Odczytać architekturę grecką

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Historia sztuki

Wymagania szczegółowe:

(1.10) zna, poprawnie stosuje oraz definiuje terminy i pojęcia z zakresu historii sztuki;

Temat lekcji:

Odczytać architekturę grecką

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna okresy w rozwoju i ramy czasowe sztuki antycznej Grecji,

  • zna typy świątyń greckich,

  • podaje przykłady (nazwy) świątyń greckich.

umiejętności – uczeń:

  • porównuje typy świątyń greckich,

  • opisuje świątynie znajdujące się na Akropolu,

  • zna cechy greckich porządków greckich w architekturze.

postawy:

  • kształtowanie szacunku dla dorobku artystycznego antyku,

  • wdrażanie do rozumienia i stosowanie zjawisk i pojęć występujących w sztuce.

Metody pracy:

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

mapa Starożytnej Grecji (załącznik lub w wersji online: [http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/STAROZYTNA_GRECJA_0201.jpg](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/STAROZYTNA_GRECJA_0201.jpg))

film na temat zabudowy Akropolu [http://www.youtube.com/watch?v=fEloP4FObEc](http://www.youtube.com/watch?v=fEloP4FObEc)

w tym zasoby multimedialne:

słownik multimedialny terminów i pojęć́ z historii sztuki.

zadanie interaktywne do łączenia terminów plastycznych z właściwymi ilustracjami. elementy porządku architektonicznego: abakus (inaczej plintus), echinus, fryz, gzyms, tympanon, architraw (epistyl), metopa, tryglif,

Plany świątyń greckich:

prostylos, amfiprostylos, peripteros, dipteros, tolos, monopteros

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(7 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel z pomocą mapy (załącznik) przedstawia krótki wykład o położeniu, warunkach geograficznych Grecji. Przedstawia podział sztuki greckiej na okresy:

    1. archaiczny (XII‑V w. p.n.e.),

    2. klasyczny (V‑poł. IV w. p.n.e.),

    3. hellenistyczny (poł. IV w. p.n.e. – I w. p.n.e.)

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel informuje o poglądach estetycznych Greków: pojęciu piękna jako ładu, harmonii i proporcji.

  2. Nauczyciel prezentuje krótki film na temat zabudowy Akropolu: [http://www.youtube.com/watch?v=fEloP4FObEc](http://www.youtube.com/watch?v=fEloP4FObEc) . Uczniowie uzupełniają zadanie 1 z karty pracy.

  3. Uczniowie, korzystając ze słownika multimedialnego terminów i pojęć́ z historii sztuki, wyszukują i notują wskazane przez nauczyciela pojęcia: prostylos, amfiprostylos, peripteros, dipteros, tolos, monopteros i na kartach pracy wykonują polecenie 2.

  4. Nauczyciel wyjaśnia budowę porządku architektonicznego Uczniowie wyszukują i zapisują w zeszytach pojęcia: abakus, echinus, fryz, gzyms, tympanon, architraw, metopa, tryglif. Uczniowie wykonują polecenie 3 z karty pracy.

  5. Po omówieniu kolejnych porządków uczniowie wykonują zadanie 4.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Uczniowie w celu utrwalenia wiadomości wykonują zadanie interaktywne do łączenia terminów plastycznych z właściwymi ilustracjami.

  2. Zadanie domowe: Scharakteryzuj budowę świątyni Partenon.

Załącznik do lekcji

Odczytać architekturę grecką

RAeztvEORa6pG

Karta pracy nr 1 do lekcji

Odczytać architekturę grecką

  1. Na schemacie z zabudową Akropolu wpisz nazwy świątyń greckich.

RVom8rIwP0ORX
  1. Podpisz typy świątyń greckich

R1GNg6IqqdGGR
Ria7jUMyKw6Fs
R13QkQrn26DxT
R1Q7irHTdY3VX
RLDBBbW1ve4nb
R4Nrp2D2s5n16
  1. Podpisz zaznaczone elementy porządku architektonicznego:

abakus, echinus, fryz, gzyms, tympanon, architraw, metopa, tryglif.

RcipwK4FlQ8fT
  1. Nazwij porządki architektoniczne

RVZKS5cCuuJut

a ………………………….. b…………………………… c…………………………..

RhR512oEPMON8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 967.00 KB w języku polskim
R1dByO5wNUxFy

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 887.20 KB w języku polskim