Odejmowanie liczb sposobem pisemnym
Odejmowanie liczb sposobem pisemnym
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna pojęcie różnicy, odjemnej i odjemnika.
Uczeń zna algorytm odejmowania pisemnego.
Uczeń wie, jak sprawdzić poprawność odejmowania.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi odejmować liczby bez przekraczania i z przekroczeniem kolejnych progów dziesiątkowych.
Uczeń potrafi sprawdzić poprawność odejmowania.
Uczeń pomniejsza liczby o inne liczby naturalne.
b) Postawy
Uczeń współpracuje w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Metody
metoda czynnościowa
Formy
praca z całą klasą
praca w grupach dwuosobowych
praca indywidualna
3. Środki dydaktyczne
tablica korkowa
nagłówek tabeli z podziałem na grupy jedności i tysięcy, plakietki z cyframi
zestawy papierowych banknotów i monet
kserokopie cennika odbiorników telewizyjnych
karteczki z „plusami”
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
N – nauczyciel, U – uczniowie
N – Prosi o przypomnienie, co nazywamy różnicą, odjemną i odjemnikiem.
U – Podają określenia, przytaczają przykłady.
N – Prosi o obliczenie w pamięci różnic w zakresie do 100. Pyta, jak sprawdzić poprawność otrzymanego wyniku.
U – Podają wyniki, sprawdzają pamięciowo, zapisują temat lekcji: „Odejmowanie liczb sposobem pisemnym”.
b) Faza realizacyjna
N – Poleca obliczyć różnicę liczb 987 i 452.
U – Rozpisują liczby na sumy i odejmują od setek setki itd. Sprawdzają sposobem pisemnym poprawność wyniku.
N – Prosi o przypomnienie z klasy trzeciej innego sposobu obliczania różnicy.
U – Wypowiadają się o pisemnym odejmowaniu liczb.
N – Przypina do korkowej tablicy nagłówek tabeli z grupami jedności, tysięcy i z rzędami w liczbie. Poleca w odpowiednich rzędach przypiąć cyfry liczb 672 i 458 oraz obliczyć ich różnicę.
U – Wykonują odejmowanie. Tłumaczą konieczność zabrania jednej dziesiątki z siedemdziesięciu, wymieniają cyfrę 7 w dziesiątkach na 6, a w rzędzie jedności dopinają 1, aby widać było 12 jedności. Przypinają wynik, przepisują działanie do zeszytu. Sprawdzają wynik, wykonując dodawanie.
N – Na każdą ławkę kładzie kopertę z papierowymi banknotami i monetami, tabelką na wzór tabelki z podręcznika str.101 i kartkę z poleceniem wydania reszty (załącznik 1).
U – Układają w kolumnach tabelki odjemną. Przy przekraczaniu progu dziesiątkowego zabierają banknot z odpowiedniego rzędu i przekładają go po zamianie na mniejsze nominały do „niższego” rzędu. Zapisują w zeszycie działania odejmowania pisemnego ze sprawdzeniem.
N – Zwraca uwagę na staranność zapisu w rzędach. Rozdaje kartki (załącznik 2) i poleca obliczyć różnice między liczbami publikacji z poszczególnych dziedzin. Przypomina o sprawdzeniu wyniku za pomocą dodawania.
U – Samodzielnie wykonują działania, głośno konsultują wyniki, przyklejają kartki do zeszytu.
N – Rozdaje na każdą ławkę kserokopię tabelki z cenami odbiorników telewizyjnych i radiowych. Poleca obliczyć różnicę w cenie między najdroższym, a najtańszym odbiornikiem telewizyjnym oraz najdroższym i najtańszym odbiornikiem radiowym.
U – Zapisują działania ze sprawdzeniem, odczytują odpowiedzi.
c) Faza podsumowująca
N – Rozdaje karteczki z liczbą dwucyfrową. Poleca obliczyć w pamięci liczby o 10 mniejsze od napisanych, a następnie ustawić się od najmniejszej do największej liczby, oddzielnie w każdym rzędzie.
U – Obliczają różnice, każdy z rzędów ustawia swój szereg.
N – Ocenia organizację pracy w każdym rzędzie i pracę uczniów na lekcji. Zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
H. Lewicka, E. Rosłon, Matematyka wokół nas. Podręcznik dla klasy czwartej, WSiP, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karty pracy ucznia
Załącznik 1
Posługując się tabelką
setki | dziesiątki | jedności |
oblicz:
a) resztę z oszczędności 95 zł, przechowywanych w skarbonce w przypadku pobrania 36 zł na zakup książki,
b) resztę z oszczędności 135 zł przechowywanych w skarbonce w przypadku pobrania 87 zł na zakup gry komputerowej,
c) resztę z oszczędności 104 zł przechowywanych w skarbonce w przypadku pobrania 59 zł na zakup plecaka.
95 zł – 36 zł = 135 zł – 87 zł = 104 zł – 59 zł =
Załącznik 2
Porównaj liczbę tytułów książek i broszur wydanych w Polsce w 2003 r.
Literatura piękna – 4 428 tytułów Wydawnictwa szkolne – 1 582 tytuły
Wydawnictwa naukowe – 6 512 tytułów Wydawnictwa popularne – 5 131 tytułów
b) Karta pracy dla uczniów pracujących w szybszym tempie
Zadanie 19 str. 104 lub „A to ciekawe”.
c) Zadanie domowe
Zadania 1, 4, 5, 6 str. 103.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji matematyki „Odejmowanie liczb sposobem pisemnym” z działu „Rozszerzenie zakresu liczbowego” jest przeznaczony do realizacji w klasie czwartej szkoły podstawowej, pracującej z podręcznikiem H. Lewickiej i E. Rosłon Matematyka wokół nas.
Cennik odbiorników RTV nauczyciel sporządza z aktualnych danych.
Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania matematycznej czytanki do tematu lekcji.
W trakcie lekcji stosujemy ocenianie cząstkowe, wręczając uczniom karteczki z „plusem”. Dziesięć karteczek uczeń może wymienić na ocenę bardzo dobrą.