Okręgi przemysłowe w Polsce
Okręgi przemysłowe w Polsce
Cele lekcji
Cel ogólny
Analiza rozmieszczenia okręgów przemysłowych w Polsce.
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest okręg przemysłowy,
zna rodzaje przemysłu charakterystyczne dla głównych ośrodków przemysłowych w Polsce,
wie, gdzie są zlokalizowane okręgi przemysłowe,
wymienia czynniki lokalizacji przemysłu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wskazać na mapie główne ośrodki przemysłowe w Polsce,
przyporządkować miasta do okręgów przemysłowych,
podać przyczynę lokalizacji danego okręgu w danym miejscu,
pracować z atlasem.
c) Postawy
Uczeń aktywnie uczestniczy w lekcji.
Metoda i forma pracy
wykład, pogadanka, praca z atlasem i podręcznikiem
Środki dydaktyczne
podręcznik, atlas Polski
Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, omówienie celów lekcji.
b) Faza realizacyjna
W krótkim wykładzie nauczyciel wyjaśnia pojęcie „sektory gospodarki”.
Wspólnie z uczniami ustala takie czynniki lokalizacji przemysłu, jak: baza surowcowa, rynek zbytu, wykwalifikowana kadra itd. Nauczyciel wyjaśnia, że miejsca koncentracji przemysłu to okręgi przemysłowe. Uczniowie zapisują w zeszytach definicję okręgu przemysłowego.
Korzystając z atlasów, uczniowie sprawdzają, ile okręgów przemysłowych znajduje się w Polsce, który jest największy oraz w jakiej części Polski jest ich najwięcej. Czas pracy wynosi ok. 3 min.
Następnie uczniowie w otrzymanych kartach pracy (załącznik 1) przyporządkowują nazwy miast (na podstawie atlasu) do okręgów przemysłowych. Przeznaczamy na to ok. 2–3 min. Po upływie tego czasu nauczyciel prosi o przedstawienie wyników, a następnie o wklejenie karty pracy do zeszytu.
Kolejnym zadaniem uczniów jest praca z atlasem mająca na celu charakterystykę wybranych okręgów przemysłowych i uzupełnienie tabeli (załącznik 2). Czas – ok. 5 min.
c) Faza podsumowująca
Po zakończeniu pracy nauczyciel prosi o odczytanie tabeli, ocenia pracę uczniów.
Bibliografia
1. Flis J., Słownik terminów geograficznych, WSiP, Warszawa 1997.
2. Osuch E., Osuch W., Kassenberg A., Geografia z ochroną i kształtowaniem środowiska –
Podręcznik dla zasadniczych szkół zawodowych, WSiP, Warszawa 2003.
Załączniki
a) karta pracy
załącznik 1
Dopasuj miasta do okręgów przemysłowych.
Krapkowice, Kędzierzyn, Blachownia Śląska warszawski
Starachowice, Kielce, Radom staropolski
Katowice, Sosnowiec, Zawiercie opolski
Pruszków, Skierniewice, Piaseczno łódzki
Pabianice, Sieradz, Łódź górnośląski
załącznik 2
Nazwa okręgu | Główne miasta | Gałęzie przemysłu |
Warszawski | ||
Łódzki | ||
Górnośląski |
b) Zadanie domowe
Wymień zakłady przemysłowe w Twoim województwie oraz czynniki wpływające na ich lokalizację.
Czas trwania lekcji
45 minut
Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy II ZSZ .