| I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III |
| |
| |
| |
| (II.2.b) realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych, w tym służące kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia oraz upowszechnianiu kultury w środowisku szkolnym (stosując określone narzędzia i wytwory przekazów medialnych). |
| |
| Oglądam świat przez różowe okulary - projektujemy przedmiot użytkowy |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
wie, kiedy mówimy, że przedmiot jest użytkowy,
wskazuje związek przedmiotu z jego funkcją,
wymienia cechy przedmiotu użytkowego,
wskazuje przedmioty użytkowe znajdujące się w domu i otoczeniu.
|
| umiejętności – uczeń:
umie opisać przedmioty użytkowe i wskazać ich funkcjonalność,
stosuje przekaz medialny w działalności twórczej,
potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie z instruktażem
|
| postawy:
wyrażanie własnych możliwości w pracy twórczej,
rozwijanie pamięci odtwórczej,
kształtowanie wrażliwości estetycznej
pobudzanie świadomości o przydatności podejmowanych działań.
|
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (rysowanie, wycinanie, wklejanie), aktywizująca (dyskusja) |
| |
| |
| |
| |
w tym zasoby multimedialne: | Zestaw ilustracji z przykładami przedmiotów użytecznych (maska, korale). Animacja instruktażowa „krok po kroku” pokazująca sposób wykonania przedmiotu. |
| |
| szablon okularów, kartka bloku technicznego A‑4, ołówek, nożyczki, kolorowe papiery, bibuła, flamastry, brokat |
| |
|
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel wprowadza do tematu prezentując zestaw ilustracji z przykładami przedmiotów użytecznych. Podczas oglądania ilustracji nauczyciel wprowadza komentarz, w którym tłumaczy, na czym polega związek przedmiotu z jego funkcją.
Burza mózgów: uczniowie wymieniają inne przedmioty z życia codziennego, pełniące funkcję użytkową. Nauczyciel zadaje pytanie, czy wiedzą, co znaczy „patrzeć na świat przez różowe okulary”. W przypadku braku odpowiedzi wyjaśnia znaczenie jako oglądanie świata w pozytywnym znaczeniu, jako kolorowego, bez kłopotów i trosk.
|
faza wprowadzająca: (10 min.) | |
faza realizacyjna: (30 min.) |
Nauczyciel wyjaśnia, iż zadanie, które stoi przed nimi będzie polegało na uważnym słuchaniu, obserwowaniu i wykonywaniu czynności, które pokazane będą podczas prezentacji. Informuje, że taka forma pracy nazywa się „krok po kroku” i dokładniej wyjaśnia sformułowanie. Uczniowie dowiadują się, że tematem jest wykonanie „różowych okularów”.
Uczniowie przygotowują stanowisko pracy.
Nauczyciel uruchamia animację instruktażową pokazującą sposób wykonania okularów. Uczniowie wykonują zadanie metoda „krok po kroku”.
Po wykonaniu okularów nauczyciel proponuje ich ozdobienie poprzez pokolorowanie, naklejanie elementów oraz innych rozwiązań i pomysłów uczniów. Pełna swoboda wykończenia pracy ma zapewnić rozwijanie kreatywności i uzewnętrznianie ich gustów.
|
faza podsumowująca: (5 min.) |
Nauczyciel proponuje założenie okularów i pobudzenie wyobraźni oraz wypowiedzenie się jak wygląda świat, na który patrzą przez wykonane samodzielnie „różowe okulary”.
Nagrodzenie uczniów oceną.
Porządkowanie stanowiska pracy.
|