Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Okręgi przemysłowe w Polsce

Cele lekcji

Cel ogólny

Analiza rozmieszczenia okręgów przemysłowych w Polsce.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest okręg przemysłowy,

  • zna rodzaje przemysłu charakterystyczne dla głównych ośrodków przemysłowych w Polsce,

  • wie, gdzie są zlokalizowane okręgi przemysłowe,

  • wymienia czynniki lokalizacji przemysłu.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wskazać na mapie główne ośrodki przemysłowe w Polsce,

  • przyporządkować miasta do okręgów przemysłowych,

  • podać przyczynę lokalizacji danego okręgu w danym miejscu,

  • pracować z atlasem.

c) Postawy

Uczeń aktywnie uczestniczy w lekcji.

Metoda i forma pracy

wykład, pogadanka, praca z atlasem i podręcznikiem

Środki dydaktyczne

podręcznik, atlas Polski

Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, omówienie celów lekcji.

b) Faza realizacyjna

W krótkim wykładzie nauczyciel wyjaśnia pojęcie „sektory gospodarki”.

Wspólnie z uczniami ustala takie czynniki lokalizacji przemysłu, jak: baza surowcowa, rynek zbytu, wykwalifikowana kadra itd. Nauczyciel wyjaśnia, że miejsca koncentracji przemysłu to okręgi przemysłowe. Uczniowie zapisują w zeszytach definicję okręgu przemysłowego.

Korzystając z atlasów, uczniowie sprawdzają, ile okręgów przemysłowych znajduje się w Polsce, który jest największy oraz w jakiej części Polski jest ich najwięcej. Czas pracy wynosi ok. 3 min.

Następnie uczniowie w otrzymanych kartach pracy (załącznik 1) przyporządkowują nazwy miast (na podstawie atlasu) do okręgów przemysłowych. Przeznaczamy na to ok. 2–3 min. Po upływie tego czasu nauczyciel prosi o przedstawienie wyników, a następnie o wklejenie karty pracy do zeszytu.

Kolejnym zadaniem uczniów jest praca z atlasem mająca na celu charakterystykę wybranych okręgów przemysłowych i uzupełnienie tabeli (załącznik 2). Czas – ok. 5 min.

c) Faza podsumowująca

Po zakończeniu pracy nauczyciel prosi o odczytanie tabeli, ocenia pracę uczniów.

Bibliografia

1. Flis J., Słownik terminów geograficznych, WSiP, Warszawa 1997.

2. Osuch E., Osuch W., Kassenberg A., Geografia z ochroną i kształtowaniem środowiska –
Podręcznik dla zasadniczych szkół zawodowych, WSiP, Warszawa 2003.

Załączniki

a) karta pracy

załącznik 1

Dopasuj miasta do okręgów przemysłowych.

Krapkowice, Kędzierzyn, Blachownia Śląska warszawski

Starachowice, Kielce, Radom staropolski

Katowice, Sosnowiec, Zawiercie opolski

Pruszków, Skierniewice, Piaseczno łódzki

Pabianice, Sieradz, Łódź górnośląski

załącznik 2

Nazwa okręgu

Główne miasta

Gałęzie przemysłu

Warszawski

Łódzki

Górnośląski

b) Zadanie domowe

Wymień zakłady przemysłowe w Twoim województwie oraz czynniki wpływające na ich lokalizację.

Czas trwania lekcji

45 minut

Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy II ZSZ .

RbeYKLZJ608mV

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 109.75 KB w języku polskim
RgR1K81wDybik

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim