Od sylaby do zdania
Przygoda z sylabami zaczyna się już w przedszkolu. To wtedy dzieci uczą się dzielić wyrazy na mniejsze części, recytując wierszyki lub śpiewając piosenki. Sylaby to podstawowe części wyrazu. Dziś przypomnisz sobie najważniejsze informacje
na ich temat.
Marcel i Lena wrócili z wakacji. Teraz muszą rozpakować plecaki, w których jest mnóstwo różnych rzeczy. Pomóż im, wiedząc, że nazwy rzeczy Marcela są jedno- i czterosylabowe, Leny dwu- i trzysylabowe.
kąpielówki, okulary, parasolka, karimata, bidon, latawiec, but, czepek, muszelki, koc, piłka, notes, kamyki, sandały, płetwy, miś, deskorolka, materac
Rzeczy Leny | |
---|---|
Rzeczy Marcela |
Wypisz z podanych niżej wyrazów jak najwięcej jednosylabowych rzeczowników, które się w nich ukryły.
policzek, przesłuchanie, okładka, plaster, prorok, porzeczka, człowiek, kotara, krasnal, pasta, powieść
W języku polskim ośrodkiem każdej sylaby jest samogłoska. Spółgłoski nie tworzą sylab, czyli są niesylabiczne. Do wyjątków należą słowa takie jak: pst, brr itp., w których elementem sylabicznym są spółgłoski s i r. W niektórych językach słowiańskich np. w języku czeskim, spółgłoski mogą tworzyć sylaby. Wyrazy čtvrt – ćwierć, vlk – wilk są jednosylabowe – sylabę tworzą tu spółgłoski r i l.
Wymień wszystkie samogłoski, które występują w języku polskim.
W poniższych zdaniach podziel wyrazy na sylaby. Podaj liczbę sylab występującą w każdym zdaniu.
Ciocia Celina ciągnie kota za ogon.
Dziadek Ignacy kopie kamień.
Babcia Basia głośno siorbie kisiel.
Zaznacz na niebiesko sylaby, w których literka „i” pełni funkcję samogłoski, na żółto – wyrazy, w których literka „i” pełni funkcję zmiękczenia.
niebieski żółty
Cio-cia Ce -li- na ciąg-nie kota za ogon.
Dzia- dek I- gna - cy ko -pie ka -mień.
Bab -cia Ba -sia głoś - no sior-bie ki-siel.
Wypisz z podanych zdań osobno sylaby, w których litera 'i' pełni funkcję samogłoski i sylaby, w których litera 'i' pełni funkcję zmiękczenia.
Cio - cia Ce - li - na ciąg - nie ko - ta za o - gon.
Dzia - dek Ig - na - cy ko - pie ka - mień.
Bab - cia Ba - sia głoś - no sior - bie ki - siel.
Wymyśl jak najwięcej wyrazów, które będą pasowały do poniższych opisów.
Znajdź podane wyrazy w słowniku ortograficznym i wyszukaj w nim wszystkie miejsca poprawnego ich przenoszenia do następnej linijki.
Hanna,
lekki,
poddany,
nadruk,
przedsprzedaż,
kropka,
auto,
litera,
Maurycy,
reumatyzm.
Przypomnij sobie zasady przenoszenia wyrazów i uzupełnij tekst wyrazami z ramki.
spółgłosek, sylabami, słowniku ortograficznym, spółgłoski, sylab, głoskę, samogłosek, jednosylabowych
Miejsca przenoszenia wyrazów to granice między ................................................. Zasady są proste:
1. Nie wolno dzielić wyrazów ................................................, np. chrzą-szcz.
2. Nie wolno dzielić liter oznaczających jedną ................................................, np. pąc-zek.
3. Jeśli na granicy dwóch ................................................ znajduje się kilka ................................................ (np. pasta), to granicę można wyznaczyć w dowolnym miejscu, byleby w kolejnej linijce znalazła się chociaż jedna spółgłoska: pa-sta, pas-ta, ale nie past-a.
4. Bywają wyrazy, które można podzielić tylko w jeden określony sposób, np. przed-miot, pań-stwo. W ................................................ będzie to wyraźnie zaznaczone: przed●miot, pań●stwo albo przed/miot, pań/stwo.
5. Jeśli na granicy dwóch sylab znajdują się dwie identyczne ................................................, to koniecznie trzeba je rozdzielić, np. wan-na.
6. Nie wolno dzielić połączeń ................................................: eu, au (które czytamy: eł, ał), np. poprawnie: Eu-ro-pa, au-to.
Przypomnij sobie zasady przenoszenia wyrazów i uzupełnij tekst wyrazami z ramki.
spółgłosek, sylabami, słowniku ortograficznym, spółgłoski, sylab, głoskę, samogłosek, jednosylabowych
Miejsca przenoszenia wyrazów to granice między ................................................. Zasady są proste:
1. Nie wolno dzielić wyrazów ................................................, np. chrzą-szcz.
2. Nie wolno dzielić liter oznaczających jedną ................................................, np. pąc-zek.
3. Jeśli na granicy dwóch ................................................ znajduje się kilka ................................................ (np. pasta), to granicę można wyznaczyć w dowolnym miejscu, byleby w kolejnej linijce znalazła się chociaż jedna spółgłoska: pa-sta, pas-ta, ale nie past-a.
4. Bywają wyrazy, które można podzielić tylko w jeden określony sposób, np. przed-miot, pań-stwo. W ................................................ będzie to wyraźnie zaznaczone: przed●miot, pań●stwo albo przed/miot, pań/stwo.
5. Jeśli na granicy dwóch sylab znajdują się dwie identyczne ................................................, to koniecznie trzeba je rozdzielić, np. wan-na.
6. Nie wolno dzielić połączeń ................................................: eu, au (które czytamy: eł, ał), np. poprawnie: Eu-ro-pa, au-to.