Odczytywanie danych statystycznych prezentowanych w różny sposób
Odczytywanie danych statystycznych prezentowanych w różny sposób
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
rozróżnia różne sposoby prezentowania danych statystycznych (wykres, tabela, diagram procentowy, diagram kołowy).
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi odczytać dane z wykresu,
potrafi dane przedstawione jednym sposobem przedstawić w inny sposób.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca w grupach, praca samodzielna.
3. Środki dydaktyczne
Wykresy do analizy danych
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑5 osobowe zespoły. Każdy zespół otrzymuje zestawy danych statystycznych prezentowanych w różny sposób.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie w grupach analizują dane według podanych pytań (załączniki 1‑3).
Praca samodzielna – rozwiązywanie zadań 9,10 ze strony 82 oraz 18,19 ze strony 85 (Duvnjak E., Jurkiewicz E., Matematyka wokół nas, Zbiór zadań gimnazjum 1, WSiP, Warszawa 2002).
c) Faza podsumowująca
W jaki sposób można przedstawiać dane statystyczne?
Od czego zależy wybór sposobu prezentacji danych?
5.Bibliografia
Duvnjak E., Jurkiewicz E., Matematyka wokół nas, Zbiór zadań gimnazjum 1, WSiP, Warszawa 2002.
Praca zbiorowa, Kraje i ludzie. Encyklopedia geografii. Europa, Muza, Warszawa 1999.
6. Załączniki
a) Zadania dla grup
Załącznik 1.
Przedstawiono dwoma sposobami ilość medali zdobytych przez 4 ekipy na Igrzyskach olimpijskich
w Atenach w 2004r.
Klasyfikacja medalowa | |||||
Państwo | Złoto | Srebro | Brąz | Razem | |
1. | USA | 35 | 39 | 29 | 103 |
2. | Chiny | 32 | 17 | 14 | 63 |
3. | Rosja | 27 | 27 | 38 | 92 |
4. | Australia | 17 | 16 | 16 | 49 |
5. | Japonia | 16 | 9 | 12 | 37 |
Na podstawie powyższych danych ustal:
Ile medali zdobyła ekipa Japonii?
Ile złotych medali zdobyli Rosjanie?
Ile brązowych medali zdobyli Chińczycy?
Ile procent medali w tej grupie zdobyła każda reprezentacja?
Która ekipa zdobyła najwięcej medali?
Narysuj diagram słupkowy przedstawiający ilość zdobytych medali przez każdą reprezentację.
Na które z powyższych pytań łatwiej odpowiedzieć korzystając z danych z tabeli, a na które korzystając z kołowego diagramu procentowego?
Załącznik 2.
Tabela przedstawia dane dotyczące krajów Unii Europejskiej
Obszar | Ludność | Liczba mieszkańców | ||
Państwo | (kmIndeks górny 22) | Stolica | w stolicy | |
Austria | 83 860 | 7 990 000 | Wiedeń | 1 540 000 |
Belgia | 30 530 | 9 998 000 | Bruksela | 960 000 |
Dania | 43 080 | 5 190 000 | Kopenhaga | 1 343 000 |
Finlandia | 338 150 | 5 080 000 | Helsinki | 502 000 |
Francja | 551 500 | 57 527 000 | Paryż | 9 318 000 |
Grecja | 131 960 | 10 350 000 | Ateny | 3 097 000 |
Hiszpania | 504 750 | 39 140 000 | Madryt | 3 085 000 |
Holandia | 41 530 | 15 300 000 | Amsterdam | 1 091 000 |
Irlandia | 70 280 | 3 560 000 | Dublin | 1 024 000 |
Luksemburg | 2 590 | 390 000 | Luksemburg | 76 000 |
Niemcy | 356 780 | 81 190 000 | Berlin | 3 446 000 |
Portugalia | 92 400 | 9 860 000 | Lizbona | 831 000 |
Szwecja | 449 960 | 8 750 000 | Sztokholm | 685 000 |
Wielka Brytania | 244 046 | 59 063 000 | Londyn | 6 803 000 |
Włochy | 301 300 | 57 070 000 | Rzym | 2 774 000 |
Polska | 312 680 | 38 459b000 | Warszawa | 1 643 000 |
Te same dane przedstawiono w inny sposób:
Ułóż po trzy pytania do każdego z prezentowanych schematów?
Czy bez problemu odpowiesz na takie same pytania postawione do punktów 1) 2) i 3) oraz 1) i 4) – są to przecież te same wielkości?
Załącznik 3
Analizując wykres podaj:
Najwyższą i najniższą wartość importu i eksportu i w jakich to było latach?
Na przełomie których lat różnica między importem a eksportem była najmniejsza , a na przełomie których największa (podaj te wartości).
W których latach wzrastał eksport?
W których latach malał import?
Oblicz średnią wartość importu i eksportu w ciągu wszystkich lat (za początek przyjmij rok 1995).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak