Odczytywanie własności funkcji z wykresu.
Autor/autorka
Anna Barszcz
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - technikum - klasa I
2. Przedmiot
matematyka
3. Temat zajęć
Odczytywanie własności funkcji z wykresu.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat znajduje się w podstawie programowej dla klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystanie na zajęciach TIK uatrakcyjnia przebieg lekcji, uczniowie pracują z większym zaangażowaniem, dzięki czemu skuteczniej przyswajają podstawę programową.
7. Cel ogólny zajęć
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń stosuje pojęcia: zbiór wartości funkcji, największa i najmniejsza wartość funkcji.
Uczeń odczytuje z wykresu funkcji jej dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, argumenty, dla których funkcja przyjmuje wartości ujemne, argumenty, dla których funkcja przyjmuje wartości dodatnie, maksymalne przedziały monotoniczności funkcji. najmniejszą i największą wartość funkcji oraz argumenty, dla których te wartości są przyjmowane.
Uczeń odczytuje z wykresu najmniejszą i największą wartość funkcji oraz argumenty, dla których te wartości są przyjmowane.
9. Metody i formy pracy
Metoda: pogadanka, gra dydaktyczna, metoda ćwiczeniowa
Forma: praca indywidualna, praca w parach,
10. Środki dydaktyczne
Środki dydaktyczne : smartfony lub komputery, LearningApps, Geogebra , Zintegrowana Platforma Edukacyjna, tablica interaktywna
11. Wymagania w zakresie technologii
komputery lub smartfony, tablica interaktywna
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie
Czas trwania: 3 min
Opis aktywności:
Uczniowie powtarzają pojecia związane z poprzednimi lekcjami. Pracują w aplikacji Learning Apps. Nauczyciel wysyła link:
https://learningapps.org/17047529
Aktywność 2
Temat: Refleksja
Czas trwania: 7 min
Opis aktywności:
Rozmowa na temat poprzedniego zadania. Uczniowie poddają się refleksji , co już umieją o funkcji.
Analizują wspólnie z nauczycielem padlet
https://padlet.com/nadiabarszcz21/dsfp5y9xam1hhtfb
Aktywność 3
Temat: Teoria
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Nauczyciel omawia podstawowe własności, które można odczytać z wykresu funkcji. Wyświetla przygotowane materiały.
https://moje.zpe.gov.pl/b/P1ASD6mzs
Aktywność 4
Temat: Praktyka
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Uczniowie w parach analizują przykład z geogebry(punkt1, 2, 3, 4, 6) https://www.geogebra.org/m/AHExnU3a
Rozwiązują ćwiczenia
https://moje.zpe.gov.pl/b-shared-owner/PWcCOj3L1
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i prosi o wypełnienie ankiety.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdMcPv24hNwckfkOHLkaxvwE5CVrC7hlRPrBZR9_ksFbexByA/viewform
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna