Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ogólne krążenie powietrza atmosferycznego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna cyrkulacje powietrza w strefach: międzyzwrotnikowej, umiarkowanych szerokościach geograficznych oraz okołobiegunowej,

  • potrafi zdefiniować pojęcia: bryza, wiatr typu fenowego, wiatry spływowe.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wyjaśnić zjawisko pasatów, monsunów,

  • umie scharakteryzować krążenie powietrza w atmosferze,

  • potrafi narysować schemat bryzy morskiej i wiatru halnego,

  • umie scharakteryzować związki, jakie zachodzą między temperaturą, ciśnieniem i ruchami mas powietrza na kuli ziemskiej.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, opis, praca z całą klasą, prace indywidualne.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, globus indukcyjny, kreda

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wita się z uczniami, podaje temat lekcji: Ogólne krążenie powietrza atmosferycznego. Rozdaje kserokopie materiałów dla ucznia.

b) Faza realizacyjna

  1. Cyrkulacja w strefie międzyzwrotnikowej jako miejsce tworzenia się pasatów. Nauczyciel charakteryzuje tę strefę. Uczniowie zapisują definicję pasatów. Za pomocą globusa indukcyjnego i kredy uczniowie oznaczają powstawanie i kierunek pasatów.

  2. Nauczyciel charakteryzuje kolejną strefę – umiarkowanych szerokości geograficznych. Tworzenie się lokalnych wyżów i niżów barycznych powoduje powstanie monsunów.

  3. Nauczyciel wraz z uczniami charakteryzuje poszczególne typy wiatrów: bryza, wiatry typu fenowego, wiatry spływowe. Uczniowie rysują schemat bryzy morskiej i lądowej oraz schemat powstawania wiatrów typu fenowego.

  4. Cyrkulacja w strefach okołobiegunowych. Nauczyciel opisuje tworzenie się w tych strefach wyżów barycznych.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel krótko charakteryzuje poszczególne strefy cyrkulacji. Podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  2. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  3. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Wyjaśnij,jakie związki zachodzą między temperaturą, ciśnieniem i ruchem mas powietrza na kuli ziemskiej.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RAbn1dvWwCnQH

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.65 KB w języku polskim
R1KHhZxFfGZib

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim