub „F” jeśli są fałszywe.. Wymienione w tekście „wskaźniki odniesienia” to wyrażony procentowo pożądany udział personelu pochodzącego z każdego kraju należącego do Unii Europejskiej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zgodnie z tekstem Polaków pracujących w Komisji Europejskiej jest nieco więcej niż wynosi odsetek określony w przepisach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Większość Polaków pracujących w instytucjach unijnych pracuje na niedecyzyjnych i asystenckich stanowiskach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Polacy stanowią jedną z najmniej licznych nacji europejskich obsadzających wyższe stanowiska o charakterze kierowniczym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
ĆWICZENIE: Wskaż prawidłową odpowiedź
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
R1Os3CAw2TjDH
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Podczas analizy tekstu źródłowego poszukaj informacji odnoszących się do przyczyn, które powodują, że Polaków na stanowiskach urzędniczych w Unii jest mniej niż powinno.
Moim zdaniem podstawową przyczyną niewielkiej liczby Polaków na ważniejszych stanowiskach w Unii jest brak właściwej wiedzy i umiejętności, które są wymagane na takich stanowiskach. Z tekstu wynika, że wielu Polaków nie zdaje egzaminu wstępnego, który jest warunkiem przyjęcia na stanowiska w Unii, co oznacza, że posiadana przez niego wiedza i umiejętności są niewystarczające.
Stanowiska urzędnicze w Unii Europejskiej
Instytucje Unii Europejskiej zatrudniają ponad 60 tys. osób z 27 państw członkowskich. Za rekrutacjęrekrutacjarekrutację pracowników (na czas określony i nieokreślony) odpowiada Europejski Urząd Doboru Kadr (EPSO)Europejski Urząd Doboru Kadr (EPSO)Europejski Urząd Doboru Kadr (EPSO), który organizuje tzw. konkursy otwartekonkurs otwartykonkursy otwarte. Są one organizowane w oparciu o przepisy ściśle określające:
wymogi, które muszą spełniać kandydaci,
tryb powoływania na poszczególne stanowiska,
okres sprawowania funkcji.
W instytucjach UE pracują pracownicy zatrudnieni na stałe (urzędnicy służby cywilnej), pracownicy kontraktowi i pracownicy zatrudnieni na czas określony oraz stażyści (praktykanci).
Urzędnicy służby cywilnejsłużba cywilnasłużby cywilnej są klasyfikowani jako administratorzy lub asystenci. Administratorzy zajmują się opracowywaniem kierunków polityki, monitorowaniem wdrażania unijnego prawa, a także wykonują zadania analityczne i doradcze w konkretnych dziedzinach. Z kolei asystenci wykonują zadania o charakterze pomocniczym.
RrY8Pf05MxgTL
Zdjęcie przedstawia budynek w stylu art déco na tle nieba. Elewacja bocznych ścian budynku wykonana jest w konstrukcji stalowego rusztowania. Na jego fasadzie widać podłużny baner w kolorze niebieskim, na którym umieszczono logo unii Europejskiej i niżej napisy: , , .
W instytucjach Unii Europejskiej można zajmować się kwestiami, o których czyta się na co dzień w nagłówkach gazet – zmianami klimatu, imigracją, bezpieczeństwem czy europejskim handlem.
Źródło: Learnetic S.A., dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/photos/belgia-bruksela-komisja-europejska-3595351/, licencja: CC BY 4.0.
Pracownicy kontraktowi zatrudniani są do wykonania konkretnych zadań o charakterze fizycznym lub administracyjnym. Pracownicy zatrudnieni na czas określony rekrutowani są na maksymalnie sześć lat do zadań wymagających specjalistycznej wiedzy lub zadań o charakterze okresowym. Ponadto co roku około 1 900 młodych ludzi ma okazję uczestniczyć w stażach w instytucjach UE. Większość instytucji UE oferuje staże trwające od trzech do pięciu miesięcy. Staże, których zakres tematyczny jest szeroki, są okazją, aby przekonać się, jak działa Unia. Zakres zadań wykonywanych przez stażystę zależy od tego, do jakiego działu zostanie przypisany. Dziedziny, w jakich można odbyć staż, to między innymi prawo konkurencji, zasoby ludzkie, polityka ochrony środowiska lub komunikacja społeczna.
R8wG6ELngCmLE
Ćwiczenie 6
Dopasuj formy zatrudnienia w Unii Europejskiej do właściwego opisu wykonywanych zadań. urzędnik służby cywilnej – administrator Możliwe odpowiedzi: 1. przyglądanie się, jak funkcjonuje Unia Europejska, 2. wykonywanie zadań wymagających specjalistycznej wiedzy lub zadań o charakterze okresowym, 3. wykonanie zadań o charakterze fizycznym lub administracyjnym, 4. opracowywanie kierunków polityki, monitorowanie wdrażania prawa unijnego, 5. wykonywanie zadań o charakterze pomocniczym urzędnik służby cywilnej – asystent Możliwe odpowiedzi: 1. przyglądanie się, jak funkcjonuje Unia Europejska, 2. wykonywanie zadań wymagających specjalistycznej wiedzy lub zadań o charakterze okresowym, 3. wykonanie zadań o charakterze fizycznym lub administracyjnym, 4. opracowywanie kierunków polityki, monitorowanie wdrażania prawa unijnego, 5. wykonywanie zadań o charakterze pomocniczym pracownik kontraktowy Możliwe odpowiedzi: 1. przyglądanie się, jak funkcjonuje Unia Europejska, 2. wykonywanie zadań wymagających specjalistycznej wiedzy lub zadań o charakterze okresowym, 3. wykonanie zadań o charakterze fizycznym lub administracyjnym, 4. opracowywanie kierunków polityki, monitorowanie wdrażania prawa unijnego, 5. wykonywanie zadań o charakterze pomocniczym pracownik zatrudniony na czas określony Możliwe odpowiedzi: 1. przyglądanie się, jak funkcjonuje Unia Europejska, 2. wykonywanie zadań wymagających specjalistycznej wiedzy lub zadań o charakterze okresowym, 3. wykonanie zadań o charakterze fizycznym lub administracyjnym, 4. opracowywanie kierunków polityki, monitorowanie wdrażania prawa unijnego, 5. wykonywanie zadań o charakterze pomocniczym stażysta Możliwe odpowiedzi: 1. przyglądanie się, jak funkcjonuje Unia Europejska, 2. wykonywanie zadań wymagających specjalistycznej wiedzy lub zadań o charakterze okresowym, 3. wykonanie zadań o charakterze fizycznym lub administracyjnym, 4. opracowywanie kierunków polityki, monitorowanie wdrażania prawa unijnego, 5. wykonywanie zadań o charakterze pomocniczym
Dopasuj formy zatrudnienia w Unii Europejskiej do właściwego opisu wykonywanych zadań. urzędnik służby cywilnej – administrator Możliwe odpowiedzi: 1. przyglądanie się, jak funkcjonuje Unia Europejska, 2. wykonywanie zadań wymagających specjalistycznej wiedzy lub zadań o charakterze okresowym, 3. wykonanie zadań o charakterze fizycznym lub administracyjnym, 4. opracowywanie kierunków polityki, monitorowanie wdrażania prawa unijnego, 5. wykonywanie zadań o charakterze pomocniczym urzędnik służby cywilnej – asystent Możliwe odpowiedzi: 1. przyglądanie się, jak funkcjonuje Unia Europejska, 2. wykonywanie zadań wymagających specjalistycznej wiedzy lub zadań o charakterze okresowym, 3. wykonanie zadań o charakterze fizycznym lub administracyjnym, 4. opracowywanie kierunków polityki, monitorowanie wdrażania prawa unijnego, 5. wykonywanie zadań o charakterze pomocniczym pracownik kontraktowy Możliwe odpowiedzi: 1. przyglądanie się, jak funkcjonuje Unia Europejska, 2. wykonywanie zadań wymagających specjalistycznej wiedzy lub zadań o charakterze okresowym, 3. wykonanie zadań o charakterze fizycznym lub administracyjnym, 4. opracowywanie kierunków polityki, monitorowanie wdrażania prawa unijnego, 5. wykonywanie zadań o charakterze pomocniczym pracownik zatrudniony na czas określony Możliwe odpowiedzi: 1. przyglądanie się, jak funkcjonuje Unia Europejska, 2. wykonywanie zadań wymagających specjalistycznej wiedzy lub zadań o charakterze okresowym, 3. wykonanie zadań o charakterze fizycznym lub administracyjnym, 4. opracowywanie kierunków polityki, monitorowanie wdrażania prawa unijnego, 5. wykonywanie zadań o charakterze pomocniczym stażysta Możliwe odpowiedzi: 1. przyglądanie się, jak funkcjonuje Unia Europejska, 2. wykonywanie zadań wymagających specjalistycznej wiedzy lub zadań o charakterze okresowym, 3. wykonanie zadań o charakterze fizycznym lub administracyjnym, 4. opracowywanie kierunków polityki, monitorowanie wdrażania prawa unijnego, 5. wykonywanie zadań o charakterze pomocniczym
ĆWICZENIE: Połącz w pary
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Dlaczego warto pracować w instytucjach UE?
Praca w instytucjach UE to nie zwykła praca, lecz służba w interesie niemal pół miliarda ludzi, odpowiedzialność za bieg wydarzeń i możliwość czynnego udziału w dokonujących się zmianach. Praca w instytucjach unijnych otwiera liczne możliwości rozwoju zawodowego. Poznawanie ciekawych ludzi i odmiennych kultur, nauka języków obcych, zdobywanie nowych doświadczeń i kompetencji, możliwość wpływania na decyzje i kształt Unii Europejskiej, stabilna i pełna wyzwań praca w środowisku międzynarodowym oraz atrakcyjny pakiet socjalny to tylko niektóre z licznych powodów, dla których warto podjąć pracę w UE.
instytucje Źródło: Dlaczego warto pracować w instytucjach UE?, dostępny w internecie: https://www.gov.pl/web/dyplomacja/nabor-do-instytucji-ue.
R3Cqj1QkvyrV1
Ćwiczenie 7
Zaznacz cechy i umiejętności, którymi powinna posiadać osoba aplikująca na stanowisko w instytucjach Unii Europejskiej. Możliwe odpowiedzi: 1. komunikatywność, 2. otwartość, 3. umiejętność rozwiązywania problemów, 4. elastyczność, 5. zdolność do przemawiania, 6. poczucie misji
ĆWICZENIE: Wielokrotny wybór
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
RSWzYJj2PYh8r
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Podczas analizy tekstu źródłowego zwróć uwagę na wymienione w nim korzyści wynikające z podjęcia pracy w instytucjach Unii Europejskiej.
Osoba pracująca w urzędach Unii Europejskiej nabywa przede wszystkim umiejętność komunikacji z nowymi ludźmi, którzy nierzadko reprezentują różne kultury. To na pewno uczy otwartości i umiejętności dialogu. Praca za granicą pozwala także kształcić swoje umiejętności w zakresie posługiwania się językami obcymi. Ponadto, praca w Unii Europejskiej, która zrzesza około pół miliarda obywateli uczy odpowiedzialności.
Słowniczek
Europejski Urząd Doboru Kadr (EPSO)
Europejski Urząd Doboru Kadr (EPSO)
instytucja odpowiadająca za nabór kandydatów do pracy w głównych instytucjach Unii Europejskiej
rekrutacja
rekrutacja
pozyskiwanie i wybór kandydatów na dane stanowisko spośród osób, które spełniają wymagania stawiane na danym stanowisku
konkurs otwarty
konkurs otwarty
konkurs mający charakter ciągły, co oznacza, że wnioski są przyjmowane i oceniane według kolejności wpływania, aż do wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na dany rok lub do zamknięcia konkursu przez instytucję
służba cywilna
służba cywilna
zespół profesjonalnych urzędników zatrudnionych w organach administracji publicznej mających gwarancję stałości zatrudnienia, bez względu na wynik wyborów