Oceniamy postępowanie Zenona Ziembiewicza, bohatera "Granicy" Z. Nałkowskiej
Oceniamy postępowanie Zenona Ziembiewicza
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
zna treść powieści ,
poznaje sylwetkę Zofii Nałkowskiej .
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi dyskutować i argumentować ,
ocenia postępowanie postaci ,
kształtuje własny system wartości moralnych.
2. Metoda i forma pracy
Heureza , praca z tekstem , kapelusze myślowe de Bono .
3. Środki dydaktyczne
1. Tekst powieści .
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu na tablicy.
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
Aby przystąpić do oceny postaci uczniowie muszą odpowiedzieć na istotne pytania . Zostają podzieleni na 6 grup , wyznaczają kapitana , który wylosuje kolor kapelusza oraz pytanie . Nie mówiemy jeszcze czemu ma służyć losowanie kapeluszy , jedynie rozdzielamy pytania.
Kim jest Zenon Ziembiewicz ?
W jakich okolocznosciach Zenon poznaje Justynę Bogutównę ?
Kiedy pojawiła się w życiu Zenona Elżbieta Biecka?
Jak przebiegała kariera Zenona Ziembiewicza ?
Jakie konsekwencje miał romans z Justyną?
Sporządź portret psychologiczny Zenona Ziembiweicza.
Grupy prezentują rozwiązanie , uczniowie sporządzają ogólne notatki .
ĆWICZENIE
Posiadając niezbędne wiadomości uczniowie podzieleni na grupy dokonują oceny – prezentacji postawy Zenona wg kapeluszy myślowych de Bono .
KAPELUSZ BIAŁY : FAKTY– dane pozbawione emocji tzw. suche fakty
KAPELUSZ CZERWONY : EMOCJE – odczucia na gorąco zabarwione emocjonalnie ( Co czujemy , co nam się podoba , a co nie )
KAPELUSZ CZARNY : PESYMIZM – krytyka , konkretne konsekwencje przedstawionego obrotu spr awy KAPELUSZ ŻÓŁTY : OPTYMIZM – zalety i korzysci przedstwaionego obrotu sprawy KAPELUSZ ZIELONY : MOŻLIWOŚCI – pomysły typu co by było gdyby... KAPELUSZ NIEBIESKI : ANALIZA PROCESU – oglądanie procesu niejako “z góry”, swoboda w doborze “ koloru myśli „
c) Faza podsumowująca
Grupy przedstawiają swoje stanowiska . Ćwiczenie to uczy spoglądania na problem oceny postaci z wielu punktów widzenia . Uzmysławia uczniom , że nie wszystko jest czarne lub białe .
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Prawdopodobnie zdarzyło ci się słyszeć powiedzenie , że nic nie dzieje się bez przyczyny . Biorąc pod uwagę wiadomości zdobyte podczas lekcji oraz własne przemyślenia oceń postępowanie Zenona Ziembiewicza.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza