Odpowiadanie na ogłoszenia – ćwiczenia w mówieniu
Odpowiadanie na ogłoszenia – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania, pisania i mówienia na temat ogłoszeń.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zwroty związane z ogłoszeniami (praca, nauka, pytania),
zna pisownię, wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,
wie, jak napisać ogłoszenie,
zna schemat ogłoszenia.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi ogłoszeń,
ćwiczy sprawność mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji odpowiadania na ogłoszenia i ich tworzenia
potrafi słuchać ze zrozumieniem,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
pisze ogłoszenia,
formułuje wypowiedzi, pytania,
dokonuje syntezy wiadomości,
analizuje schemat ogłoszenia,
dobiera i grupuje informacje, układając je w całość.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, personifikacja doświadczenia, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, metoda ról
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Przykładowe ogłoszenia, podręcznik uzupełniający, słowniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Omówicie schemat ogłoszenia, a potem będziecie na niego odpowiadać oraz pisać swoje przykłady anonsów”. Sprawdza, czy uczniowie przygotowali pracę domową i ocenia ją plusami lub minusami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, jak wygląda ogłoszenie np. o pracy, nauce, sprzedaży. Zapisuje jego schemat na tablicy oraz objaśnia go. Zdaje uczniom pytania, na które odpowiadają ustnie. Pyta uczniów, co konkretnie należy uwzględnić w treści ogłoszenia. Podaje przykłady związane ze specjalizacją lub rzeczywistą sytuacją uczniów. Wszystkie informacje uczniowie zapisują w zeszytach.
Nauczyciel rozdaje przykładowe ogłoszenia i omawia z uczniami ich treść.
W parach uczniowie piszą lub przygotowują ustnie dialogi – odpowiedzi na ogłoszenia. Nauczyciel monitoruje ich pracę, pomagając w razie trudności (układanie pytań).
Uczniowie w parach odgrywają role nadającego ogłoszenie i zainteresowanego, które odpowiada na anons telefonicznie.
Uczniowie piszą indywidualnie własne ogłoszenia o dowolnej tematyce, a nauczyciel monitoruje ich pracę, podchodząc do każdego i pomagając w razie problemów. Uczniowie mogą korzystać ze słowników.
Uczniowie wymieniają się ogłoszeniami i odpowiadają na nie w rozmowie z kolegą (praca w parach).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Brough S., Abegg B., Bedford M., Jak pisać po angielsku?, Langenscheidt, Warszawa 2004.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.
Znajdź ciekawe ogłoszenie i odpowiedz na nie (przygotuj rozmowę z nadawcą ogłoszenia).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy jak najwięcej informacji wydobyć od uczniów, zadając im konkretne pytania. Trzeba też dopilnować, żeby rozmowy były rzeczywiście odpowiedzią na podane ogłoszenia. Dobrze jest znaleźć przykłady ogłoszeń związanych z przyszłym zawodem uczniów tak, aby mogli je oni wykorzystać w przyszłości. Trzeba też wcześniej przygotować ogłoszenia i przynieść je na lekcję. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z ogłoszeniami np. advert, job, contact, price, sell, buy, English, company, phone number oraz wiedzieć, jakie informacje powinno zawierać poprawnie napisane ogłoszenie (co się sprzedaje, kupuje, oferuje, cena, kontakt).