Odgrywanie ról – ćwiczenia w mówieniu
Odgrywanie ról – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zasady i budowę ustnego egzaminu maturalnego,
zna typowe zadania egzaminacyjne dotyczące mówienia,
wie, jak odegrać swoje role,
zna słownictwo związane z rodziną, mieszkaniem i sposobami spędzania wolnego czasu.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi rodziny, mieszkania i sposobów spędzania wolnego czasu,
potrafi posługiwać się informacjami na temat ustnego egzaminu maturalnego,
ćwiczy sprawność słuchania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o egzaminie maturalnym,
potrafi zastosować poznane zasady i wiadomości w praktyce,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
udziela i uzyskuje informacje.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się odgrywać swoich ról w obecności kolegów i nauczyciela.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, odgrywanie ról, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki, dodatkowe zadania egzaminacyjne (odgrywanie ról)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie rozwiązywać zadania egzaminacyjne z mówienia, czyli odgrywać role (udzielać i uzyskiwać informacje)”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Uczniowie mają za zadanie napisać rozmowę telefoniczną na dowolny temat. Następnie czytają rozmowy w parach.
Nauczyciel pyta, jak wygląda egzamin ustny, część 1. – udzielanie i uzyskiwanie informacji. Uczniowie podają odpowiedzi, a nauczyciel zapisuje je na tablicy i uzupełnia ich wiedzę.
Uczniowie zapoznają się treścią ćwiczenia 9. z podręcznika na stronie 27. – instrukcją do zadania egzaminacyjnego. Nauczyciel wyjaśnia zadanie i odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Uczniowie czytają część „Exam guide” i omawiają zasady wspólnie z nauczycielem. Nauczyciel uzupełnia wiedzę uczniów i prosi o zapisanie najważniejszych informacji dotyczących „role play” w zeszytach.
Uczniowie czytają i wyjaśniają informacje z zadania 10. i w parach planują, co powiedzą i jak odegrają swoje role.
Uczniowie odgrywają role przed kolegami i nauczycielem. Mogą zamienić się rolami.
Uczniowie samodzielnie, bez żadnych wskazówek ze strony nauczyciela, przygotowują i prezentują następujące zadanie egzaminacyjne:
Dzwonisz do schroniska młodzieżowego w Londynie i rozmawiasz z recepcją. Dowiedz się o:
możliwości zakwaterowania (cena, pokój itp.)
możliwości dojazdu.
Zareaguj na odpowiedź rozmówcy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Naucz się poznanych na lekcji wiadomości.
Znajdź podobne zadanie egzaminacyjne i przygotuj pisemną odpowiedź.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy jak najwięcej informacji uzyskać od uczniów, ograniczając swój udział w lekcji do minimum. Dobrze jest też przynieść dodatkowe zadania egzaminacyjne dla uczniów, którzy wcześniej skończą pracę z podręcznikiem. Po lekcji uczeń powinien wiedzieć, jak wygląda ustny egzamin maturalny (część 1.) i jak poprawnie wykonać zadanie egzaminacyjne na mówienie oraz znać zwroty związane z rodziną, mieszkaniem i wolnym czasem (flat, mum, brother, free time etc.).