Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ocena moralna zjawiska przemocy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna znaczenie pojęć „przemoc psychiczna”, „przemoc fizyczna”

  • zna negatywne konsekwencje przemocy,

  • zapoznaje się z problemem promowania zjawiska przemocy w muzyce hip‑hopowej,

  • rozumie istotność i społeczny kontekst problemu przemocy.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • nabiera umiejętności dyskutowania o problemie przemocy,

  • nabiera umiejętności autonomicznego myślenia i samodzielnej moralnej oceny patologii społecznej,

  • uczy się, jak zapobiegać złu moralnemu, mając na celu dobro swoje i innych,

  • uczy się analizy tekstu i przygotowywania prezentacji multimedialnej w programie Power Point.

c) Podstawy

Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:

  • celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec powinności moralnych człowieka oraz uczy się rozpoznawać podstawowe wartości moralne,

  • zadań szkoły – uświadamia ważny problem moralny, jakim jest przemoc i sposoby jego rozwiązania,

  • treści – należy do bloku tematycznego „główne problemy współczesnej etyki”,

  • osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych oraz uczy się zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem społecznym.

2. Metoda i forma pracy

Krótki wykład, dyskusja wokół problemu, prezentacja multimedialna.

3. Środki dydaktyczne

Komputer, rzutnik, program Power Point.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na zajęciach poprzedzających nauczyciel prosi ucznia o przygotowanie w domu prezentacji multimedialnej w Power Poincie na następujący temat: „Przyjrzy się kulturze hip‑hopu. Jaki przekaz niesie ta muzyka. Pokaż na przykładach (podaj zespoły i tytuły piosenek i cytaty, jeśli możesz) przemoc (bijatyki, przemoc wobec dzieci, poniżanie słowne kobiet i dziewcząt, przedmiotowe traktowanie człowieka) używaną bądź opisywaną w tekstach hip‑hopowych piosenek. Jakie rozgłośnie radiowe propagują tą muzykę?”. Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje komputer i rzutnik potrzebne do prezentacji multimedialnej. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel prowadzi krótki wykład na temat znaczenia pojęcia „przemoc” i wskazanych moralnie zachowań ją związanych:

  • definicja pojęcia “przemoc”,

  • przemoc fizyczna a przemoc psychiczna,

  • źródła przemocy,

  • nakaz moralny nietolerancji wobec zjawiska przemocy.

2. Nauczyciel prowadzi dyskusję z uczniami na następujące tematy:

  • Dlaczego ranimy innych?

  • Czy jest możliwe życia bez czynienia przykrości innym?

  • Czy w telewizji i innych mediach napotykamy do dużą ilość przemocy? Jak zjawisko przemocy jest tam oceniane?

  • Co należałoby zrobić by uchronić dzieci przed przemocą fizyczną, psychiczną i agresją seksualną.

3. Nauczyciel prosi ucznia o dokonanie prezentacji na temat zjawiska przemocy w hip‑hopie.

c) Faza podsumowująca

Po zakończeniu prezentacji klasa prowadzi dyskusję na ten temat:

  • Czemu służy taki przekaz?

  • Czy „promowanie” przemocy w hip‑hopie powinno być zakazane i dlaczego(tak bądź nie)?

5. Bibliografia

  1. Gilligan J., Wstyd i przemoc, Media Rodzina, 2001.

  2. Hołówka J., Etyka w działaniu, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2002.

  3. Jenkins J., Contemporary Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.

  4. Jenkins J., Introducing Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.

6. Załączniki

Brak.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

RFJPQSpTUJq68

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.91 KB w języku polskim
RZPu8TTULEcoR

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim