Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji - Od realizmu do realizmu magicznego

Cele lekcji

Uczeń powinien:

  1. rozróżniać prądy w sztuce;

  2. odszukiwać i wskazywać wyznaczniki poszczególnych prądów;

  3. dostrzegać korespondencje między różnymi rodzajami sztuk;

  4. wyjaśniać pojęcia: realizm, naturalizm, impresjonizm, ekspresjonizm, surrealizm, realizm magiczny.

Metoda i forma pracy

Analiza tekstów kultury, definiowanie, dyskusja, praca ze słownikiem.

  1. Burza mózgów: wspólne przypomnienie omawianych na wcześniejszych lekcjach prądów w sztuce, literaturze i malarstwie: realizmu, naturalizmu, impresjonizmu, ekspresjonizmu (ich wyznaczniki formalne, charakterystyczne dla obu rodzajów sztuk) i literackich przykładów.

  2. Ochotnicy odczytują przygotowane przez nauczyciela teksty literackie. W tym czasie nauczyciel rozwiesza na tablicy wybrane reprodukcje obrazów reprezentujących poszczególne prądy.

  3. Uczniowie na podstawie wcześniejszych ustaleń dokonują próby przyporządkowania tekstów i obrazów do poszczególnych prądów artystycznych.

  4. Kolejno uczniowie wypisują na tablicy „słowa‑klucze” poszczególnych prądów.

  5. Wyszukiwanie nowych pojęć w „Słowniku terminów literackich” oraz „Przewodniku encyklopedycznym. Literatura polska XX wieku”: surrealizm i realizm magiczny.

  6. Wspólna rekonstrukcja wydarzeń w dwóch utworach: fragmentach „Balu w operze” (przeczytanym na lekcji) i „Prawieku i innych czasach” (przeczytanym w domu).

  7. Zapoznanie się z reprodukcjami obrazów zaliczanych do nowo poznanych prądów artystycznych: surrealizmu (Salvador Dali „Płonąca żyrafa”) i realizmu magicznego (Iwo Birkenmajer „Pierwszy śnieg”).

  8. Wyszukiwanie podobieństw i różnic w omawianych prądach.

  9. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, na których w czterech kolumnach wymieszane są prądy, ich wyznaczniki formalne, przykłady utworów literackich i przedstawień malarskich. W ramach powtórzenia i podsumowania tematu prądów literackich uczniowie indywidualnie dopasowują do siebie poszczególne punkty z tabeli.

  10. Wspólne przeczytanie i skorygowanie ewentualnych błędów przyporządkowania.

realizm

1.

między romantyzmem a naturalizmem,

obejmuje przede wszystkim gatunki fabularne, zasada prawdziwego i wiernego odtwarzania rzeczywistości, sprawozdanie z ludzkich doświadczeń, dobór postaci i sytuacji reprezentatywnych dla ukazywanego środowiska społecznego

A.

Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy”

I.

Jan Matejko „Bitwa pod Grunwaldem”

naturalizm

2.

na pierwszym planie - motywacja biologiczna, teoria dziedziczenia, doboru naturalnego, walka o byt, rzeczywistość o charakterze pesymistycznym, przedstawianie rzeczywistości bez upiększających retuszów i krępowania się zasadami moralnymi

B.

Gabriela Zapolska „Kaśka Kariatyda”

II.

Caravaggio „Ukrzyżowanie św. Piotra”

impresjonizm

3.

utrwalanie indywidualnych, przelotnych wrażeń i stanów psychicznych, obraz świata = obraz duszy, subiektywizm połączony z wiernością w odtwarzaniu rzeczywistości

C.

opisy przyrody w „Chłopach” Władysława Reymonta

III.

Claude Monet „Impresja - wschód słońca”

ekspresjonizm

4.

przekazywanie wewnętrznych treści psychiki ludzkiej, nawiązania do sztuki ludów prymitywnych, dziecięcej, ludowej, rzeczywistość jako nieustanne ścieranie się przeciwstawnych sił dobra i zła, najwyższe napięcie psychiczne postaci

D.

Jan Kasprowicz „O bohaterskim koniu i walącym się domu”

IV.

Edward Munch „Krzyk”

surrealizm

5.

autor tworzący poza kontrolą świadomości, zespolenie sfery jawy i snu, proces twórczy utożsamiany ze snem, marzeniem, halucynacją, urojeniem, uwydatnienie roli wyobraźni podczas tworzenia

E.

Julian Tuwim „Bal w operze”

V.

Salvador Dali „Płonąca żyrafa”

realizm magiczny

6.

łączenie szczegółowości obserwacji z obrazami o wymowie symbolicznej i z wnikającą w powszednie życie cudownością

F.

Olga Tokarczuk „Prawiek i inne czasy”

VI.

Iwo Birkenmajer „Pierwszy śnieg”

Bibliografia

  1. realizm: Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy”, Jan Matejko „Bitwa pod Grunwaldem”;

  2. naturalizm: Gabriela Zapolska „Kaśka Kariatyda” (fragmenty), Caravaggio „Ukrzyżowanie św. Piotra”;

  3. impresjonizm: opisy przyrody w „Chłopach” Władysława Reymonta, Claude Monet „Impresja - wschód słońca”;

  4. ekspresjonizm: Jan Kasprowicz „O bohaterskim koniu i walącym się domu”, Edward Munch „Krzyk”;

  5. surrealizm: Julian Tuwim „Bal w operze” (fragmenty), Salvador Dali „Płonąca żyrafa”;

  6. realizm magiczny: Olga Tokarczuk „Prawiek i inne czasy”, Iwo Birkenmajer „Pierwszy śnieg”.

Praca domowa: opis przygotowań do kolacji wigilijnej w wybranym spośród omówionych prądzie literackim.

R1QhCSxz4JjHc

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 48.00 KB w języku polskim