Odczytywanie danych statystycznych prezentowanych w różny sposób

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • rozróżnia różne sposoby prezentowania danych statystycznych (wykres, tabela, diagram procentowy, diagram kołowy).

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi odczytać dane z wykresu,

  • potrafi dane przedstawione jednym sposobem przedstawić w inny sposób.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca w grupach, praca samodzielna.

3. Środki dydaktyczne

Wykresy do analizy danych

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel dzieli klasę na 4‑5 osobowe zespoły. Każdy zespół otrzymuje zestawy danych statystycznych prezentowanych w różny sposób.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie w grupach analizują dane według podanych pytań (załączniki 1‑3).

  2. Praca samodzielna – rozwiązywanie zadań 9,10 ze strony 82 oraz 18,19 ze strony 85 (Duvnjak E., Jurkiewicz E., Matematyka wokół nas, Zbiór zadań gimnazjum 1, WSiP, Warszawa 2002).

c) Faza podsumowująca

  1. W jaki sposób można przedstawiać dane statystyczne?

  2. Od czego zależy wybór sposobu prezentacji danych?

5.Bibliografia

  1. Duvnjak E., Jurkiewicz E., Matematyka wokół nas, Zbiór zadań gimnazjum 1, WSiP, Warszawa 2002.

  2. Praca zbiorowa, Kraje i ludzie. Encyklopedia geografii. Europa, Muza, Warszawa 1999.

6. Załączniki

a) Zadania dla grup

Załącznik 1.

Przedstawiono dwoma sposobami ilość medali zdobytych przez 4 ekipy na Igrzyskach olimpijskich

w Atenach w 2004r.

Klasyfikacja medalowa

Państwo

R7bYog6wQ9qAD

Złoto

R1KQnkSw709wb

Srebro

Rgj93zTcUW6k5

Brąz

Razem

1.

USA

35

39

29

103

2.

Chiny

32

17

14

63

3.

Rosja

27

27

38

92

4.

Australia

17

16

16

49

5.

Japonia

16

9

12

37

Na podstawie powyższych danych ustal:

  • Ile medali zdobyła ekipa Japonii?

  • Ile złotych medali zdobyli Rosjanie?

  • Ile brązowych medali zdobyli Chińczycy?

  • Ile procent medali w tej grupie zdobyła każda reprezentacja?

  • Która ekipa zdobyła najwięcej medali?

  • Narysuj diagram słupkowy przedstawiający ilość zdobytych medali przez każdą reprezentację.

Na które z powyższych pytań łatwiej odpowiedzieć korzystając z danych z tabeli, a na które korzystając z kołowego diagramu procentowego?

Załącznik 2.

Tabela przedstawia dane dotyczące krajów Unii Europejskiej

Obszar

Ludność

Liczba mieszkańców

Państwo

(kmIndeks górny 2)

Stolica

w stolicy

Austria

83 860

7 990 000

Wiedeń

1 540 000

Belgia

30 530

9 998 000

Bruksela

960 000

Dania

43 080

5 190 000

Kopenhaga

1 343 000

Finlandia

338 150

5 080 000

Helsinki

502 000

Francja

551 500

57 527 000

Paryż

9 318 000

Grecja

131 960

10 350 000

Ateny

3 097 000

Hiszpania

504 750

39 140 000

Madryt

3 085 000

Holandia

41 530

15 300 000

Amsterdam

1 091 000

Irlandia

70 280

3 560 000

Dublin

1 024 000

Luksemburg

2 590

390 000

Luksemburg

76 000

Niemcy

356 780

81 190 000

Berlin

3 446 000

Portugalia

92 400

9 860 000

Lizbona

831 000

Szwecja

449 960

8 750 000

Sztokholm

685 000

Wielka Brytania

244 046

59 063 000

Londyn

6 803 000

Włochy

301 300

57 070 000

Rzym

2 774 000

Polska

312 680

38 459b000

Warszawa

1 643 000

Te same dane przedstawiono w inny sposób:

  • Ułóż po trzy pytania do każdego z prezentowanych schematów?

  • Czy bez problemu odpowiesz na takie same pytania postawione do punktów 1) 2) i 3) oraz 1) i 4) – są to przecież te same wielkości?

Załącznik 3

Analizując wykres podaj:

  • Najwyższą i najniższą wartość importu i eksportu i w jakich to było latach?

  • Na przełomie których lat różnica między importem a eksportem była najmniejsza , a na przełomie których największa (podaj te wartości).

  • W których latach wzrastał eksport?

  • W których latach malał import?

Oblicz średnią wartość importu i eksportu w ciągu wszystkich lat (za początek przyjmij rok 1995).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RVLH6CNXCtciG

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 209.74 KB w języku polskim
Rbc9estUSxT0f

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 163.50 KB w języku polskim