Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
ROKpRTJ61tM0A1

Od musica da camera do muzyki kameralnej

Ważne daty

Lata życia jednych z najważniejszych kompozytorów muzyki kameralnej:

1653‑1713 – Arcangelo Corelli

1685‑1759 – Georg Friedrich Haendel

1732‑1809 – Joseph Haydn

1756‑1791 – Wolfgang Amadeusz Mozart

1797‑1828 – Franz Schubert

1

Scanariusz lekcji dla nauczyciela.

RUUpMZmrLimP91
W prostokątnym polu znajduje się strzałka skierowana w dół symbolizująca pobieranie pliku. Obok strzałki umieszczony jest napis „Pobierz załącznik”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;
4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

Nauczysz się

przedstawiać źródła muzyki kameralnej;

opisywać historię muzyki kameralnej na przestrzeni wieków;

przedstawiać najwybitniejszych twórców muzyki kameralnej;

przedstawiać najczęściej stosowane formy i gatunki.

Muzyka kameralna

Nazwa muzyka kameralna pochodzi z wł. da cameraSonata da camerada camera, tj. do komnaty, i początkowo słowo to oznaczało muzykę wykonywaną w pomieszczeniach prywatnych. Około 1530 r. na dworze Franciszka I Walezjusza śpiewaków zatrudnionych po to, aby uprzyjemniać królowi czas wolny od zajęć państwowych i udziału w ceremoniach religijnych, nazywano la Musique de la Chambre. W 1555 r. podobnego słowa użył teoretyk Nicola Vicentino w traktacie L’antica musica ridotta alla moderna prattica (Muzyka starożytna przystosowana do nowoczesnej praktyki). Muzyką kameralną nazwał tę, którą śpiewało się da camera, czyli w komnacie. Podział ten, wynikający z różnych funkcji i miejsc wykonywania muzyki, przetrwał do XVIII w. Mianem muzyki kameralnej określano więc zarówno utwory wokalne, jak również instrumentalne – ważne było to, że wykonywane były w komnatach (da camera), a nie w kościele bądź teatrze (operze).

REVovGA3jXsoz1
Dirck Hals, „Zespół kameralny w epoce baroku”, 1623, Ermitaż, Petersburg, Rosja, hermitagemuseum.org, CC BY 3.0

Dwie podstawowe formy kameralnej muzyki barokowej to wymienione już wcześniej sonata da camera, będąca zazwyczaj cyklem złożonym ze wstępu i dwóch, trzech lub czterech tańców, oraz sonata da chiesaSonata da chiesada chiesa – następstwo kilku części skontrastowanych pod względem metrum, tempa i faktury, na ogół ze znacznym udziałem ustępów fugowanych.

RyPueDK2h4WNy
Ilustracja przedstawia muzyków wykonujących sonatę triową w okresie baroku. Muzycy ubrani w barokowe stroje i grają na instrumentach. 1. Utwory kameralne komponowano teraz na ogół w formie trzy- lub czteroczęściowego cyklu, w którym pierwsze ogniwo stanowiła forma sonatowa, drugie – część powolna (zazwyczaj w formie ABA), następnie menuet i finał: rondo, wariacje, a wreszcie jeszcze jedna forma sonatowa. Czteroczęściowe bywały przede wszystkim kwartety smyczkowe (podobnie jak symfonie). Trzyczęściowe bywały zazwyczaj utwory na obsadę zróżnicowaną, a więc trio fortepianowe, trio lub kwintet z instrumentem dętym – budowane na podobieństwo koncertu solowego.
Autor nieznany, „Muzycy wykonujący sonatę triową w okresie baroku”, XVII w., 2.citynews-ravennatoday.stgy.ovh, CC BY 3.0

Utwory kameralne komponowano teraz na ogół w formie trzy- lub czteroczęściowego cyklu, w którym pierwsze ogniwo stanowiła forma sonatowa, drugie – część powolna (zazwyczaj w formie ABA), następnie menuet i finał: rondo, wariacje, a wreszcie jeszcze jedna forma sonatowa. Czteroczęściowe bywały przede wszystkim kwartety smyczkowe (podobnie jak symfonie). Trzyczęściowe bywały zazwyczaj utwory na obsadę zróżnicowaną, a więc trio fortepianowe, trio lub kwintet z instrumentem dętym – budowane na podobieństwo koncertu solowego.

Sonata da camera, w swojej najbardziej reprezentacyjnej postaci, w twórczości Arcangela Corellego (1653–1713) była układem dość płynnym z tego powodu, że obydwa rodzaje ówczesnej sonaty, a więc również sonata da chiesa, oddziaływały na siebie nawzajem. Ten obopólny wpływ przejawia się również u kompozytorów niemieckich, zwłaszcza u Georga Friedricha Händla.

Wysłuchajmy jednej z sonat Arcangella Corellego.

RA6Siuh1a4N9t
Ilustracja interaktywna 1. Arcangello Corelli, „Sonata op. 5 nr 12 La folia”
Arcangelo Corelli, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja) | Arcangello Corelli, „Sonata op. 5 nr 12 La folia”, online-skills, CC BY 3.0 (utwór)

W połowie XVIII w. zanikły dwie podstawowe formy kameralnej muzyki znane z baroku. Zdaniem historyków kameralistyki, złotym wiekiem muzyki kameralnej był klasycyzm, a dokładnie – przełom XVIII wieku i XIX. Uzasadnienie dla tego wyróżnienia widzą oni zarówno w ówczesnym życiu muzycznym, jak i w powstałym wtedy repertuarze na tria, kwartety i kwintety.

Rkv7r6YdWFSYq1
Autor nieznany, „Kwartet smyczkowy w okresie klasycyzmu”, walmartimages.com, CC BY 3.0

Nigdy przedtem ani potem nie skomponowano bowiem równie wielu utworów dla miłośników muzyki, którzy zasiadając do gry w trzy lub cztery osoby, wykonywaliby je dla własnej przyjemności. Wtedy też Joseph Haydn, Wolfgang A. Mozart i Ludwig van Beethoven stworzyli dzieła, które zyskawszy renomę mistrzowskich, uznane zostały za fundament gatunku.

R1NZtFD4xl6m61
Ludwik van Beethoven, online-skills, CC BY 3.0

Przykłady twórczości Mozarta, Schuberta i Haydna

Wysłuchajcie dwóch utworów kameralnych najwybitniejszych klasyków.

RhhXN39isgHoq
Ilustracja interaktywna 1. Haydn, „Kwartet B-dur” op. 76 nr 4 cz. I
Autor nieznany, Joseph Haydn, online-skills, CC BY 3.0 (ilustracja) | Joseph Haydn, „Kwartet B-dur” op. 76 nr 4 cz. I, online-skills, CC BY 3.0 (utwór)
R13tEGq7aX7Cq
Ilustracja interaktywna 1. Wolfgang Amadeusz Mozart, “Divertimento D-dur” KV 136 cz. I Allegro
Barbara Krafft, Wolfgang Amadeusz Mozart, 1819, Towarzystwo Przyjaciół Muzyki, Wiedeń, Austria, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja) | Wolfgang Amadeusz Mozart, “Divertimento D-dur” KV 136 cz. I Allegro, online-skills, CC BY 3.0 (utwór)

Muzykę kameralną wykonywano przede wszystkim prywatnie. Najpierw – w pałacach, gdzie pojawiły się pokoje muzyczne, dekorowane motywami muzycznymi i wyposażane w instrumenty. Później również w salonach mieszczańskich, gdzie z czasem nieodłącznym ich wyposażeniem stał się fortepian. Z początkiem XIX w. zaczęto organizować publiczne koncerty z udziałem kwartetu smyczkowego, a także dopraszanych innych instrumentalistów, np. pianistów. Najpierw w Wiedniu, z inicjatywy Ignaza Schuppanzigha, potem w Pradze, Lipsku, Królewcu, Berlinie i Paryżu. Z czasem koncerty takie organizowały towarzystwa miłośników muzyki kameralnej. Po raz pierwszy – w Londynie.

Wysłuchajcie utworu kameralnego z epoki romantyzmu.

RKjt9mKQao4oC
Ilustracja interaktywna 1. Franciszek Schubert, „Trio fortepianowe Es-dur” op. 100 (D. 929) cz. II Andante con moto
Franciszek Schubert, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja) | Franciszek Schubert, „Trio fortepianowe Es-dur” op. 100 (D. 929) cz. II Andante con moto, online-skills, CC BY 3.0 (utwór)

Ponieważ utwory grane przez trio, kwartet lub kwintet były stosunkowo ciche, więc na takich koncertach starano się nauczyć cichego zachowywania się podczas gry. Bardzo konsekwentnie działał w tym kierunku angielski muzyk John Ella, założyciel Musical Union organizującej koncerty muzyki kameralnej w Londynie od 1845 r. Wykonawców sadzał na podwyższeniu w środku sali. Przed koncertami wysyłał abonentom drukowane komentarze do utworów, które miały być wykonane. I domagał się ciszy podczas koncertu, przypominając w programach: il più grand'omaggio alla musica, è nel silenzio, czyli największym hołdem dla muzyki jest cisza.

W XIX w. mianem muzyki kameralnej obejmowano utwory wykonywane w salonach – w odróżnieniu od tych, które były przeznaczone do sali koncertowej.

W XX w. pojęcie to używano zazwyczaj wobec gatunków instrumentalnych, takich jak trio, kwartet, kwintet, sekstet, septet, oktet, nonet.

Zadania

RxnjOnpcGJ5OD
Ćwiczenie 1
Muzyka kameralna początkowo prezentowana była w: Możliwe odpowiedzi: 1. teatrach, 2. kościołach, 3. komnatach
R1Spzv8qds0x3
Ćwiczenie 2
Dokończ zdanie: Kolejne części w sonatach da camera były 1. skontrastowane, 2. jednorodne, 3. komponowane dowolnie.
R1V9ifpptWIDW
Ćwiczenie 3
Jaką formę najczęściej wykorzystuje się w kwartetach smyczkowych? Możliwe odpowiedzi: 1. pieśń zwrotkową, 2. fugę, 3. formę sonaty
RZR4WtZ8TvfGu
Ćwiczenie 4
Która z epok nazywana była złotym wiekiem kameralistyki? Możliwe odpowiedzi: 1. renesans, 2. romantyzm, 3. klasycyzm
RvAXQbqMCizPa
Ćwiczenie 5
Które z instrumentów odnaleźć można w kwartecie smyczkowym? Możliwe odpowiedzi: 1. altówka, 2. wiolonczela, 3. kontrabas
RSTw5EiXUHti5
Ćwiczenie 6
Sonata da camera zyskała najbardziej reprezentacyjną postać w twórczości: Możliwe odpowiedzi: 1. Claudia Monteverdiego, 2. Antonia Vivaldiego, 3. Arcangela Corellego
R1Lq6C18xlSkd
Ćwiczenie 7
Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej przyporządkuj instrumenty do odpowiednich zespołów. Trio fortepianowe Możliwe odpowiedzi: 1. trąbka, puzon, 2. altówka, wiolonczela, 3. fortepian, wiolonczela, 4. fortepian, skrzypce Kwartet smyczkowy Możliwe odpowiedzi: 1. trąbka, puzon, 2. altówka, wiolonczela, 3. fortepian, wiolonczela, 4. fortepian, skrzypce Trio dęte Możliwe odpowiedzi: 1. trąbka, puzon, 2. altówka, wiolonczela, 3. fortepian, wiolonczela, 4. fortepian, skrzypce Kwintet fortepianowy Możliwe odpowiedzi: 1. trąbka, puzon, 2. altówka, wiolonczela, 3. fortepian, wiolonczela, 4. fortepian, skrzypce
Polecenie 1

Na podstawie wybranej literatury muzycznej opisz różnice pomiędzy fakturą muzyki kameralnej a fakturą muzyki symfonicznej.

R1HEydI2MczuZ
Wykonaj zgodnie z poleceniem.

Słownik pojęć

Divertimento
Divertimento

gatunek muzyki instrumentalnej, powstały w poł. XVIII w. z połączenia suity i symfonii. Słowo divertimento z języka włoskiego oznacza rozrywkę, zabawę.

Sonata da camera
Sonata da camera

Włoskie określenie sonaty kameralnej, typ sonaty triowej, stworzonej do świeckich przedstawień.

Sonata da chiesa
Sonata da chiesa

4‑częściowa sonata barokowa, stworzona do wykonywania w kościele.

Źródła:

Muzyka. Encyklopedia PWN, [red.] Bartłomiej Kaczorowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 211.

Józef Chomiński, Krystyna Wilkowska‑Chomińska: Formy muzyczne. T. II: Wielkie formy instrumentalne, PWM, Kraków 1987, s. 26, 167

Biblioteka muzyczna

R1MxmE0iJ0GXY1
R73Al0JcitZkP1
R14Qhx6FpLLXI1
R6V5X7P6eAcRp1
Przewiń
Głośność

    Bibliografia

    Muzyka. Encyklopedia PWN, [red.] Bartłomiej Kaczorowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 211.

    Józef Chomiński, Krystyna Wilkowska‑Chomińska: Formy muzyczne. T. II: Wielkie formy instrumentalne, PWM, Kraków 1987, s. 26, 167