Od Pearl Harbor do Nagasaki – zmagania USA z Japonią podczas II wojny światowej
Scenariusz lekcji - Od Pearl Harbor do Nagasaki – zmagania USA z Japonią podczas II wojny światowej
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
militaryzm i agresywna polityka Japonii w II połowie lat 30‑tych
pakt berliński (1940)
Pearl Harbor
przystąpienie Stanów Zjednoczonych do II wojny światowej
bitwa o Midway
bitwa o Guadalcanal
operacja desantowa na Okinawie
kim byli kamikaze
Hirosima i Nagasaki
kapitulacja Japonii
b) Umiejętności
rozumienie formy działań wojennych o charakterze powietrzno‑desantowym
odszukiwanie i wskazywanie na mapie miejsc najważniejszych bitew na Pacyfiku
rozumienie działania bomby nuklearnej i skutków jej wybuchu
znajomość i geneza terminu „kamikaze”
definiowanie pojęcia „embargo”
objaśnianie terminu „sankcje ekonomiczne”
wyszukiwanie i selekcja materiałów źródłowych, na ich podstawie przygotowywanie relacji ustnej
2. Metoda i forma pracy
Wybrani wcześniej uczniowie prezentują krótkie informacje (geografia, polityka, społeczeństwo) na temat Japonii i państw Dalekiego Wschodu w latach poprzedzających wybuch II wojny światowej.
Forma podająca. Nauczyciel przedstawia genezę i przebieg wojny amerykańsko‑japońskiej. Uczniowie zapisują najważniejsze fakty oraz pracują przy mapie.
Praca domowa ma charakter poznawczy i poszukujący.
3. Środki dydaktyczne
mapa obejmująca teatr amerykańsko‑japońskich działań wojennych
mapa Azji Południowo‑Wschodniej (zobrazowanie ekspansywnej polityki Japonii w latach 30‑tych i na początku lat 40‑tych)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przedstawienie podstawowych informacji na temat Japonii i jej sąsiadów. Wiadomości z zakresu geografii, ustrojów politycznych, sytuacji społeczno‑ekonomicznej w latach poprzedzających wybuch II wojny światowej. To wprowadzenie ma przybliżyć okoliczności i uwarunkowania wydarzeń, o których będzie mowa w dalszej części zajęć.
b) Faza realizacyjna
geneza wojny amerykańsko‑japońskiej
ekspansywna polityka Japonii w Azji
„kwarantannowe przemówienie” F. D. Roosevelta, stanowiące zapowiedź wprowadzenia sankcji ekonomicznych wobec państw‑agresorów
incydent na rzece Jangcy (grudzień 1937) – zatopienie przez lotnictwo japońskie kanonierki amerykańskiej
lipiec 1933 – wypowiedzenie przez USA układu handlowego z Japonią – wstrzymanie dostaw surowców amerykańskich dla Japonii
opanowanie Indochin przez Japonię – zaostrzenie stosunków z USA
podpisanie przez Niemcy, Włochy i Japonię tzw. traktatu berlińskiego (wrzesień 1940)
nałożenie przez USA na Japonię embarga na dostawy paliw (1941)
Pearl Harbor (grudzień 1941) – atak lotnictwa japońskiego na bazę morską marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych
straty poniesione przez Amerykanów podczas japońskiego ataku na Pearl Harbor
przystąpienie USA do II wojny światowej
przebieg działań wojennych
porównanie potencjałów militarnych Stanów Zjednoczonych i Japonii
morski, powietrzny i desantowy charakter działań wojennych na Pacyfiku
co to była taktyka „żabich skoków”
bitwa Midway (czerwiec 1942) – pierwsza zwycięska bitwa Stanów Zjednoczonych w wojnie z Japonią
bitwa o Guadalcanal – zarysowanie przebiegu bitwy
przejęcie przez Stany Zjednoczone inicjatywy na Pacyfiku
desant i zdobycie wyspy Okinawa (1945) – masowe naloty kamikaze
zrzucenie bomb atomowych na Hirosimę (6 sierpień 1945) i Nagasaki (9 sierpień 1945)
2 września 1945 podpisanie kapitulacji Japonii na pancerniku „Missouri”
c) Faza podsumowująca
Przedstawienie skutków wojny dla Japonii. Straty terytorialne i ofiary w ludziach. Warunki kapitulacji i pierwsza w historii okupacja kraju Kwitnącej Wiśni. Demilitaryzacja i demokratyzacja Japonii. Zrzeczenie się przez cesarza atrybutów boskości.
5. Bibliografia
Robert Guillain, Od Pearl Harbor do Hirosimy. Japonia w latach wojny, przekł. Adam Galica, Warszawa 1983.
Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, pod red. Andrzeja Bartnickiego i Donalda Critchlowa; T. 2, Warszawa 1995.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Wyszukać informację na temat jednej z bitew pomiędzy wojskami japońskimi i amerykańskimi, która rozegrała się podczas II wojny światowej na Pacyfiku. Odnaleźć dane dotyczące geografii teatru działań wojennych oraz potencjału ludzkiego i militarnego wykorzystanego w czasie starcia. Na podstawie zebranych wiadomości, umieć przedstawić przebieg i rezultaty bitwy. (Forma pracy – przygotowanie wypowiedzi ustnej)
7. Czas trwania lekcji
Jedna godzina lekcyjna.
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja poświęcona wojnie amerykańsko‑japońskiej w pierwszej kolejności skupia swoją uwagę na aspekcie militarnym. Zarysowanie ogólnego obrazu teatru działań wojennych oraz dokładniejsze przyjrzenie się konkretnym starciom ma przybliżyć uczniom charakter wojny powietrzno‑desantowej.
Trudno ominąć przy omawianiu niniejszego tematu kwestię pierwszego w historii zrzucenia w trakcie działań wojennych, bomby atomowej. Tragedia Hirosimy i Nagasaki ma uzmysłowić uczniom rozmiar cierpienia jaki niosą za sobą skutki wykorzystania broni nuklearnej.