Odejmowanie liczb wymiernych
Odejmowanie liczb wymiernych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
metodę sprowadzania ułamków do wspólnego mianownika,
metodę odejmowania liczb wymiernych,
metodę zamiany ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną i odwrotnie,
tabliczkę mnożenia i dzielenia.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
sprowadzić ułamki do wspólnego mianownika,
odjąć liczby wymierne,
zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną i odwrotnie,
skrócić ułamek.
c) Postawy
Uczeń:
przestrzega ustalonych reguł gry,
wie jak należy zachować się zarówno przegrywając jak i wygrywając.
2. Metoda i forma pracy
Ćwiczenie, praca indywidualna, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Plansza do gry, żetony w dwóch kolorach.
4. Przebieg lekcji
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cel zajęć. Rozdaje uczniom plansze do gry. (załącznik 1).
Nauczyciel wyjaśnia zasady gry:
Gracz 1. wskazuje Graczowi 2. dwie liczby – odjemna z lewej dolnej chmurki, odjemnik z prawej górnej chmurki;
Gracz 2. wykonuje w zeszycie przedmiotowym obliczenia i podaje wynik;
w tym samym czasie Gracz 1. wykonuje to samo działanie w celu sprawdzenia poprawności obliczeń Gracza 2.;
jeżeli obliczenia wykonano poprawnie, Gracz 2. kładzie swój żeton na plastrze miodu na polu z otrzymaną liczbą;
jeżeli obliczenia wykonano błędnie dany Gracz poprawia obliczenia, ale nie może na danym polu położyć swojego żetonu;
wygrywa Gracz, który będzie miał więcej żetonów na planszy.
Nauczyciel 5 min przed końcem lekcji kończy grę. Omawia i przedstawia swoje spostrzeżenia dotyczące pracy uczniów, wyróżniających się – ocenia.
5. Bibliografia
brak
6. Załączniki
Plansza do gry - załącznik 1
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Żetony przygotowują uczniowie. Mogą to być guziki, jednokolorowe kółka wycięte z papieru, itp.