Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Okręgi przemysłowe świata

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna najważniejsze okręgi przemysłowe poszczególnych kontynentów,

  • zna typy okręgów przemysłowych,

  • zna różnicę między pojęciami: „ośrodek przemysłowy”, „okręg przemysłowy”, „region przemysłowy’,

  • rozumie przyczyny lokalizacji poszczególnych okręgów przemysłowych,

  • rozumie pozytywne i negatywne skutki koncentracji przemysłu.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wskazać na mapie główne okręgi przemysłowe świata,

  • przyporządkować najważniejsze miasta do poszczególnych okręgów przemysłowych,

  • odczytywać z mapy bazę surowcową i specjalizację produkcji przemysłowej poszczególnych okręgów przemysłowych,

  • określić samodzielnie na podstawie struktury gałęziowej okręgu jego typ,

  • wyjaśnić aktualne tendencje w lokalizacji zakładów przemysłowych i przyczyny ich zróżnicowania regionalnego.

c) Postawy

Uczeń:

  • korzysta z odpowiednich materiałów w celu znalezienia potrzebnych informacji.

2. Metoda i forma pracy

Praca w parach z atlasem geograficznym (uzupełnianie tabeli), burza mózgów, porównywanie (praca z podręcznikiem), pogadanka.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy ucznia (tabela z wpisanymi okręgami przemysłowymi do uzupełnienia), mapa ścienna świata, atlasy geograficzne.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne – sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu lekcji na tablicy.

  2. Podyktowanie uczniom do zeszytu głównych punktów lekcji:

  • Ośrodek, okręg czy region przemysłowy – definicje pojęć.

  • Pierwotne czynniki powstawania okręgów przemysłowych (typy okręgów).

  • Najważniejsze okręgi przemysłowe świata.

  • Aktualne tendencje przy lokalizacji przemysłu.

b) Faza realizacyjna

  1. Pytanie do uczniów – czy pojęcia „ośrodek przemysłowy”, „okręg przemysłowy”, „region przemysłowy” możemy stosować zamiennie (a jeśli nie, to dlaczego)?

  2. Wyjaśnienie definicji i podyktowanie ich uczniom do zeszytu.

  3. Sprawdzenie zrozumienia pojęć – posegregowanie na schemacie (na tablicy) od tego o najwęższym znaczeniu do tego o najszerszym (zakład, ośrodek, okręg, region – przemysłowy – załącznik 1).

  4. Wymienienie 3 głównych typów okręgów (surowcowe, transportowe, wielkomiejskie) – pytania do uczniów o wywnioskowanie ich cech na podstawie nazw. Usystematyzowanie wniosków i podyktowanie uczniom cech każdego typu, charakterystycznych dla nich gałęzi przemysłu.

  5. Rozdanie uczniom kart pracy – tabeli do uzupełnienia z wpisanymi nazwami okręgów przemysłowych (załącznik 2) – uczniowie pracują w parach w oparciu o Atlasy Geograficzne – pierwsze 3 zespoły, które prawidłowo wypełnią tabelę, otrzymują pozytywną ocenę.

  6. Podsumowanie wykonanego ćwiczenia – porównanie przez uczniów informacji samodzielnie odczytanych z map w atlasie geograficznym z opisami okręgów zawartymi w załączniku podręcznika.

  7. Burza mózgów – pozytywne i negatywne skutki koncentracji przemysłu.

  8. Omówienie tendencji w rozwoju okręgów przemysłowych w krajach wysoko i słabo rozwiniętych – nawiązanie do wniosków z burzy mózgów.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie wypełniają odpowiednie ćwiczenia znajdujące się w zeszycie ćwiczeń.

5. Bibliografia

P. Wład, Załącznik 4 – Wielkie regiony przemysłowe świata [w:] Geografia II. Człowiek na Ziemi, jego życie i działalność. Podręcznik dla gimnazjum, Ortus, Piaseczno 2004, s. 194‑197.

6. Załączniki

Załącznik 1.

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 2.

KONTYNENT

KRAJ

OKRĘG PRZEMYSŁOWY

GŁÓWNE
MIASTA

SUROWCE

PRZEMYSŁ

CZYNNIKI ROZWOJU

Europa

Górnośląski

Doniecko - Naddnieprzański

Yorkshire - Humbershide

Nadrenii - Westfalii

Północny

Paryski

Londyński

Azja

Damodar

Kuźniecki

Uralski

Pekin

Fushun - Anshan

Moskiewski

Japońskie

Afryka

Shaba

Witwatersrand

Ameryka Płd.

Minas Gerais

Ameryka Płn.

Przyjeziorny

Kalifornijski

Nadatlantycki

b) Zadanie domowe

Napisz, jakie według ciebie tendencje mają miejsce w funkcjonowaniu GOP‑u (oprzyj się o swoją ogólną wiedzę, wiadomości z gazet, telewizji).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RiETpPhB02Kzv

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 121.92 KB w języku polskim
RJPivHXbaqr6O

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 36.50 KB w języku polskim