Okręgi przemysłowe świata
Okręgi przemysłowe świata
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna najważniejsze okręgi przemysłowe poszczególnych kontynentów,
zna typy okręgów przemysłowych,
zna różnicę między pojęciami: „ośrodek przemysłowy”, „okręg przemysłowy”, „region przemysłowy’,
rozumie przyczyny lokalizacji poszczególnych okręgów przemysłowych,
rozumie pozytywne i negatywne skutki koncentracji przemysłu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wskazać na mapie główne okręgi przemysłowe świata,
przyporządkować najważniejsze miasta do poszczególnych okręgów przemysłowych,
odczytywać z mapy bazę surowcową i specjalizację produkcji przemysłowej poszczególnych okręgów przemysłowych,
określić samodzielnie na podstawie struktury gałęziowej okręgu jego typ,
wyjaśnić aktualne tendencje w lokalizacji zakładów przemysłowych i przyczyny ich zróżnicowania regionalnego.
c) Postawy
Uczeń:
korzysta z odpowiednich materiałów w celu znalezienia potrzebnych informacji.
2. Metoda i forma pracy
Praca w parach z atlasem geograficznym (uzupełnianie tabeli), burza mózgów, porównywanie (praca z podręcznikiem), pogadanka.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy ucznia (tabela z wpisanymi okręgami przemysłowymi do uzupełnienia), mapa ścienna świata, atlasy geograficzne.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne – sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu lekcji na tablicy.
Podyktowanie uczniom do zeszytu głównych punktów lekcji:
Ośrodek, okręg czy region przemysłowy – definicje pojęć.
Pierwotne czynniki powstawania okręgów przemysłowych (typy okręgów).
Najważniejsze okręgi przemysłowe świata.
Aktualne tendencje przy lokalizacji przemysłu.
b) Faza realizacyjna
Pytanie do uczniów – czy pojęcia „ośrodek przemysłowy”, „okręg przemysłowy”, „region przemysłowy” możemy stosować zamiennie (a jeśli nie, to dlaczego)?
Wyjaśnienie definicji i podyktowanie ich uczniom do zeszytu.
Sprawdzenie zrozumienia pojęć – posegregowanie na schemacie (na tablicy) od tego o najwęższym znaczeniu do tego o najszerszym (zakład, ośrodek, okręg, region – przemysłowy – załącznik 1).
Wymienienie 3 głównych typów okręgów (surowcowe, transportowe, wielkomiejskie) – pytania do uczniów o wywnioskowanie ich cech na podstawie nazw. Usystematyzowanie wniosków i podyktowanie uczniom cech każdego typu, charakterystycznych dla nich gałęzi przemysłu.
Rozdanie uczniom kart pracy – tabeli do uzupełnienia z wpisanymi nazwami okręgów przemysłowych (załącznik 2) – uczniowie pracują w parach w oparciu o Atlasy Geograficzne – pierwsze 3 zespoły, które prawidłowo wypełnią tabelę, otrzymują pozytywną ocenę.
Podsumowanie wykonanego ćwiczenia – porównanie przez uczniów informacji samodzielnie odczytanych z map w atlasie geograficznym z opisami okręgów zawartymi w załączniku podręcznika.
Burza mózgów – pozytywne i negatywne skutki koncentracji przemysłu.
Omówienie tendencji w rozwoju okręgów przemysłowych w krajach wysoko i słabo rozwiniętych – nawiązanie do wniosków z burzy mózgów.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wypełniają odpowiednie ćwiczenia znajdujące się w zeszycie ćwiczeń.
5. Bibliografia
P. Wład, Załącznik 4 – Wielkie regiony przemysłowe świata [w:] Geografia II. Człowiek na Ziemi, jego życie i działalność. Podręcznik dla gimnazjum, Ortus, Piaseczno 2004, s. 194‑197.
6. Załączniki
Załącznik 1.
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 2.
KONTYNENT | KRAJ | OKRĘG PRZEMYSŁOWY | GŁÓWNE | SUROWCE | PRZEMYSŁ | CZYNNIKI ROZWOJU | |
Europa | Górnośląski | ||||||
Doniecko - Naddnieprzański | |||||||
Yorkshire - Humbershide | |||||||
Nadrenii - Westfalii | |||||||
Północny | |||||||
Paryski | |||||||
Londyński | |||||||
Azja | Damodar | ||||||
Kuźniecki | |||||||
Uralski | |||||||
Pekin | |||||||
Fushun - Anshan | |||||||
Moskiewski | |||||||
Japońskie | |||||||
Afryka | Shaba | ||||||
Witwatersrand | |||||||
Ameryka Płd. | Minas Gerais | ||||||
Ameryka Płn. | Przyjeziorny | ||||||
Kalifornijski | |||||||
Nadatlantycki |
b) Zadanie domowe
Napisz, jakie według ciebie tendencje mają miejsce w funkcjonowaniu GOP‑u (oprzyj się o swoją ogólną wiedzę, wiadomości z gazet, telewizji).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak