Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Oceniamy postępowanie Zenona Ziembiewicza

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna treść powieści ,

  • poznaje sylwetkę Zofii Nałkowskiej .

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi dyskutować i argumentować ,

  • ocenia postępowanie postaci ,

  • kształtuje własny system wartości moralnych.

2. Metoda i forma pracy

Heureza , praca z tekstem , kapelusze myślowe de Bono .

3. Środki dydaktyczne

1. Tekst powieści .

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  2. Zapisanie tematu na tablicy.

  3. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

Aby przystąpić do oceny postaci uczniowie muszą odpowiedzieć na istotne pytania . Zostają podzieleni na 6 grup , wyznaczają kapitana , który wylosuje kolor kapelusza oraz pytanie . Nie mówiemy jeszcze czemu ma służyć losowanie kapeluszy , jedynie rozdzielamy pytania.

  1. Kim jest Zenon Ziembiewicz ?

  2. W jakich okolocznosciach Zenon poznaje Justynę Bogutównę ?

  3. Kiedy pojawiła się w życiu Zenona Elżbieta Biecka?

  4. Jak przebiegała kariera Zenona Ziembiewicza ?

  5. Jakie konsekwencje miał romans z Justyną?

  6. Sporządź portret psychologiczny Zenona Ziembiweicza.

Grupy prezentują rozwiązanie , uczniowie sporządzają ogólne notatki .

ĆWICZENIE

Posiadając niezbędne wiadomości uczniowie podzieleni na grupy dokonują oceny – prezentacji postawy Zenona wg kapeluszy myślowych de Bono .

KAPELUSZ BIAŁY : FAKTY– dane pozbawione emocji tzw. suche fakty

KAPELUSZ CZERWONY : EMOCJE – odczucia na gorąco zabarwione emocjonalnie ( Co czujemy , co nam się podoba , a co nie )

KAPELUSZ CZARNY : PESYMIZM – krytyka , konkretne konsekwencje przedstawionego obrotu spr awy KAPELUSZ ŻÓŁTY : OPTYMIZM – zalety i korzysci przedstwaionego obrotu sprawy KAPELUSZ ZIELONY : MOŻLIWOŚCI – pomysły typu co by było gdyby... KAPELUSZ NIEBIESKI : ANALIZA PROCESU – oglądanie procesu niejako “z góry”, swoboda w doborze “ koloru myśli „

c) Faza podsumowująca

Grupy przedstawiają swoje stanowiska . Ćwiczenie to uczy spoglądania na problem oceny postaci z wielu punktów widzenia . Uzmysławia uczniom , że nie wszystko jest czarne lub białe .

5. Bibliografia

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Prawdopodobnie zdarzyło ci się słyszeć powiedzenie , że nic nie dzieje się bez przyczyny . Biorąc pod uwagę wiadomości zdobyte podczas lekcji oraz własne przemyślenia oceń postępowanie Zenona Ziembiewicza.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

RbyAsf3zY8dOg

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 80.39 KB w języku polskim
RtnKQ1W7s5FPr

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.00 KB w języku polskim