Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Odczyn substancji - pH”

Chemia, III etap edukacyjny

Temat: Odczyn substancji – pH.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (6.8) [uczeń] interpretuje wartość, pH w ujęciu jakościowym (odczyn kwasowy, zasadowy, obojętny); wykonuje doświadczenie, które pozwoli zbadać pH produktów występujących w życiu codziennym człowieka (żywność, środki czystości itp.).

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ:

Wie, co to jest dysocjacja elektrolityczna

Zna wzory ogólne dysocjacji

Wie, kiedy roztwór na odczyn kwasowy, obojętny, zasadowy

Wie, co to jest skala pH i od czego zależy

Zna praktyczne zastosowanie skali pH

Nabywane umiejętności

UCZEŃ:

Określa odczyn roztworu na podstawie jego pH

Bada odczyn roztworu za pomocą znanych wskaźników

Potrafi zaprojektować doświadczenia, w których bada pH produktów występujących w życiu codziennym

Wykonuje doświadczenie zgodnie z instrukcją

Rysuje schemat doświadczenia, obserwuje przebieg oraz analizuje i wyciąga wnioski z przeprowadzanych doświadczeń

Posługuje się w sposób bezpieczny odczynnikami chemicznymi, sprzętem i szkłem laboratoryjnym

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

  • Umiejętność pracy w grupie

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Nauczyciel sprawdza obecność oraz wiadomości uczniów z poprzedniej lekcji. Podaje temat zajęć.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel w trakcie krótkiej pogadanki wprowadza uczniów do tematu lekcji. Zaczyna od wyjaśnienia procesu dysocjacji elektrolitycznej. Podaje definicję, rysuje na tablicy przykłady dysocjacji kwasów oraz zasad oraz tłumaczy zasady zapisu równań reakcji dysocjacji. W ostatniej części przedstawia teorię dysocjacji jonowej wg. Arrheniusa. Uczniowie zapisują notatki dotyczące dysocjacji elektrolitycznej.

W trakcie rozmowy kierowanej uczniowie formułują definicje roztworu kwasowego, zasadowego i obojętnego w oparciu o teorię dysocjacji jonowej.

W trakcie „burzy mózgów” uczniowie zastanawiają się, do czego służy skala pH. Podają zakres jej wartości oraz wymieniają, kiedy wzrasta kwasowość oraz zasadowość roztworów. Uczniowie posługują się ilustracją multimedialną „Skala pH”.

Nauczyciel wybiera uczniów, którzy przypominają wiadomości o wskaźnikach chemicznych. Wyświetla prezentację multimedialną pt. „Wskaźniki kwasowości”. Uczniowie zapisują notatki w zeszycie.

Klasa dzieli się na sześć grup i przystępuje do ćwiczeń w laboratorium. Uczniowie rysują schemat doświadczenia, zapisują obserwacje, formułują wnioski, uzupełniają tabelę przygotowaną przez nauczyciela na tablicy szkolnej.

Nazwa substancji

pH

Płyn do mycia naczyń

Ocet

Mleko

Mydło

Sok pomarańczowy

Kawa zaparzona

Uczniowie w trakcie krótkiej pogadanki z nauczycielem zastanawiają się, jakie jest znaczenie skali pH w życiu codziennym (np. w medycynie, rolnictwie, ogrodnictwie)

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska:

Każda substancja występująca w życiu codziennym odznacza się swoistą i ściśle określoną wartością pH .Parametr ten pozwala nam określić, czy mamy do czynienia z substancją alkaliczną, kwasową czy obojętną.

2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań:

Celem doświadczenia jest badanie pH wybranych roztworów stosowanych w życiu codziennym.

3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.):

Doświadczenia są prowadzone podczas lekcji chemii w klasie. Nauczyciel dzieli klasę na sześć grup. Potrzebny jest następujący sprzęt oraz odczynniki: płyn do mycia naczyń, ocet, mydło, sok pomarańczowy, zaparzona kawa, uniwersalny papierek lakmusowy, szalki Petriego, zlewki.

4. Sposób przeprowadzenia obserwacji:

Przykładowe doświadczenie:

Każda z grup otrzymuje jedną z substancji: płyn do mycia naczyń, ocet, mydło, sok pomarańczowy, zaparzona kawa.

Za pomocą uniwersalnego papierka lub innych wskaźników zbadaj pH oraz podaj odczyn substancji. Narysuj schemat doświadczenia, zapisz obserwacje i wyciągnij wnioski.

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel podsumowuje najważniejsze wiadomości. Ocenia pracę uczniów. Wyjaśnia pracę domową.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik, encyklopedia

  • Komputery połączone z Internetem

  • Odczynniki oraz sprzęt i szkło laboratoryjne

  • Ilustracja interaktywna „Skala pH”

  • Prezentacja multimedialna „Wskaźniki kwasowości”

Metody nauczania

  • Pogadanka

  • „Burza mózgów”

  • Rozmowa kierowana

  • Doświadczenia laboratoryjne

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca zbiorowa

Praca domowa

Korzystając z różnych źródeł napisz, jakie pH ma:

- płyn mózgowo – rdzeniowy;

- ślina;

- krew;

- sok żołądkowy;

- sok jelitowy;

- mocz;

Zadanie dla chętnych

Narysuj plakat do szkolnej gabloty informacyjnej pt. „Skala pH”.

Lista załączników multimedialnych

Ilustracja interaktywna „Skala pH”

Prezentacja multimedialna „Wskaźniki kwasowości”

Rhe8TI7SXMRci

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 102.50 KB w języku polskim
R1Hlraz0TdrA5

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 61.47 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3