Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      • wie jak odbić piłkę sposobem górnym

      • wie jak ułożyć dłonie do odbicia sposobem górnym

      • wie jak wygląda postawa siatkarska niska i wysoka

      • zna przepisy gry w piłkę siatkową

      • wie na czym polega współpraca w zespole

      • zna własne uzdolnienia motoryczne

      • wie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego

      • wie co to jest higiena osobista

    2. Umiejętności Uczeń:

      • potrafi podać piłkę odbijając sposobem górnym

      • potrafi ułożyć ręce w „koszyczek”

      • potrafi przyjąć postawę siatkarska na sygnał

      • potrafi poruszać się po boisku

      • umie zadbać o własną higienę ciała i stroju

      • potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno

      • umie wcielić się w rolę zawodnika, sędziego

      • podejmuje samodzielnie decyzje w czasie gier i zabaw ruchowych

      • potrafi zastosować proste techniki relaksacji

      • potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu

  2. Metody pracy metoda naśladowcza – ścisła, zadaniowa – ścisła, zabawowo – naśladowcza

  3. Środki dydaktyczne piłki siatkowe, słupki do umocowania siatki, siatka do gry w piłkę siatkową

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno – porządkowe

        • zbiórka i powitanie

        • sprawdzenie gotowości do zajęć

        • podanie tematu

        • przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji

      2. Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka

        • uczniowie ustawieni w szeregu z piłkami siatkowymi, przebiegając z jednego końca sali na drugi wykonują ćwiczenia podane przez nauczyciela:

          • trucht, piłka krąży dookoła bioder

          • trucht, piłkę toczymy raz lewą raz prawą ręką

          • trucht, wyrzut piłki w górę i staramy się złapać piłkę oburącz w jak najwyższym punkcie z odbicia jednonóż i obunóż

          • trucht, piłka trzymana oburącz po odbiciu o parkiet, chwytamy piłkę możliwie jak najwyżej wyskakując z odbicia jednonóż i obunóż

        • ćwiczący ustawieni w rozsypce po obu stronach siatki przerzucają piłkę do gry w siatkówkę w określony przez nauczyciela sposób:

          • piłka trzymana oburącz, wyrzut piłki zza głowy

          • piłka trzymana oburącz, wyrzut piłki zza głowy po odbiciu o parkiet

          • piłka trzymana oburącz, wyrzut piłki sprzed klatki piersiowej

          • piłka trzymana oburącz, wyrzut piłki sprzed klatki piersiowej tyłem do siatki

    2. Faza realizacyjna

      1. Ćwiczenia sprawności ukierunkowanej, uczniowie w rozsypce:

        • poruszanie się po boisku dowolnym krokiem, na sygnał przyjęcie pozycji wysokiej (wyjaśnienie przez nauczyciela na czym polega postawa wysoka – nogi mały wykrok, stopy ustawione równolegle, przeniesienie ciężaru ciała na śródstopie, nieznaczne ugięcie w stawach kolanowych, rozstawienie kolan i stóp na szerokość bioder, tułów pochylony w przód, ramiona przy tułowiu ugięte w stawach łokciowych, przedramiona przy piersiach)

        • poruszanie się krokiem dostawnym w przód i naśladowanie odbić piłki

        • poruszanie się dowolnym sposobem na pierwszy sygnał - zatrzymanie się i naśladowanie odbić piłki, na drugi sygnał – zmiana sposobu poruszania się

      2. Ćwiczący ustawieni w szeregu przy ścianie sali gimnastycznej, piłka siatkowa w dłoniach ułożonych w „koszyczek”, ramiona wyprostowane, piłka dotyka ściany. Wykonując ruchy nadgarstkami odbijamy piłkę o ścianę zwiększając odległość od ściany,

      3. W postawie wysokiej podrzut piłki w górę i chwyt w „koszyczek” (prawidłowe ułożenie ramion i dłonie jak do odbicia)

      4. Ustawienie w dwójkach naprzeciwko siebie, podanie do partnera piłki dłońmi ułożonymi w koszyk, partner również chwyta piłkę w koszyk

      5. Ćwiczenie jak wyżej w ruchu krokiem dostawnym

      6. W ustawieniu 1 na 1 przez siatkę odbijamy piłkę utrzymując ją jak najdłużej w locie.

      7. Gra szkolna z akcentem na odbicie sposobem górnym, punkty zdobywamy tylko po takim odbiciu.

    3. Faza podsumowująca

      1. Zabawa orientacyjno porządkowa „Morze - brzeg”

      2. Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących

      3. Sportowe pożegnanie

  5. Bibliografia [1] Buchholz M., Książek J., Piłka siatkowa, AWF w Gdańsku, Gdańsk 1989.
    [2] Denisiuk l., Kalinowski A., Podstawy teorii i metodyki wychowania fizycznego, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1964.
    [3] Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk 1987.
    [4] Zuchora K.: Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa 1974.

  6. Czas trwania lekcji 45 minut

R1JeFtCw3384q

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 47.31 KB w języku polskim
R1OlzksBBrPl0

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim