Okno na świat (Morze Bałtyckie)
Scenariusz lekcji – Okno na świat (Morze Bałtyckie)
Cele lekcji
a. Wiadomości
uczeń wymienia typy wybrzeży: fiordowe, szerowe (szkierowe), klifowe, zalewowo- mierzejowe, wynurzone,
uczeń zna nazwy państw leżących nad Morzem Bałtyckim,
uczeń omawia i opisuje procesy powstawania różnych typów wybrzeża,
uczeń porównuje wielkość i głębokość Bałtyku z innymi morzami,
uczeń opisuje wybrane cechy fizyczno‑geograficzne wód Morza Bałtyckiego, (wymiana wód, długość trwania pokrywy lodowej, zasolenie)
b. Umiejętności
uczeń potrafi wskazać na mapie miejsce występowania poszczególnych typów
wybrzeży,
uczeń potrafi zaproponować sposoby ochrony wód Bałtyku,
potrafi ocenić skutki przyrodnicze i gospodarcze zanieczyszczenia środowiska Bałtyku.
Metoda i forma pracy
Formy pracy: praca w grupach
Metody : JIGSAW
Środki dydaktyczne
Mapa hipsometryczna Europy , „Morze Bałtyckie „ – mapa w Ilustrowanym Atlasie Świata str. 80 – 81 (wyd. Rożak), mapa „Morze Bałtyckie”, „Zanieczyszczenia Morza Bałtyckiego” str. 34 – 35 Atlas geograficzny „Polska, kontynenty, świat”, podręcznik „Planeta 3”, kserokopie stron z podręczników do geografii: Morze Bałtyckie (J. Mordawski, Geografia Polski dla klasy VIII, Wyd. M. Rożak), Morze Bałtyckie, jego funkcje przyrodnicze i gospodarcze (T. Krynicka‑Tarnacka, G. Wnuk, Z. Wojtkowicz. Moje miejsce w Polsce i regionie SOP), kartki z zadaniami dla ekspertów.
Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności)
nauczyciel zadaje pytania powtarzające wiadomości z klasy pierwszej dotyczące podziału wszechoceanu na morza nawiązujące do nowego tematu np. jakie znasz rodzaje mórz? ; do jakiego typu mórz zaliczysz Bałtyk?
nauczyciel podaje temat lekcji, omawia główne cele i podaje wymagania edukacyjne do lekcji
nauczyciel dzieli klasę na grupy 5‑osobowe (np. przez odliczanie do 5).
b. Faza realizacyjna
nauczyciel rozdaje zagadnienia do opracowania dla ekspertów,
(każdy uczeń 1,2,3,4,5 otrzymuje do opracowania jeden przydzielony mu punkt głównego zagadnienia. (np.1.Cechy fizyczno‑geograficzne Morza Bałtyckiego, 2. Etapy rozwoju Bałtyku, itd.),
- grupy początkowo pracują wg schematu:
w 1. etapie uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie, które otrzymali w swoich 5‑osobowych grupach (przy jednym stole zadaniowym uczniowie 1‑2-3‑4-5)
w 2 etapie uczniowie przemieszczają się tworzą grupy ekspertów, czyli członkowie grupy, którzy opracowują część zadania – punkt pierwszy zbierają się przy oddzielnym stoliku i dyskutują nad opracowanym materiałem, korzystając z różnych źródeł. To samo czynią uczniowie opracowując punkt 2, 3, 4,5
praca w grupach ekspertów
nauczyciel kontroluje pracę grup ekspertów, pomaga i wyjaśnia ewentualne problemy
uczniowie wracają do swoich wcześniejszych grup i prezentują materiał, który opracowali w grupach ekspertów. W ten sposób wszyscy uczą się od siebie Kolejno w grupie eksperci przekazują sobie odpowiedzi i wnioski.
c. Faza podsumowująca
nauczyciel ocenia pracę uczniów i zadaje pytania podsumowujące (i utrwalające) wiadomości – sprawdza stopień opanowania zagadnienia np.:
omów fazy rozwoju Morza Bałtyckiego
wymień wyspy (zatoki, półwyspy) znajdujące się na Morzu Bałtyckim
wymień nazwy cieśnin łączących morze bałtyckie z Morzem Północnym
omów rodzaje brzegów występujących nad Morzem Bałtyckim
wymień główne zanieczyszczenia wód Bałtyku i opisz ich skutki dla organizmów żywych
podsumowaniem może być wykonanie ćwiczenia 2 ze str. 23 z zeszytu ćwiczeń „Planeta 3” – sporządzenie metryczki Morza Bałtyckiego.
Atlas geograficzny – Polska, kontynenty, świat, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.
Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii „Planeta 3” Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski. Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk‑Straszyn 2004.
Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum, część I i II. SOP Toruń 1999.
Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1982.
Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak, Gdańska‑Straszyn 2006.
Krynicka‑Tarnacka T., Wnuk G., Wojtkowicz Z., Moje miejsce w Polsce i regionie Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 2001.
Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” ,Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk‑Straszyn 2004.
Mordawski Jan, Geografia Polski dla klasy VIII, Wyd. M. Rożak 1997.
Szubert Mariusz, Podręcznik do geografii „Planeta 3”. Geografia fizyczna i społeczno – ekonomiczna Polski, Wyd. M. Rożak Gdańsk –Straszyn 2004.
b. Zadanie domowe
Praca domowa dla chętnych:
Jak Ty możesz wpłynąć na zmniejszanie zanieczyszczeń środowiska Bałtyku?
Opr. Urszula Różycka‑Nocuń