Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Od drewna do plastiku

  1. Cele

Cele poznawcze:

  • zapoznanie uczniów z różnymi rodzajami materiałów technicznych oraz ich zastosowaniem – drewno i tworzywa sztuczne,

  • zwrócenie uwagi na postęp cywilizacyjny powodujący zastępowanie wyrobów naturalnych, takich jak drewno, wyrobami z mas plastycznych,

  • zwrócenie uwagi na warunki życia dawniej i dziś,

  • rozwijanie zachowań proekologicznych.

Cele kształcące:

  • kształcenie umiejętności pozyskiwania informacji z różnych źródeł,

  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem,

  • ćwiczenie sprawności wyszukiwania i pozyskiwania informacji z Internetu,

  • doskonalenie obsługi multimedialnych nośników informacji,

  • instalowanie, wyszukiwanie i kopiowania tekstu z encyklopedii multimedialnej,

  • utrwalanie umiejętności zapisywania swojej pracy na dysku twardym i dyskietce.

Cele wychowawcze:

  • zwrócenie uwagi na przedmioty codziennego użytku i ich pochodzenie,

  • zmiany wynikające z rozwoju cywilizacji i szybki rozwój przemysłu chemicznego,

  • próby udowodnienia i potwierdzenia słuszności powiedzenia „Potrzeba matką wynalazków”.

  1. Metoda i forma pracy

Metody: pogadanka, praca z komputerem oraz z różnymi źródłami wiedzy.

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa

  1. Środki dydaktyczne

Komputer ze stałym łączem do Internetu, encyklopedie multimedialne „Nauka i technika”, Encyklopedia PWN, zeszyt ćw. do techniki – Lech Łabecki, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk 2005.

  1. Przebieg lekcji

Planowanie zajęć:

  1. Temat do realizacji w ciągu dwóch jednostek lekcyjnych, w zależności od postępów w pracy z uczniami.

  2. Przygotowanie i zaproponowanie uczniom odpowiednich środków dydaktycznych do pracy na lekcji.

  3. Praca z tekstem „Gatunki drewna” z zeszytu ćw. do techniki, s. 51, mająca na celu przybliżenie zasad pracy z tekstem i wykształcenie umiejętności pozyskiwania informacji na dany temat (dostarczenie informacji na temat: rodzajów i gatunków drzew, różnic między drzewem i drewnem, cech drewna i jego zastosowania).

Materiał 1:

Gatunki drewna

Drewno otrzymujemy z drzew iglastych i liściastych. Do drzew iglastych zaliczamy np.: sosnę, świerk, jodłę, a do liściastych – np.: brzozę, lipę i dąb.

Drewno z drzew liściastych jest najczęściej twarde, trudne w obróbce, ciężkie i wytrzymałe. Ma ładną barwę i wyraźny rysunek słoi. Stosowane jest do wyrobu wytrzymałych konstrukcji, sprzętu sportowego, mebli i narzędzi stolarskich. Wyjątkiem jest drewno lipy, które jest miękkie i łatwo łupliwe. Dlatego jest często wykorzystywane jako materiał rzeźbiarski.

Drewno z drzew iglastych jest miękkie i łatwe w obróbce. Ma jasną barwę. Stosowane jest do wyrobu elementów konstrukcyjnych budynków, wyposażenia mieszkań, produkcji papieru oraz trwałych opakowań.

Materiał 2:

  1. Tworzenie notatki w zeszycie według ustalonego podziału:

dziedzina (budownictwo, sztuka, gospodarstwo domowe, rolnictwo) i formy zastosowania drewna

Faza przygotowawcza

Podanie tematu i uświadomienie celu lekcji.

  • Zapoznanie uczniów z tworzywami technicznymi, takimi jak drewno i tworzywo sztuczne.

  • Wskazanie różnych źródeł pozyskiwania tworzyw: drewno, tworzywo pochodzenia naturalnego i sztuczne, produkowane przez przemysł chemiczny z naturalnych surowców: ropy naftowej i węgla kamiennego.

  • Zapoznanie uczniów z dziedzinami zastosowania drewna i mas plastycznych.

Podanie kolejności działań.

Uczniowie czytają cicho w zeszycie ćwiczeń do techniki s. 51 opis „Gatunki drewna” oraz samodzielnie wypełniają tabelę s. 53, w której umieszczają zastosowanie drewna w poszczególnych dziedzinach.

Po 15 minutach głośne odczytanie rezultatów pracy oraz ewentualna korekta.

Następnie nauczyciel tworzy 3 grupy, którym przekazuje kolejno: Encyklopedię PWN, Encyklopedie multimedialne Nauka i Technika, pozostali korzystają z dostępu do Internetu.

  1. Nauczyciel wypisuje na tablicy polecenie wyszukania: Co to jest tworzywo sztuczne i jakie ma zastosowanie? Nauczyciel określa czas pracy na 20 minut oraz rysuje tabelę z odpowiednimi dziedzinami, według których uczniowie porządkują swoje poszukiwania.

Materiał 3:

Wpisz w odpowiednie rubryki tabeli:

Zastosowanie tworzyw sztucznych

Przemysł spożywczy

Przemysł maszynowy

Rolnictwo, ogrodnictwo

Budownictwo

  1. Praca indywidualna uczniów przy komputerach oraz z innymi źródłami informacji.

  2. Wyszukiwanie informacji i zapisywanie wyników pracy do dokumentu tekstowego Word.

  3. Przypomnienie i pouczenie instrukcji obsługi CD‑Rom:

  • włożenie do stacji dysków,

  • instalowanie albo uruchamianie automatyczne,

  • zasada wyszukiwania haseł w przeglądarce encyklopedii oraz w wyszukiwarce internetowej,

  • tworzenie dokumentów tekstowych umożliwiających pracę w późniejszym terminie,

  • zapisywanie wyników pracy do swojego folderu lub na dyskietce,

  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem i umiejętność wybiórczego tworzenia krótkiej notatki w zeszycie wg zalecanej przez nauczyciela tabeli.

Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania:

  1. Jakie tworzywa techniczne poznaliśmy na lekcji?

  2. Jakiego są pochodzenia?

  3. W jakich dziedzinach mają one zastosowanie?

  4. Gdzie spotykamy je w naszym otoczeniu?

  5. Które częściej są wykorzystywane i dlaczego?

Uczniowie odpowiadają na pytania w miarę możliwości wiedzy i czasu.

Nauczyciel zleca wykonanie krótkiej notatki w domu jako odpowiedź na ostatnie pytanie.

RPZ9Cq7h4FUfI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 51.50 KB w języku polskim