Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Oddziaływanie sił.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • Fizyka, 1, 4: uczeń opisuje zachowanie się ciał na podstawie pierwszej zasady dynamiki Newtona.

  • Informatyka, 6, 1: uczeń wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • wie, kiedy siły działające na ciało równoważą się i potrafi je wymienić.

  • wie, że miarą bezwładności ciała jest jego masa.

  • rozumie treść pierwszej zasady dynamiki.

  • potrafi dodać siły o tym samym kierunku i zwrotach oraz o zwrotach przeciwnych.

  • potrafi określić siły działające na ciało powodujące jego ruch jednostajny prostoliniowy.

UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi wyjaśnić, na czym polega bezwładność.

  • potrafi podać przykłady z życia codziennego wykorzystania istnienia bezwładności.

  • wie, jaka jest różnica pomiędzy siłą wypadkową i równoważącą.

  • potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.

Etapy

lekcji

Przedmiot

nauczania

Kompetencje

kluczowe

Przebieg

zajęć

Środki

dydaktyczne

Metody

nauczania

Formy

pracy

Etap

wstępny

Fizyka

Nauczyciel na wcześniejszych zajęciach poleca uczniom przypomnieć wiadomości o ruchu prostoliniowym jednostajnym, ponadto poleca uczniom zastanowić się nad sensem stosowania pasów bezpieczeństwa w samochodach osobowych i o konieczności przytrzymywania się elementów stałych podczas jazdy w autobusach.

Zapoznanie się z krótką charakterystyką Isaaca Newtona z podręcznika, bądź z Internetu.

notatki z lekcji,

podręcznik,

komputer

Problemowa:

aktywizująca

Indywidualna

jednolita

Etap

realizacji

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Powtórzenie o oddziaływaniach w przyrodzie, kładąc nacisk, że miarą oddziaływań jest wielkość wektorowa zwana siłą, mierzoną w niutonach, której graficznym obrazem jest strzałka oraz powtórzenie skutków działania siły.

notatki z poprzednich

zajęć

problemowa:

aktywizująca

zbiorowa, jednolita

Fizyka

Myślenie

Matematyczne i

podstawowe

kompetencje

naukowo‑techniczne;

umiejętność uczenia

się

Nauczyciel prowokuje dyskusję nad sensem stosowania pasów bezpieczeństwa i fotelików dla dzieci w samochodach osobowych. Nauczyciel inspiruje dyskusję nad skutkami nieprzestrzegania wymienionych zasad bezpieczeństwa. Uczniowie wyszukują przykłady, kiedy w podobnych sytuacjach zmienia się prędkość, np. gwałtowne hamowanie podczas jazdy rowerem. Uczniowie zauważają, że łatwiej zatrzymać rower niż tira czy pociąg, łatwiej przesunąć książkę niż ławkę itp.

Nauczyciel wskazuje na analogię do powyższych przykładów np. trzepanie dywanów, nabijanie młotka na trzonek, otrząsanie z wody mokrej parasolki itp. Uczniowie intuicyjnie dochodzą do wniosku, że przyczyną omawianych skutków jest działanie siły i masa.

problemowa:

aktywizująca:

burza mózgów

zbiorowa, jednolita

Fizyka

Myślenie

Matematyczne i

podstawowe

kompetencje

naukowo‑techniczne;

umiejętność uczenia się

Nauczyciel pomaga uczniom zrozumieć, że zjawisko bezwładności ciał występuje wówczas, kiedy zmienia się ruch, że miarą bezwładności jest masa ciała.

Uczniowie dochodzą do wniosku, że każde ciało dotąd pozostaje w spoczynku lub porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym, dopóki przyłożone siły nie spowodują zmiany jego stanu ruchu.

załącznik nr 1

podająca:

ekspozycja

zbiorowa, jednolita

Fizyka

Podsumowanie:

Uczniowie wpisują do zeszytów definicję siły wypadkowej i równoważącej oraz z pomocą nauczyciela definiują treść I zasady dynamiki, że gdy na ciało nie działa żadna siła zewnętrzna lub działające siły równoważą się, ciało pozostaje w spoczynku lub porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym względem przyjętego nieruchomego układu odniesienia.

załącznik nr 2

zbiorowa, jednolita

R25K7fwCV9jdY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 81.00 KB w języku polskim
RcQrTITTe0wTe

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 73.06 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3