Ochrona środowiska w Polsce
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Ochrona środowiska w Polsce**.**
TREŚCI KSZTAŁCENIA:
Geografia, 6.8: wykazuje konieczność ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego w Polsce; wymienia formy jego ochrony, proponuje konkretne działania na rzecz jego ochrony we własnym regionie;
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
wie, w jaki sposób chroni się przyrodę w Polsce,
rozumie różnicę między rezerwatem przyrody, parkiem narodowy i parkiem krajobrazowym
wie, czym jest pomnik przyrody,
wie, czym jest dziedzictwo kulturowe,
zna formy ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego w Polsce.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi wymienić sposoby ochrony przyrody w Polsce,
potrafi wymienić parki narodowe w Polsce,
potrafi wskazać na mapie położenie parków narodowych,
potrafi scharakteryzować wybrany park narodowy,
potrafi scharakteryzować środowisko kulturowe w Polsce,
potrafi podać przykłady ochrony środowiska kulturowego.
Etapy lekcji | Nauczane przedmioty | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Faza przygotowawcza | Geografia, biologia | porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się, | Nauczyciel pyta uczniów, czym jest pomnik przyrody. Wysłuchuje i komentuje odpowiedzi uczniów. Pyta, czy są im znane jakiekolwiek pomniki przyrody w okolicy. Jeżeli to możliwe, podaje przykłady. Nauczyciel podaje trzy terminy: rezerwat przyrody, park narodowy oraz park krajobrazowy. Pyta uczniów, jaka jest różnica między tymi miejscami. Wysłuchuje i komentuje odpowiedzi uczniów. Prosi o podanie kilku przykładów parków narodowych w Polsce. Omawia inne sposoby ochrony przyrody w kraju. | Pogadanka Praca w grupach ćwiczenia | Indywidualna i zbiorowa | |
Faza realizacyjna | Geografia, biologia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, | Nauczyciel podkreśla, że istotne jest współzależne traktowanie w cechach krajobrazowych zarówno środowiska przyrodniczego jak i uwarunkowań kulturowych regionu. Tłumaczy, jak istotna jest poprawa stanu zachowania zabytków i jak wpływa na zwiększenie atrakcyjności regionu dla mieszkańców i turystów. Podkreśla konieczność rewitalizacji, konserwacji, renowacji i restauracji, obiektów wpisanych do rejestru zabytków i zespołów tych obiektów wraz z ich otoczeniem, przy okazji tłumacząc terminy: rewitalizacja, konserwacja, renowacja i restauracja. Tłumaczy, jak ważna jest konserwacja zabytkowych muzealiów, starodruków, księgozbiorów oraz archiwaliów. Prosi uczniów, by wymienili możliwości zabezpieczenia zabytków przed kradzieżą i zniszczeniem. Uzupełnia i komentuje odpowiedzi uczniów. Podkreśla pozytywny wpływ cyfryzacji zasobów kultury na dostępność do tych zasobów. Nauczyciel wyświetla ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2). Wspólnie z uczniami identyfikuje parki narodowe. Po każdej serii pytań stara się dowiedzieć, czy któryś z uczniów był w którymkolwiek z wymienionych parków narodowych. Jeżeli tak, prosi o charakterystykę danego parku. Nauczyciel opowiada krótko o wybranych, szczególnie jego zdaniem interesujących, parkach narodowych. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każda z grup ma opracować informacje na temat innego parku narodowego. Uczniowie mają zwrócić szczególną uwagę na położenie, rozmiar, datę utworzenia, siedzibę, faunę i florę, turystykę. Sprawdzają uwarunkowania kulturowe okolicy przydzielonego parku narodowego. Grupy otrzymują następujące tematy: Grupa 1 - Białowieski Park Narodowy, Grupa 2 - Bieszczadzki Park Narodowy, Grupa 3 - Ojcowski Park Narodowy, Grupa 4 - Słowiński Park Narodowy, Grupa 5 - Woliński Park Narodowy. Uczniowie pracują na podstawie materiałów dostarczonych przez nauczyciela bądź z komputerem podłączonym do Internetu. Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy. Nauczyciel prosi uczniów, by zaproponowali metodę ochrony szczególnie cennych walorów przyrodniczych oraz środowiska kulturowego w okolicy. Dyskusja. | ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2), materiały przygotowane przez nauczyciela, komputer z dostępem do Internetu | Pogadanka, wykład Praca w grupach ćwiczenia | Praca w grupach Indywidualna i zbiorowa |
Faza podsumowująca | Geografia , biologia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, | W ramach uzupełnienia informacji nauczyciel ogląda z uczniami film (zasób nr 1), którzy następnie komentują jego treść. | film (zasób nr 1) | Eksponująca (film), dyskusja | Praca zbiorowa |