Odpady przemysłowe i komunalne oraz ich zagospodarowanie
Odpady przemysłowe i komunalne oraz ich zagospodarowanie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcia: odpad, recykling, utylizacja,
zna pojęcia: odpady, śmieci, surowce wtórne, recykling, utylizacja,
potrafi wymienić rodzaje odpadów.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyjaśnić potrzebę segregowania odpadów do odzysku,
wyjaśnić wpływ codziennych czynności swoich i innych na stan środowiska,
wyjaśnić szkodliwość odpadów dla zdrowia ludzi i środowiska,
omówić sposoby zagospodarowania odpadów oraz ich zalety i wady,
wyjaśnić potrzebę zbierania, segregowania i przekazywania surowców wtórnych,
podać przykłady postępowania przyczyniające się do zmniejszenia liczby odpadów,
wskazać zagrożenia środowiskowe związane z wytwarzaniem odpadów,
wyjaśnić, dlaczego należy ograniczać kupowanie towarów w opakowaniach jednorazowych,
wprowadzić zmiany w swoim domu mające na celu zmniejszenie ilości odpadów.
2. Metoda i forma pracy
Metody
pogadanka,
mini wykład,
dyskusja z elementami burzy mózgów,
„śnieżna kula”,
szkielet ryby,
metoda trójkąta,
ranking.
Formy pracy:
praca z całym zespołem,
praca w grupach,
praca w parach,
praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Szary papier, markery, magnesy, kartki, kartki z nazwami produktów (mleko, ryż, ciastka, napoje, owoce, proszki do prania itp.), długopisy, „cenki”, karty pracy dla uczniów.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Wprowadzenie w tematykę zajęć polega na definiowaniu pojęć. Uczniowie indywidualnie ustalają definicje: odpadów, zrównoważonego rozwoju itp. Następnie pracując w parach dokonują weryfikacji swoich definicji, pary ustalają jedną definicję, następna definicja powstaje w wyniku pracy czwórek, kolejną tworzy cała grupa.
Nauczyciel przestawia główne akty prawne dotyczące ochrony środowiska, zapoznaje młodzież z danymi dotyczącymi rocznej produkcji odpadów w polskiej rodzinie oraz sposobami zagospodarowania odpadów. Przedstawia definicję odpadów i ich klasyfikację.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel podaje temat zajęć i proponuje ćwiczenie pod hasłem: Nasze wybory i ich wpływ na środowisko. Uczniowie losują karteczki z nazwami produktów (mleko, ryż, ciastka, napoje, owoce, proszki do prania itp.), a następnie określają, w jakich opakowaniach te produkty są sprzedawane.
Młodzież zastanawia się w grupach (techniką szkieletu ryby) nad problemem: Czy wybierając w sklepie produkty zapakowane w określone opakowania, możemy wpłynąć na stan środowiska naturalnego? (załącznik 1).
Prezenterzy poszczególnych zespołów przedstawiają efekty pracy swojej grupy. Nauczyciel wspólnie z uczniami omawia ćwiczenie.
Następnie nauczyciel stawia problem wzrastającej ilości odpadów ze szczególnym zwróceniem uwagi na odpady pochodzące z gospodarstw domowych i zadaje pytanie: Co zrobić z wzrastającą liczbą odpadów?
Uczniowie w grupach analizują problem, określają przyczyny, które powodują jego istnienie oraz „metodą trójkąta” zastanawiają się nad możliwościami usunięcia tych przyczyn (załącznik 2).
Prezenterzy poszczególnych grup przedstawiają efekty pracy. Nauczyciel wspólnie z uczniami omawia ćwiczenie.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie otrzymują po trzy kolorowe „cenki” i przydzielają swoje punkty najciekawszym według nich pomysłom. Koncepcje, które zyskały najwięcej punktów, stanowią wyzwanie i zobowiązanie dla całego zespołu. Uczniowie powinni je zastosować w swoich domach, aby przyczynić się do zmniejszenia ilości odpadów.
5. Bibliografia
Litwin M., Styka–Wlazło Sz, Szymońska J., Chemia organiczna. Kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2005.
Materiały z kursu „Wprowadzenie kompetencji kluczowych do procesu dydaktycznego KREATOR”, Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, Gdańsk 1999.
Materiały z kursu praktycznych umiejętności wychowawczych ,,Szkoła dialogu’’ zlecenie MEN13.2, Regionalna Agencja Promocyjna EDUCATOR, Krokowa 1999.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
załącznik 2
Zastanówcie się w grupach nad problemem wzrastającej liczby odpadów. Swoje przemyślenia zapiszcie na szarym papierze, wykorzystując metodę trójkąta.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak