Oddziaływanie ciał naładowanych
SCENARIUSZ LEKCJI
III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Oddziaływanie ciał naładowanych
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Fizyka, 9.6: demonstruje zjawisko elektryzowania przez tarcie oraz wzajemnego oddziaływania ciał naładowanych;
Informatyka, 6.1: wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.
Cele zoperacjonalizowane:
Cel ogólny: Poznanie sposobów elektryzowania ciał przez tarcie i wzajemnego oddziaływania ciał naładowanych
podaje przykłady oddziaływań elektrostatycznych,
wie, które ciała elektryzują się dodatnio, a które ujemnie,
wie, jak wzajemnego oddziaływają ciała naładowane.
Nabywane umiejętności:
Uczeń:
wyjaśnia na czym polega elektryzowanie ciał,
potrafi przeprowadzić doświadczenie przedstawiające elektryzowanie się ciał,
wie od czego zależy przyciąganie i odpychanie się ładunków elektrycznych,
potrafi omówić zasadę działania elektroskopu oraz zastosowanie elektroskopu do badania ciał naelektryzowanych,
nabywa umiejętności samodzielnej pracy, obserwacji zjawisk fizycznych, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie,
potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Fizyka | porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Pogadanka na temat obserwacji i doświadczeń uczniów z życia codziennego dotyczących elektryzowania się różnych ciał. Nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli na kilka pytań, moderuje krótką dyskusję: - Co już wiecie o zjawisku elektryzowania się ciał? - Gdzie spotkaliście się lub spotykacie się na co dzień z tym zjawiskiem? - Czy wiecie, jak można elektryzować ciała? - Czy wiecie, jak rozwiązać problem niepożądanego elektryzowania się ciał? | problemowa: aktywizująca dyskusja | zbiorowa, jednolita | |
Fizyka | myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera prezentację z pamięci typu Flash, uruchamia program odtwarzający prezentacje, odtwarza prezentację przedstawiającą kilka doświadczeń związanych z elektryzowaniem ciał. Po zakończonej prezentacji nauczyciel moderuje krótką dyskusję na temat obejrzanego materiału, zadając pytania zmierzające do wyjaśnienia poznanych zjawisk fizycznych oraz warunków, jakie muszą być spełnione, aby miały one miejsce. Zadaje m.in. takie pytanie: - Dlaczego ciała w normalnym stanie nie są naelektryzowane? Jak rozkładają się ich ładunki? - Ładunki jakich znaków się przyciągaj, a jakich odpychają? - Do czego służy elektroskop? | prezentacja (zasób nr 1) | eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem | zbiorowa, jednolita | |
Fizyka | myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Przeprowadzenie doświadczeń na podstawie załączonej instrukcji. Uczniowie dzielą się na 4 grupy, każda ma swojego lidera. Założenia: W każdej grupie w wykonywanie ćwiczenia zaangażowani są wszyscy uczniowie grupy. Można rotacyjnie przesuwać grupy uczniów między stanowiskami ćwiczeniowymi. Kart pracy należy przygotować tyle, ażeby wystarczyło ich na użycie przez kilka grup na tym samym stanowisku ćwiczeniowym. Po dokonanej (moderowanej przez nauczyciela) prezentacji wyników prac przez liderów 4 grup, nauczyciel dokonuje z pomocą uczniów podsumowania poznanych wiadomości na temat elektryzowania przedmiotów. | ćwiczenie (zasób nr 2) | praktyczna: ćwiczenia | grupowa, zróżnicowana | |
Etap podsumowujący | Fizyka | myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Podsumowanie lekcji. Nauczyciel podsumowuje poznane zjawiska elektryzowania ciał, wykorzystania przyrządu pomiarowego typu elektroskop. Przypomina o wykonaniu zadania domowego przedstawionego w trakcie prezentacji (ostatni ekran). | podająca: pogadanka | zbiorowa, jednolita |