Od drewna do plastiku
Scenariusz lekcji – Od drewna do plastiku
Cele
Cele poznawcze:
zapoznanie uczniów z różnymi rodzajami materiałów technicznych oraz ich zastosowaniem – drewno i tworzywa sztuczne,
zwrócenie uwagi na postęp cywilizacyjny powodujący zastępowanie wyrobów naturalnych, takich jak drewno, wyrobami z mas plastycznych,
zwrócenie uwagi na warunki życia dawniej i dziś,
rozwijanie zachowań proekologicznych.
Cele kształcące:
kształcenie umiejętności pozyskiwania informacji z różnych źródeł,
doskonalenie czytania ze zrozumieniem,
ćwiczenie sprawności wyszukiwania i pozyskiwania informacji z Internetu,
doskonalenie obsługi multimedialnych nośników informacji,
instalowanie, wyszukiwanie i kopiowania tekstu z encyklopedii multimedialnej,
utrwalanie umiejętności zapisywania swojej pracy na dysku twardym i dyskietce.
Cele wychowawcze:
zwrócenie uwagi na przedmioty codziennego użytku i ich pochodzenie,
zmiany wynikające z rozwoju cywilizacji i szybki rozwój przemysłu chemicznego,
próby udowodnienia i potwierdzenia słuszności powiedzenia „Potrzeba matką wynalazków”.
Metoda i forma pracy
Metody: pogadanka, praca z komputerem oraz z różnymi źródłami wiedzy.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne
Komputer ze stałym łączem do Internetu, encyklopedie multimedialne „Nauka i technika”, Encyklopedia PWN, zeszyt ćw. do techniki – Lech Łabecki, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk 2005.
Przebieg lekcji
Planowanie zajęć:
Temat do realizacji w ciągu dwóch jednostek lekcyjnych, w zależności od postępów w pracy z uczniami.
Przygotowanie i zaproponowanie uczniom odpowiednich środków dydaktycznych do pracy na lekcji.
Praca z tekstem „Gatunki drewna” z zeszytu ćw. do techniki, s. 51, mająca na celu przybliżenie zasad pracy z tekstem i wykształcenie umiejętności pozyskiwania informacji na dany temat (dostarczenie informacji na temat: rodzajów i gatunków drzew, różnic między drzewem i drewnem, cech drewna i jego zastosowania).
Materiał 1:
Gatunki drewna
Drewno otrzymujemy z drzew iglastych i liściastych. Do drzew iglastych zaliczamy np.: sosnę, świerk, jodłę, a do liściastych – np.: brzozę, lipę i dąb.
Drewno z drzew liściastych jest najczęściej twarde, trudne w obróbce, ciężkie i wytrzymałe. Ma ładną barwę i wyraźny rysunek słoi. Stosowane jest do wyrobu wytrzymałych konstrukcji, sprzętu sportowego, mebli i narzędzi stolarskich. Wyjątkiem jest drewno lipy, które jest miękkie i łatwo łupliwe. Dlatego jest często wykorzystywane jako materiał rzeźbiarski.
Drewno z drzew iglastych jest miękkie i łatwe w obróbce. Ma jasną barwę. Stosowane jest do wyrobu elementów konstrukcyjnych budynków, wyposażenia mieszkań, produkcji papieru oraz trwałych opakowań.
Materiał 2:
Tworzenie notatki w zeszycie według ustalonego podziału:
dziedzina (budownictwo, sztuka, gospodarstwo domowe, rolnictwo) i formy zastosowania drewna
Faza przygotowawcza
Podanie tematu i uświadomienie celu lekcji.
Zapoznanie uczniów z tworzywami technicznymi, takimi jak drewno i tworzywo sztuczne.
Wskazanie różnych źródeł pozyskiwania tworzyw: drewno, tworzywo pochodzenia naturalnego i sztuczne, produkowane przez przemysł chemiczny z naturalnych surowców: ropy naftowej i węgla kamiennego.
Zapoznanie uczniów z dziedzinami zastosowania drewna i mas plastycznych.
Podanie kolejności działań.
Uczniowie czytają cicho w zeszycie ćwiczeń do techniki s. 51 opis „Gatunki drewna” oraz samodzielnie wypełniają tabelę s. 53, w której umieszczają zastosowanie drewna w poszczególnych dziedzinach.
Po 15 minutach głośne odczytanie rezultatów pracy oraz ewentualna korekta.
Następnie nauczyciel tworzy 3 grupy, którym przekazuje kolejno: Encyklopedię PWN, Encyklopedie multimedialne Nauka i Technika, pozostali korzystają z dostępu do Internetu.
Nauczyciel wypisuje na tablicy polecenie wyszukania: Co to jest tworzywo sztuczne i jakie ma zastosowanie? Nauczyciel określa czas pracy na 20 minut oraz rysuje tabelę z odpowiednimi dziedzinami, według których uczniowie porządkują swoje poszukiwania.
Materiał 3:
Wpisz w odpowiednie rubryki tabeli:
Zastosowanie tworzyw sztucznych | |||
Przemysł spożywczy | Przemysł maszynowy | Rolnictwo, ogrodnictwo | Budownictwo |
Praca indywidualna uczniów przy komputerach oraz z innymi źródłami informacji.
Wyszukiwanie informacji i zapisywanie wyników pracy do dokumentu tekstowego Word.
Przypomnienie i pouczenie instrukcji obsługi CD‑Rom:
włożenie do stacji dysków,
instalowanie albo uruchamianie automatyczne,
zasada wyszukiwania haseł w przeglądarce encyklopedii oraz w wyszukiwarce internetowej,
tworzenie dokumentów tekstowych umożliwiających pracę w późniejszym terminie,
zapisywanie wyników pracy do swojego folderu lub na dyskietce,
doskonalenie czytania ze zrozumieniem i umiejętność wybiórczego tworzenia krótkiej notatki w zeszycie wg zalecanej przez nauczyciela tabeli.
Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania:
Jakie tworzywa techniczne poznaliśmy na lekcji?
Jakiego są pochodzenia?
W jakich dziedzinach mają one zastosowanie?
Gdzie spotykamy je w naszym otoczeniu?
Które częściej są wykorzystywane i dlaczego?
Uczniowie odpowiadają na pytania w miarę możliwości wiedzy i czasu.
Nauczyciel zleca wykonanie krótkiej notatki w domu jako odpowiedź na ostatnie pytanie.