Spróbuj teraz napisać skrypty rysujące kwadraty wg podanych dotychczas przepisów‑algorytmów. Ponieważ prawdopodobnie wielokrotnie będzie testowane (sprawdzane) działanie skryptów, warto także zadbać o czyszczenie sceny i ustawienie początkowe duszka.
Ćwiczenie 1
Zbuduj skrypt, który po naciśnięciu klawisza C ustawi duszka na środku sceny i ją wyczyści.
Ćwiczenie 2
Zbuduj skrypt, który po naciśnięciu klawisza K narysuje kwadrat o długości boku 100, według poniższego przepisu‑algorytmu. Kiedy naciśnięto klawisz K: 1.Przyłóż pisak. 2.Powtórz 4 razy: 2.1.Przesuń o 100 kroków. 2.2.Obróć w prawo o 90 stopni. 3.Podnieś pisak (warto pozostawić taki sam stan, jak na początku, domyślnie pisak jest podniesiony). 4.Zatrzymaj ten skrypt.
Ćwiczenie 3
Zbuduj skrypt, który po naciśnięciu zielonej flagi narysuje kwadraty wg jednego z algorytmów podanych przez ciebie w ostatnim zadaniu z poprzedniego podrozdziału.
R1eMgFt27hIEh1
Wskazówka
W zależności od wybranego algorytmu może okazać się konieczne przemieszczanie duszka do miejsca, z którego ma zacząć rysować. Można to robić przy pomocy znanych ci już bloczków przesuń oiGoKT4AtLN_d199e85przesuń o, obróć w prawo oiGoKT4AtLN_d199e94obróć w prawo o oraz obróć w lewo oiGoKT4AtLN_d199e103obróć w lewo o. Wygodniej jednak będzie w tym przypadku skorzystać z bloczków zmień x oiGoKT4AtLN_d199e111zmień x o oraz zmień y oiGoKT4AtLN_d199e119zmień y o, które znajdziesz w kategorii Ruch. Aby przesunąć duszka wstecz należy podać ujemną liczbę kroków w bloczku przesuń oiGoKT4AtLN_d199e85przesuń o.
RIdThOk9vy21E1
iGoKT4AtLN_d199e85
Ros13pnSvdOJk1
Przesuwa duszka o podaną odległość zgodnie z aktualnym kierunkiem oraz aktualnymi ustawieniami pisaka (przyłożony/podniesiony, kolor, grubość). Jeśli chcemy przesunąć duszka do tyłu, należy podać wartość ujemną. Przykład:
RVxpSBGU7XAh61
iGoKT4AtLN_d199e94
R1Ho9W0pQb1gP1
Obraca duszka w prawo (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) o podaną liczbę stopni. Przykład:
RfakoHgpCHFKJ1
iGoKT4AtLN_d199e103
R1U2OCNvVLnEK1
Obraca duszka w lewo (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) o podaną liczbę stopni. Przykład:
Rn0hTzp3nWEzb1
iGoKT4AtLN_d199e111
R1cETPyxvLENI1
Zmienia współrzędną x duszka o podaną wartość zgodnie z aktualnymi ustawieniami pisaka (przyłożony/podniesiony, kolor, grubość). Przykład:
R1ci98rcwzRnt1
iGoKT4AtLN_d199e119
RuT2Z0KiLIof21
Zmienia współrzędną y duszka o podaną wartość zgodnie z aktualnymi ustawieniami pisaka (przyłożony/podniesiony, kolor, grubość). Przykład: