Od przysłówków głowa nie boli
![Kliknij, aby powiększyć Grafika przedstawia na środku kształt ludzkiej głowy z profilu; usta są ułożone w uśmiechu; głowa ma kolor różowy. Na rysunku głowy znajdują się zielone napisy: ładnie, głębiej. Wokół głowy widoczne są napisy: po lewej stronie – daleko, krzywo, mądrze; po prawej – tam, wygodnie, wczoraj. Tło jest jasnoniebieskie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1CHEnFqAthb3/1662389109/eENa5zNko2QPxVP062YAJywNxGP9Ba4l.png)
Przeczytaj poniższy tekst Tove JanssonTove Jansson, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.
Kometa nad Doliną MuminkówOwego piątku siódmego sierpnia było […] bezwietrznie i potwornie gorąco. Nikt nie wiedział, która godzina, mieli tylko ogólne wrażenie, że jest bardzo późno.
Kometa zrobiła się jeszcze większa i widać było wyraźnie, że zmierza ku Dolinie Muminków. Płomienie wokół niej były białe i strasznie mocno świeciły.
Muminek pierwszy zszedł z drzewa. Rozejrzał się ostrożnie, węsząc na wszystkie strony. A potem zawołał:
– Jak tu zielono! Wszędzie są liście i kwiaty!
Las nie był wyjedzony i wyglądał normalnie, a nawet podobny był do lasu niedaleko ich domu. Tego dnia wszystkie stworzonka, najmniejsze nawet mrówki, schowały się pod ziemię, jak tylko mogły najgłębiej, ptaki siedziały cicho w drzewach i czekały.Źródło: Tove Jansson, Kometa nad Doliną Muminków, tłum. Teresa Chłapowska, Warszawa 1977, s. 166–167.
Wyszukaj w powyższym tekście i zapisz poniżej wyrazy, które odpowiadają na pytania: jak?, gdzie?, kiedy? Określ, jakie to części mowy.
Wyszukaj w powyższym tekście i zapisz poniżej wyrazy, które odpowiadają na pytania: jak?, gdzie?, kiedy? Określ, jakie to części mowy.
![Kliknij, aby powiększyć Grafika przedstawia po lewej stronie głowę dziecka z profilu, które mówi. Z prawej strony znajduje się dymek z tekstem: Pamiętaj! Przysłówek nazywa różne okoliczności, które towarzyszą wykonywaniu czynności. Najczęściej określa czasownik i odpowiada na pytania: jak? (miło), gdzie? (blisko), kiedy? (pojutrze). Przysłówki utworzone od przymiotników stopniują się, np. miło, milej, najmilej.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R14Pv1ydL4ZB8/1662389111/GN9TRkyHwn5Lq8Ndfc5FslwsHPdpZGlO.png)
Wybierz z tekstu 'Kometa nad Doliną Muminków' cztery przysłówki, które się stopniują. Zapisz ich formy każdego stopnia.
Wybierz z tekstu 'Kometa nad Doliną Muminków' cztery przysłówki, które się stopniują. Zapisz ich formy każdego stopnia.
Wyszukaj w tekście przysłówki będące określeniami podanych czasowników.
siedziały ............
wyglądał ..................
rozejrzał się ....................
było ........................, potwornie ..............
Od podanych przymiotników utwórz przysłówki.
nagły – ............
zadziorny – ....................
społeczny – ......................
hardy – ............
rzęsisty – ......................
przewrotny – ......................
subtelny – ..................
kształtny – ......................
krwawy – ............
litościwy – ......................
żałosny – ......................
sugestywny – ......................
dramatyczny – ........................
Ułóż trzy zdania o wybranych bohaterach literackich. W wypowiedzeniach zastosuj kilka przysłówków z poprzedniego ćwiczenia. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.
Zastąp części zdań odpowiednimi przysłówkami.
łapczywie, czujnie, szybko, hardo, powoli, nudno, serdecznie, podle, doskonale
Jadł, aż mu się uszy trzęsły. – Jadł .....................
Śmiał się od ucha do ucha. – Śmiał się .....................
Znali się jak łyse konie. – Znali się .....................
Pędziła na złamanie karku. – Pędziła .....................
Czuł się jak zbity pies. – Czuł się .....................
Szła noga za nogą. – Szła .....................
Spała jak zając. – Spała .....................
Przekształć podane związki rzeczowników z przymiotnikiem na związki czasowników z przysłówkiem. Wzór: głębokie westchnienie – westchnąć głęboko.
celny strzał – ................................
przeraźliwy krzyk – ................................................
rzewny płacz – ................................
przewlekła choroba – ........................................
despotyczne rządy – ............................................
Wypisz z podanych przysłów przymiotniki i przysłówki.
Co jawnie darujesz, potajemnie ci zwrócą.
Roztropniej dać wełnę niż całego barana.
Najpiękniejszą mową jest czyn.
Od tysiąca lękliwych wojowników lepsi dwaj, ale odważni.
Wieczór bywa mądrzejszy niż poranek.
Im pełniejszy kłos ryżu, tym niżej się schyla; pusty, im dłużej stoi, tym wyższy.
Na podstawie podanych informacji gramatycznych określ pochodzenie poniższych przysłów:sudańskie – zawiera jeden przymiotnik w stopniu najwyższym; fińskie – jeden przymiotnik w stopniu wyższym;armeńskie – jeden przysłówek w stopniu wyższym, jeden przymiotnik w stopniu równym;gruzińskie – trzy przymiotniki: dwa w stopniu równym, jeden w stopniu wyższym;chińskie – zawiera dwa przysłówki w stopniu równym;malajskie – zawiera trzy przymiotniki: dwa w stopniu wyższym, jeden w stopniu równym, oraz dwa przysłówki w stopniu wyższym.
Przysłowie | Pochodzenie |
---|---|
Co jawnie darujesz, potajemnie ci zwrócą. | |
Roztropniej dać wełnę niż całego barana. | |
Najpiękniejszą mową jest czyn. | |
Od tysiąca lękliwych wojowników lepsi dwaj, ale odważni. | |
Wieczór bywa mądrzejszy niż poranek. | |
Im pełniejszy kłos ryżu, tym niżej się schyla; pusty, im dłużej stoi, tym wyższy. |