Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Odpoczywaj zdrowo i bezpiecznie

w górach i nad wodą

Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, II etap edukacyjny

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

4. Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista. Uczeń:

4.4 omawia zasady bezpiecznego zachowania się nad wodą i w górach

4.5 omawia sposoby ochrony przed nadmiernym nasłonecznieniem

Czas trwania projektu: 8 tygodni, kwiecień – czerwiec

Uczestnicy projektu:

  • realizatorzy – uczniowie klasy VI

  • beneficjenci – wszyscy uczniowie szkoły

Cele projektu

Uczeń:

w zakresie wiadomości:

  • zna zasady bezpiecznego zachowania nad wodą i w górach

  • zna sposoby ochrony przed nadmiernym nasłonecznieniem

w zakresie umiejętności:

  • wyjaśnia, na czym polega bezpieczne zachowanie nad wodą i w górach

  • chroni się przed nadmiernym nasłonecznieniem

  • współorganizuje szkolny projekt

  • współorganizuje szkolną akademię

  • pozyskuje informacje z różnych źródeł

  • sprawnie komunikuje się i współpracuje z całym zespołem zaangażowanym
    w realizację projektu

w zakresie postaw:

  • rozumie znaczenie odpowiedniego zachowani się nad wodą i w górach
    dla bezpieczeństwa własnego i innych

  • uświadamia sobie znaczenie działania na rzecz innych

  • rozumie konieczność podporządkowania się ustalonym regułom współpracy

Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:

Projekt realizują uczniowie jednej klasy szóstej. Uczniowie dobierają się w 3 zespoły zadaniowe.

Zadania dla zespołów:

zespół I – woda

  • wyszukanie informacji w różnych dostępnych źródłach dotyczących zasad bezpiecznego zachowania i wypoczynku nad wodą

  • przygotowanie artykułu popularyzującego zasady bezpiecznego zachowania
    i wypoczynku nad wodą

  • przygotowanie ulotek poświęconych bezpiecznemu zachowaniu nad wodą

  • opracowanie pomocy graficznych (m.in. krzyżówek, rebusów i puzzli)
    do wykorzystania podczas Dnia Wody

  • organizacja Dnia Wody

  • zorganizowanie spotkania z ratownikiem WOPR

zespół II – góry

  • wyszukanie informacji w różnych dostępnych źródłach dotyczących zasad bezpiecznego zachowania i wypoczynku w górach

  • przygotowanie artykułu popularyzującego zasady bezpiecznego zachowania
    i wypoczynku w górach

  • przygotowanie ulotek poświęconych bezpiecznemu zachowaniu w górach

  • opracowanie pomocy graficznych (m.in. krzyżówek, rebusów i puzzli)
    do wykorzystania podczas Dnia Gór

  • organizacja Dnia Gór

  • zorganizowanie spotkania z przewodnikiem górskim

zespół III – słońce

  • wyszukanie informacji w różnych dostępnych źródłach dotyczących sposobów ochrony przed nadmiernym nasłonecznieniem

  • przygotowanie artykułu omawiającego sposoby ochrony przed nadmiernym nasłonecznieniem

  • przygotowanie ulotek poświęconych ochronie przed nadmiernym nasłonecznieniem

  • opracowanie pomocy graficznych (m.in. krzyżówek, rebusów i puzzli)
    do wykorzystania podczas Dnia Słońca

  • organizacja Dnia Słońca

  • zorganizowanie spotkania z pielęgniarką

Zadania wspólne dla wszystkich zespołów:

  • poznanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej nad wodą i w górach

  • pomoc w przeprowadzeniu dnia tematycznego

  • nawiązanie współpracy z redakcją szkolnej gazetki

  • dokumentowanie pracy zespołów (zdjęcia, filmy)

Wstępny harmonogram działań:

zadania

odpowiedzialni

czas/terminy

  • Wybranie klasy szóstej do projektu.

nauczyciel WF /koordynator

pierwszy tydzień kwietnia

  • I spotkanie z grupą projektową

  • omówienie założeń projektu

  • zajęcia warsztatowe wprowadzające do pracy metodą projektu (1. konstruowanie celów
    2. sposoby zbierania informacji)

  • ustalenie sposobów komunikowania się w grupach oraz uczniów z nauczycielem

  • II spotkanie z grupą projektową

  • zajęcia warsztatowe wprowadzające do pracy metodą projektu (formy prezentacji wyników, propozycje kryteriów oceny i samooceny)

  • dobieranie się w zespoły zadaniowe – przydział zadań dla poszczególnych osób zgodnie
    ze schematem planu pracy zespołu

nauczyciel w‑f /koordynator

nauczyciel WF /koordynator

pierwszy tydzień kwietnia

45 min.

drugi tydzień kwietnia

45 min.

  • Zespoły realizują swoje zadania – wyszukują informacje, przygotowują artykuły (uczniowie konsultują się między sobą i z nauczycielem według ustalonych na I spotkaniu reguł).

zespoły projektowe

trzeci
i czwarty tydzień kwietnia

  • III spotkanie z grupą projektową

  • zespoły prezentują na forum klasy opracowane artykuły i projekty ulotek

nauczyciel WF / koordynator, zespoły projektowe

przełom kwietnia
i maja

45 min.

  • Organizacja Dnia Wody

  • Organizacja stoiska informacyjnego z ulotkami
    i zabawami graficznymi.

  • Spotkanie młodzieży szkolnej z zaproszonym gościem.

zespoły projektowe

pierwszy tydzień maja

cały dzień

  • Organizacja Dnia Gór

  • Organizacja stoiska informacyjnego z ulotkami
    i zabawami graficznymi

  • Spotkanie młodzieży szkolnej z zaproszonym gościem

zespoły projektowe

drugi tydzień maja

cały dzień

  • Organizacja Dnia Słońca

  • organizacja stoiska informacyjnego z ulotkami
    i zabawami graficznymi.

  • Spotkanie młodzieży szkolnej z zaproszonym gościem.

zespoły projektowe

trzeci tydzień maja

cały dzień

  • Zespoły nawiązują współpracę z redakcją szkolnej gazetki – udostępniają redakcji szkolnej zgromadzone materiały: artykuły, zdjęcia.

zespoły

czwarty tydzień maja

  • Podsumowanie projektu, ocena i samoocena uczestników.

nauczyciel koordynator, wszystkie zespoły

pierwszy tydzień czerwca

R1QTuY66r9eRK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 90.50 KB w języku polskim
R1dS4fBBvhBDd

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 46.63 KB w języku polskim