Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metadane scenariusza

Ocena stanu żywotności wybranych gatunków drzew i krzewów nasadzonych w ogrodzie dendrologicznym

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jakie zmiany w wyglądzie roślin świadczą o ich obniżonej żywotności,

  • zna gatunki roślin rosnące w ogrodzie przyszkolnym,

  • wie, jakie czynniki mogą wpływać na obniżenie żywotności drzew i krzewów.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • dokonać analizy morfologicznych cech wybranych gatunków,

  • porównać książkowe opisy okazów z okazami rosnącymi w ogrodzie,

  • sporządzić „ karty zdrowia” wybranych gatunków drzew i krzewów,

  • wskazać, jakie działania należy podejmować, by drzewa i krzewy mogły się prawidłowo rozwijać.

c) Postawy

Uczeń:

  • dostrzega znaczenie własnych działań, które mogą wpływać na stan środowiska,

  • aktywnie pracuje na lekcji.

2. Metoda i forma pracy

pogadanka, ćwiczenia, praca z tekstem, praca w grupach

3. Środki dydaktyczne

karty pracy, kredki, ołówki, taśma miernicza, lupy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel krótko przedstawia, jakie są cele zajęć i czym uczniowie będą się na nich zajmowali. Dzieli klasę na 3‑osobowe grupy i pokazuje stanowiska drzew i krzewów, które będą przedmiotem analizy. Rozdaje i omawia karty pracy (załącznik).

b) Faza realizacyjna

Grupy uczniów otrzymują listę 10 wybranych gatunków drzew i krzewów wraz z ich krótkim opisem. Stanowiska tych roślin oznaczono (podano ich nazwy) w ogrodzie. Uczniowie dokonują analizy, informacje zapisują na swoich kartach pracy.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie oceniają, jaki jest stan drzew i krzewów rosnących w ogrodzie przyszkolnym. Formułują spostrzeżenia na temat: co może wpływać na żywotność roślin. Proponują działania, jakie należy podejmować, by drzewa i krzewy mogły prawidłowo się rozwijać.

Swoje spostrzeżenia i uwagi zapisują na arkuszu papieru, który zostanie umieszczony w pracowni biologicznej.

Dane zebrane przez uczniów, na temat stanu zdrowotnego drzew i krzewów, zostaną zweryfikowane w odstępie roku, co pozwoli na ich bieżące monitorowanie.

5. Bibliografia

W. Seneta, Dendrologia, PWN, Warszawa 1987.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Załącznik

Data prowadzonych obserwacji……………………….

Lp.

Gatunek

Wysokość (w cm)

Pokrój korony (rysunek ołówkiem)

Barwa liścia

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Ocena żywotności drzew i krzewów na podstawie wyglądu liści:

Skala: od 1 do 3 punktów

18 - 16 punktów - stan bardzo dobry,

15 - 13 punktów - stan dobry,

12 - 10 punktów - stan wymagający okresowego monitorowania,

poniżej 10 punktów - stałe monitorowanie, podjęcie działań zmierzających do ratowania danego okazu.

Cechy

3 pkt.

2 pkt.

1 pkt

0 pkt.

przebarwienia na liściach

brak przebarwień

nieliczne przebarwienia

¾ liści o zmienionej barwie

liść całkowicie przebarwiony

pomarszczenie liści

liście niepomarszczone

niewielkie pomarszczenia blaszki liściowej

większość liści pomarszczonych

wszystkie liście pomarszczone

końce liści żółte

liście bez żółtych końców

pojedyncze końcówki liści zażółcone

większość liści o żółtych końcówkach

wszystkie liście o żółtych końcach

zasuszone liście na gałęziach

wszystkie liście intensywnie zielone

pojedyncze liście na gałęziach zasuszone

¾ liści na gałęziach zasuszonych

prawie wszystkie liście zasuszone

obecność owadów szkodników

na okazie nie stwierdzono owadów szkodników

-

pojedyncze okazy

liczne okazy owadów w różnej postaci

lepkie liście

liście nie są lepkie

-

pojedyncze liście lepkie

większość iści lepka

Lp.

Gatunek

Ocena żywotności na podstawie wyglądu liści
(w pkt.)

Uwagi

7. Czas trwania lekcji

45 minut lub 2x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Zajęcia mogą być prowadzone w ogrodzie przyszkolnym, parku oraz w lesie. Można zastosować formę warsztatową. Czas trwania zajęć należy dostosować do możliwości uczniów.

R15Ui93l366iS

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 134.06 KB w języku polskim
Rsv8Cpt7G2KFa

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 40.50 KB w języku polskim