Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Odgrywanie ról – ćwiczenia w mówieniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady i budowę ustnego egzaminu maturalnego,

  • zna typowe zadania egzaminacyjne dotyczące mówienia,

  • wie, jak odegrać swoje role,

  • zna słownictwo związane z rodziną, mieszkaniem i sposobami spędzania wolnego czasu.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi rodziny, mieszkania i sposobów spędzania wolnego czasu,

  • potrafi posługiwać się informacjami na temat ustnego egzaminu maturalnego,

  • ćwiczy sprawność słuchania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o egzaminie maturalnym,

  • potrafi zastosować poznane zasady i wiadomości w praktyce,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • udziela i uzyskuje informacje.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się odgrywać swoich ról w obecności kolegów i nauczyciela.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, odgrywanie ról, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki, dodatkowe zadania egzaminacyjne (odgrywanie ról)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie rozwiązywać zadania egzaminacyjne z mówienia, czyli odgrywać role (udzielać i uzyskiwać informacje)”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Uczniowie mają za zadanie napisać rozmowę telefoniczną na dowolny temat. Następnie czytają rozmowy w parach.

  2. Nauczyciel pyta, jak wygląda egzamin ustny, część 1. – udzielanie i uzyskiwanie informacji. Uczniowie podają odpowiedzi, a nauczyciel zapisuje je na tablicy i uzupełnia ich wiedzę.

  3. Uczniowie zapoznają się treścią ćwiczenia 9. z podręcznika na stronie 27. – instrukcją do zadania egzaminacyjnego. Nauczyciel wyjaśnia zadanie i odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  4. Uczniowie czytają część „Exam guide” i omawiają zasady wspólnie z nauczycielem. Nauczyciel uzupełnia wiedzę uczniów i prosi o zapisanie najważniejszych informacji dotyczących „role play” w zeszytach.

  5. Uczniowie czytają i wyjaśniają informacje z zadania 10. i w parach planują, co powiedzą i jak odegrają swoje role.

  6. Uczniowie odgrywają role przed kolegami i nauczycielem. Mogą zamienić się rolami.

  7. Uczniowie samodzielnie, bez żadnych wskazówek ze strony nauczyciela, przygotowują i prezentują następujące zadanie egzaminacyjne:

Dzwonisz do schroniska młodzieżowego w Londynie i rozmawiasz z recepcją. Dowiedz się o:

  • możliwości zakwaterowania (cena, pokój itp.)

  • możliwości dojazdu.

Zareaguj na odpowiedź rozmówcy.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Naucz się poznanych na lekcji wiadomości.

  2. Znajdź podobne zadanie egzaminacyjne i przygotuj pisemną odpowiedź.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Należy jak najwięcej informacji uzyskać od uczniów, ograniczając swój udział w lekcji do minimum. Dobrze jest też przynieść dodatkowe zadania egzaminacyjne dla uczniów, którzy wcześniej skończą pracę z podręcznikiem. Po lekcji uczeń powinien wiedzieć, jak wygląda ustny egzamin maturalny (część 1.) i jak poprawnie wykonać zadanie egzaminacyjne na mówienie oraz znać zwroty związane z rodziną, mieszkaniem i wolnym czasem (flat, mum, brother, free time etc.).

RjazvAiF2v0sV

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.16 KB w języku polskim
R1epQUXBbrkPp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim