Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Ochrona środowiska w Polsce**.**

TREŚCI KSZTAŁCENIA:

Geografia, 6.8: wykazuje konieczność ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego w Polsce; wymienia formy jego ochrony, proponuje konkretne działania na rzecz jego ochrony we własnym regionie;

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • wie, w jaki sposób chroni się przyrodę w Polsce,

  • rozumie różnicę między rezerwatem przyrody, parkiem narodowy i parkiem krajobrazowym

  • wie, czym jest pomnik przyrody,

  • wie, czym jest dziedzictwo kulturowe,

  • zna formy ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego w Polsce.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi wymienić sposoby ochrony przyrody w Polsce,

  • potrafi wymienić parki narodowe w Polsce,

  • potrafi wskazać na mapie położenie parków narodowych,

  • potrafi scharakteryzować wybrany park narodowy,

  • potrafi scharakteryzować środowisko kulturowe w Polsce,

  • potrafi podać przykłady ochrony środowiska kulturowego.

Etapy lekcji

Nauczane przedmioty

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Faza przygotowawcza

Geografia,

biologia

porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się,

Nauczyciel pyta uczniów, czym jest pomnik przyrody. Wysłuchuje i komentuje odpowiedzi uczniów. Pyta, czy są im znane jakiekolwiek pomniki przyrody w okolicy. Jeżeli to możliwe, podaje przykłady.

Nauczyciel podaje trzy terminy: rezerwat przyrody, park narodowy oraz park krajobrazowy. Pyta uczniów, jaka jest różnica między tymi miejscami. Wysłuchuje i komentuje odpowiedzi uczniów. Prosi o podanie kilku przykładów parków narodowych w Polsce.

Omawia inne sposoby ochrony przyrody w kraju.

Pogadanka

Praca w grupach

ćwiczenia

Indywidualna i zbiorowa

Faza realizacyjna

Geografia,

biologia

porozumiewanie się w języku ojczystym,

kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się,

Nauczyciel podkreśla, że istotne jest współzależne traktowanie w cechach krajobrazowych zarówno środowiska przyrodniczego jak i uwarunkowań kulturowych regionu. Tłumaczy, jak istotna jest poprawa stanu zachowania zabytków i jak wpływa na zwiększenie atrakcyjności regionu dla mieszkańców i turystów. Podkreśla konieczność rewitalizacji, konserwacji, renowacji i restauracji, obiektów wpisanych do rejestru zabytków i zespołów tych obiektów wraz z ich otoczeniem, przy okazji tłumacząc terminy: rewitalizacja, konserwacja, renowacja i restauracja. Tłumaczy, jak ważna jest konserwacja zabytkowych muzealiów, starodruków, księgozbiorów oraz archiwaliów. Prosi uczniów, by wymienili możliwości zabezpieczenia zabytków przed kradzieżą i zniszczeniem. Uzupełnia i komentuje odpowiedzi uczniów. Podkreśla pozytywny wpływ cyfryzacji zasobów kultury na dostępność do tych zasobów.

Nauczyciel wyświetla ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2). Wspólnie z uczniami identyfikuje parki narodowe. Po każdej serii pytań stara się dowiedzieć, czy któryś z uczniów był w którymkolwiek z wymienionych parków narodowych. Jeżeli tak, prosi o charakterystykę danego parku. Nauczyciel opowiada krótko o wybranych, szczególnie jego zdaniem interesujących, parkach narodowych.

Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każda z grup ma opracować informacje na temat innego parku narodowego. Uczniowie mają zwrócić szczególną uwagę na położenie, rozmiar, datę utworzenia, siedzibę, faunę i florę, turystykę. Sprawdzają uwarunkowania kulturowe okolicy przydzielonego parku narodowego. Grupy otrzymują następujące tematy:

Grupa 1 - Białowieski Park Narodowy,

Grupa 2 - Bieszczadzki Park Narodowy,

Grupa 3 - Ojcowski Park Narodowy,

Grupa 4 - Słowiński Park Narodowy,

Grupa 5 - Woliński Park Narodowy.

Uczniowie pracują na podstawie materiałów dostarczonych przez nauczyciela bądź z komputerem podłączonym do Internetu.

Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy.

Nauczyciel prosi uczniów, by zaproponowali metodę ochrony szczególnie cennych walorów przyrodniczych oraz środowiska kulturowego w okolicy. Dyskusja.

ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2), materiały przygotowane przez nauczyciela, komputer z dostępem do Internetu

Pogadanka, wykład

Praca w grupach

ćwiczenia

Praca w grupach

Indywidualna i zbiorowa

Faza podsumowująca

Geografia ,

biologia

porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się,

W ramach uzupełnienia informacji nauczyciel ogląda z uczniami film (zasób nr 1), którzy następnie komentują jego treść.

film (zasób nr 1)

Eksponująca (film), dyskusja

Praca

zbiorowa

R1Odx8dFAqZ2W

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 91.50 KB w języku polskim
RqqKNYldLrxbS

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 83.64 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3