Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Odejmowanie liczb wymiernych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • metodę sprowadzania ułamków do wspólnego mianownika,

  • metodę odejmowania liczb wymiernych,

  • metodę zamiany ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną i odwrotnie,

  • tabliczkę mnożenia i dzielenia.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • sprowadzić ułamki do wspólnego mianownika,

  • odjąć liczby wymierne,

  • zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną i odwrotnie,

  • skrócić ułamek.

c) Postawy

Uczeń:

  • przestrzega ustalonych reguł gry,

  • wie jak należy zachować się zarówno przegrywając jak i wygrywając.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenie, praca indywidualna, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Plansza do gry, żetony w dwóch kolorach.

4. Przebieg lekcji

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cel zajęć. Rozdaje uczniom plansze do gry. (załącznik 1).

  2. Nauczyciel wyjaśnia zasady gry:

    • Gracz 1. wskazuje Graczowi 2. dwie liczby – odjemna z lewej dolnej chmurki, odjemnik z prawej górnej chmurki;

    • Gracz 2. wykonuje w zeszycie przedmiotowym obliczenia i podaje wynik;

    • w tym samym czasie Gracz 1. wykonuje to samo działanie w celu sprawdzenia poprawności obliczeń Gracza 2.;

    • jeżeli obliczenia wykonano poprawnie, Gracz 2. kładzie swój żeton na plastrze miodu na polu z otrzymaną liczbą;

    • jeżeli obliczenia wykonano błędnie dany Gracz poprawia obliczenia, ale nie może na danym polu położyć swojego żetonu;

    • wygrywa Gracz, który będzie miał więcej żetonów na planszy.

  3. Nauczyciel 5 min przed końcem lekcji kończy grę. Omawia i przedstawia swoje spostrzeżenia dotyczące pracy uczniów, wyróżniających się – ocenia.

5. Bibliografia

brak

6. Załączniki

Plansza do gry - załącznik 1

ROSy0XD3MBBa0

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Żetony przygotowują uczniowie. Mogą to być guziki, jednokolorowe kółka wycięte z papieru, itp.

Rf7r0W8BHNRlb

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 2.25 MB w języku polskim
R9n2CttkS9s3l

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 1 004.00 KB w języku polskim