Wstęp
Ojczyzna to kraj, w którym się urodziliśmy, miejsce skąd pochodzimy, gdzie mieszkamy. Pierwsze skojarzenie odnosi się do ziemi, określonego terytorium, z nim łączy się historia, przeszłość, stanowiąca bagaż wspólnych doświadczeń, ale również wzory zachowań, tradycja, którą dziedziczymy po przodkach. Pojęcie ojczyzny ma zatem wymiar materialny i duchowy, wiąże się z przywiązaniem do krajobrazu rodzinnych stron, małej ojczyzny, jak i do określonego systemu wartości, który przekazany został przez przodków. Duchowe dziedzictwo ojczyzny nie posiada jednak wyłącznie wymiaru lokalnego, wpisuje się ono w dorobek ogólnoludzki. Cyprian Kamil Norwid pisząc o nim w Mojej ojczyźnie, wymienia tradycję grecką: duchem sponad Chaosu się wziąłem, chrześcijańską: Klucz Dawidowy usta mi otworzył i rzymską: Rzym nazwał człekiem. W literaturze Ojczyzna miewa różne oblicza, to matka, której trzeba bronić, niewolnica którą trzeba wyzwolić, tonący okręt opuszczony przez pasażerów, czy pusty pokój, w którym ostatni gasi światło. Najczęściej jednak Polska przedstawiana jest jako wartość najważniejsza, wartość, o którą należy walczyć, poświęcając własne życie.
wyjaśniać pochodzenie słowa ojczyzna;
używać pojęcia ojczyzna w różnych związkach wyrazowych;
scharakteryzować różne obrazy ojczyzny w poezji;
dostrzegać różnice w literackich ujęciach motywu ojczyzny;
rozpoznawać czynniki gwarantujące wolność ojczyzny.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia. Uczeń:
rozwija umiejętność słuchania i czytania utworów literackich;
odnajduje wspólne motywy tekstów literackich;
identyfikuje emocje wyrażone przez postacie mówiącą w utworze;
rozpoznaje środki stylistyczne i ich funkcje;
analizuje kompozycję utworu;
rozwija umiejętność tworzenia wypowiedzi inspirowanych utworem poetyckim;
poznaje motyw ojczyzny w literaturze.
OJCZYZNA W POEZJI – audiobook
Rozdziały:
Znaczenie słowa ojczyzna
Wolna Polska
Polska walcząca
Przed rozpoczęciem pracy z audiobookiem, możesz skorzystać z przygotowanego scenariusza lekcji, który pokazuje, jak włączyć materiały multimedialne w tok lekcji.
Wysłuchaj uważnie tekstów poetyckich poświęconych ojczyźnie i zwróć uwagę, jak poeci rozumieją pojęcie ojczyzny.
Ojczyzna w poezji
Rozdział 1
Znaczenie słowa ojczyzna
W nagraniu omówione jest słownikowe pojęcie ojczyzny oraz przykładowe funkcjonowania słowa w różnych związkach językowych.
Ojczyzna jest pojęciem posiadającym bardzo starą historię.
W Słowniku etymologicznym języka polskiego Aleksandra Brücknera znajdujemy następujące wyjaśnienie pochodzenia słowa ojczyzna – Od ojciec: ojczyzna, co pierwotnie »ojcowiznę« znaczyło, także Orzechowski, a za nim i inni w XVI wieku dla »ojczyzny« łacińskiego terminu »patria« używali. Brückner zauważa, że słowo ojciec jest zdrobnieniem, które wyrugowało zupełnie pranazwę pater pochodzenia łacińskiego. Pierwotne znaczenie ojczyzny oznaczało majątek odziedziczony po ojcu, ojcowiznę. Pojęcia ojczyzna możemy używać w odniesieniu do sfery materialnej związanej z terytorium, ziemią lub duchowej odnoszącej się do tradycji, systemu wartości. Słowo to może również oznaczać miejsce powstania czegoś, na przykład w zdaniu: Grecja jest ojczyzną filozofii. Socjologia definiuje ojczyznę jako określoną zbiorowość ludzką, terytorium historyczne należące do danego narodu, tradycję wyznaczoną wspólnotą losów historycznych, a także określony stopień rozwoju świadomości narodowej.
Stanisław Ossowski, czołowa postać polskiej myśli społecznej, w swojej pracy O ojczyźnie i narodzie pisze: Ojczyzna to nie pojęcie geograficzne, które można scharakteryzować bez odwołania do postaw psychicznych jakiejś zbiorowości. Jakiś obszar staje się ojczyzną o tyle tylko, o ile istnieje zespół ludzki, który odnosi się doń w pewien sposób i w pewien sposób kształtuje jego obraz.
Dokonując analizy pojęcia ojczyzna, wskazuje na dziedzictwo po ojcach, czyli przeszłych pokoleniach, jak również plemionach, protoplastach, prywatnych przodkach w łonie rodziny. Ponadto wskazuje na znaczenie więzi duchowej, ziemskiej i ideowej w ojczyźnie. Definiuje prywatną ojczyznę, która jest różnorodna i ojczyznę ideologiczną, jednakową dla wszystkich. W ojczyźnie prywatnej dominują przeżycia bardzo intymne, osobiste, szacunek do ziemi i okolic, z których wywodzi się jednostka. W przypadku ojczyzny ideologicznej są to pewne przekonania i nawyki.
Nasz język obfituje w liczne związki frazeologiczne, wyrażenia i zwroty z wyrazem ojczyzna. Możemy mówić o niepodległej, wyzwolonej, wolnej ojczyźnie. Obywatele często poświęcają/ składają coś na ołtarzu ojczyzny; nieraz po wielu latach wracają na łono ojczyzny, by dla niej pracować, służyć jej, bronić jej lub zginąć za nią.
Synonimy pojęcia ojczyzna to: kraj narodzin, prakolebka, pramatka, macierz, ziemia ojców, ojczyste progi, ojczyste strony, ziemia rodzinna, państwo, rzeczpospolita.
Swoją miłość do ojczyzny opisywało wielu, stąd piękne aforyzmy i złote myśli.
Jan Kochanowski: „A jeśli komu droga otwarta do nieba, tym co służą ojczyźnie”.
Ignacy Krasicki: „Kto ojczyźnie służy, sam sobie służy”.
Cyprian Kamil Norwid: „Ojczyzna to wielki zbiorowy obowiązek”.
Adam Mickiewicz: „W ojczyźnie serce me zostało”.
Bolesław Prus: „Prawdziwy patriotyzm nie tylko polega na tym, ażeby kochać jakąś idealną ojczyznę, ale - ażeby kochać, badać i pracować dla realnych składników tej ojczyzny, którymi są ziemia, społeczeństwo, ludzie i wszelkie ich bogactwa.
Stefan Wyszyński: Musicie ducha hartować, aby móc jak orły przelatywać w przyszłość Ojczyzny!”
Pojęcie ojczyzny utrwalone zostało również w przysłowiach:
Miłe blizny dla ojczyzny.
Gdzie dobrze, tam ojczyzna.
Ojczyzna swoja każdemu najmilsza.
Rozdział 2
Wolna Polska
Nagranie zawiera dwa utwory poetyckie: fragment Grobu Agamemnona Juliusza Słowackiego i wiersz Adama Asnyka pt. Póki w narodzie myśl swobody żyje.
Juliusz Słowacki, Grób Agamemnona
O, Polsko! póki ty duszę anielską
Będziesz więziła w czerepie rubasznym;
Póty kat będzie rąbał twoje cielsko,
Póty nie będzie twój miecz zemsty strasznym!
Póty mieć będziesz hienę na sobie –
I grób – i oczy otworzone w grobie.
Zruć do ostatka te płachty ohydne,
Tę – Dejaniry palącą koszulę:
A wstań jak wielkie posągi bezwstydne,
Naga – w styksowym wykąpana mule!
Nowa – nagością żelazną bezczelna –
Niezawstydzona niczem – nieśmiertelna!
Niech ku północy z cichej się mogiły
Podniesie naród – i ludy przelęknie
Polsko! lecz ciebie błyskotkami łudzą!
Pawiem narodów byłaś i papugą;
A teraz jesteś służebnicą cudzą –
Choć wiem, że słowa te nie zadrżą długo
W sercu – gdzie nie trwa myśl nawet godziny:
Mówię – bom smutny – i sam pełen winy!
Przeklnij! – lecz ciebie przepędzi ma dusza,
Jak Eumenida przez wężowe rózgi.
Boś ty, jedyny syn Prometeusza –
Sęp ci wyjada nie serce – lecz mózgi.
Choć Muzę moją w twojej krwi zaszargam,
Sięgnę do wnętrza twych trzew – i zatargam.
Szczęknij z boleści i przeklinaj syna!
Lecz wiedz – że ręka przekleństw, wyciągnięta
Nade mną – zwinie się w łęk jak gadzina,
I z ramion ci się odkruszy zeschnięta!
I w proch ją czarne szatany rozchwycą;
Bo nie masz władzy przekląć – niewolnico!!!
Adam Asnyk, Póki w narodzie myśl swobody żyje
Póki w narodzie myśl swobody żyje,
Wola i godność, i męstwo człowiecze,
Póki sam w ręce nie odda się czyje
I praw się swoich do życia nie zrzecze.
To ani łańcuch, co mu ściska szyję,
Ani utkwione w jego piersiach miecze,
Ani go przemoc żadna nie zabije –
I w noc dziejowej hańby nie zawlecze.
Zginąć on może z własnej tylko ręki:
Gdy nim owładnie rozpacz senna, głucha,
Co mu spoczynek wskaże w grobie miękki
I to zwątpienie, co szepcze do ucha:
Że jednym tylko lekarstwem na męki
Jest dobrowolne samobójstwo ducha.
Rozdział 3
Polska walcząca
Nagranie zawiera wiersz Krzysztofa Kamila Baczyńskiego pt. Mazowsze.
Mazowsze. Piasek, Wisła i las.
Mazowsze moje. Płasko, daleko –
pod potokami szumiących gwiazd,
pod sosen rzeką.
Jeszcze tu wczoraj słyszałem trzask:
salwa jak poklask wielkiej dłoni.
Był las. Pochłonął znowu las
kaski wysokie, kości i konie.
Zda mi się, stoi tu jeszcze szereg,
mur granatowy. Strzały jak baty.
Czwartego pułku czapy i gwery
i jak obłoki – dymią armaty.
Znowu odetchniesz, grzywo zieleni,
piasek przesypie się w misach pól
i usta znowu przylgną do ziemi,
będą całować długi świst kul.
Wisło, pamiętasz? Lesie, w twych kartach
widzę ich, stoją – synowie powstań
w rozdartych bluzach – ziemio uparta –
jak drzewa prości.
W sercach rozwianych, z hukiem dwururek
rok sześćdziesiąty trzeci.
Wiatr czas zawiewa. Miłość to? Życie?
Płatki ich oczu? Płatki zamieci?
Piasku, pamiętasz? Ziemio, pamiętasz?
Rzemień od broni ramię przecinał,
twarze, mundury jak popiół święty.
Wnuków pamiętasz? Światła godzinę?
I byłeś wolny, grobie pokoleń.
Las się zabliźnił i piach przywalił.
pługi szły, drogi w wielkim mozole
zapominały.
A potem kraju runęło niebo.
Tłumy obdarte z serca i ciała,
i dymi ogniem każdy kęs chleba,
i śmierć się stała.
Piasku, pamiętasz? Krew czarna w supły
związana - ciekła w wielkie mogiły,
jak złe gałęzie wiły się trupy
dzieci – i batów skręcone żyły.
Piasku, po tobie szeptali leżąc,
wracając w ciebie krwi nicią wąską,
dzieci, kobiety, chłopi, żołnierze:
Polsko, odezwij się, Polsko.
Piasku, pamiętasz? Wisło, przepłyniesz
szorstkim swym suknem, po płaszczu plemion.
Gdy w boju padnę – o, daj mi imię,
moja ty twarda, żołnierska ziemio.
Uporządkuj w formie mapy mentalnej wiadomości dotyczące słownikowego znaczenia pojęcia ojczyzny oraz jego występowania w różnych związkach językowych.
Co o wolności i niewoli ojczyzny mówią Juliusz Słowacki i Adam Asnyk?
Czym jest ojczyzna dla reprezentanta pokolenia Kolumbów?
Podsumowanie
PRACA DOMOWA
Zadanie 1.
Które z zaprezentowanych spojrzeń na ojczyznę jest ci najbliższe? Swoje stanowisko uzasadnij.
Zadanie 2.
Co oznacza dla ciebie patriotyzm i czym się przejawia w czasach współczesnych?
Ćwiczenia
W przypadku braku możliwości rozwiązania zadania z klawiatury lub trudności z odczytem przez czytnik ekranu skorzystaj z innej wersji zadania.
W jakim znaczeniu użyte zostało pojęcie ojczyzny w cytatach?
dziedzictwo, tradycja, system wartości, miejsce, pejzaż, przeszłość, historia, terytorium i wspólnota duchowa, kolebka, początek, źródło
Jest u mnie kraj, ojczyzna myśli mojej, | |
Wpadam do Soplicowa jak w centrum polszczyzny:Tam się człowiek napije, nadysze Ojczyzny! | |
Kto mi powiada, że moja ojczyzna:Pola, zieloność, okopy,Chaty i kwiaty, i sioła - niech wyzna,Że - to jej stopy. | |
Słodko i zaszczytnie jest ginąć za ojczyznę |
Wybierz z wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego cytaty, które odnoszą się do wskazanych wydarzeń historycznych oraz przypisz właściwe daty tych wydarzeń.
1939, <i>Zda mi się, stoi tu jeszcze szereg,mur granatowy. Strzały jak baty.Czwartego pułku czapy i gweryi jak obłoki - dymią armaty.</i>, 1918, <i>Piasku, pamiętasz? Ziemio, pamiętasz?Rzemień od broni ramię przecinał,twarze, mundury jak popiół święty.Wnuków pamiętasz? Światła godzinę?</i>, 1863, 1831, <i>A potem kraju runęło niebo.Tłumy obdarte z serca i ciała,i dymi ogniem każdy kęs chleba,i śmierć się stała.</i>, <i>Wisło, pamiętasz? Lesie, w twych kartachwidzę ich, stoją - synowie powstańw rozdartych bluzach - ziemio uparta -jak drzewa prości.</i>
powstanie listopadowe | |
---|---|
powstanie styczniowe | |
odzyskanie niepodległości po 123 latach niewoli | |
wybuch II wojny światowej |
Słowniczek
głowa, czaszka; czerep rubaszny stanowi metaforyczną aluzję do stylu bycia polskiej szlachty – właśnie rubasznego, a więc bezceremonialnego, prostego (czy wręcz prostackiego)
Pułk Piechoty Liniowej; polski regiment z okresu Królestwa Kongresowego; stacjonował w Warszawie; w czasie powstania listopadowego walczył m.in. w bitwie o Olszynkę Grochowską
cytat z utworu Juliusza Słowackiego oznaczający najlepsze siły narodu polskiego
erynia; w mitologii greckiej erynie były wysłanniczkami Fatum, mścicielkami tropiącymi zbrodniarzy (tu dusza poety ma pełnić tę rolę — sumienia dręczącego winowajcę)
w gwarze lwowskiej – karabiny
kopiec, który sypano na grobach, dla upamiętnienia zmarłych i miejsc ich spoczynku
muł rzeki Styks, jednej z rzek Hadesu, świata umarłych; przez nią Charon przewoził zmarłych; jej wody to wody śmierci, ale skąpanie się w nich czyniło ciało ludzkie odpornym na rany
Powrót do e‑podręcznika
E‑podręcznik „Kultura i życie”.
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/132535/v/latest/t/student-canon
2.2.1.1. Kiedy pacyfista musi być militarystą
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/132535/v/latest/t/student-canon/m/j0000000G8B3v20