Okres napoleoński. Wojny napoleońskiej Francji

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:

  • zna przebieg kariery Napoleona Bonaparte,

  • potrafi wymienić reformy wewnętrzne Napoleona,

  • wie, co zawierał Kodeks Napoleona,

  • zna okoliczności koronacji Napoleona na cesarza Francuzów,

  • potrafi wymienić koalicje antyfrancuskie i omówić wojny napoleońskie,

  • zna przyczyny klęski Napoleona, wie gdzie spędził on ostatnie lata życia.

b) Umiejętności

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:

  • rozumie, jakie znaczenie odegrał Napoleon Bonaparte w historii Francji,

  • potrafi dokonać oceny działalności Napoleona,

  • potrafi wskazać na mapie kierunki działań wojennych i miejsca bitew w czasach wojen napoleońskich,

  • sprawnie posługuje się mapą.

2. Metoda i forma pracy

Dyskusja, opis, opowiadanie, praca pod kierunkiem nauczyciela, praca z podręcznikiem, mapą, atlasem historycznym, literaturą pomocniczą, encyklopedią historyczną.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, literatura pomocnicza, mapa, atlasy historyczne, encyklopedia historyczna.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel w formie pytań do klasy sprawdza wiedzę uczniów na temat Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Przykładowe pytania:

  • Jakie były przyczyny wybuchu rewolucji we Francji?

  • Kiedy uchwalono Deklarację Praw Człowieka i Obywatela? Co zawierała?

  • Kiedy uchwalono konstytucję?

  • Na czym polegał przewrót thermidoriański?

  • Jaką działalność prowadzili jakobini?

  • Kto objął władzę we Francji w 1795 roku?

b) Faza realizacyjna

W ramach pracy domowej uczniowie mieli przygotować biografię Napoleona Bonaparte.

Nauczyciel wybiera jednego z uczniów, który czyta na głos swoją pracę i dostaje za nią ocenę.

Nauczyciel omawia rządy Dyrektoriatu i początki kariery Napoleona Bonaparte. Przedstawia zamach stanu Napoleona. Uczniowie wyszukują w podręczniku informacje na temat reform wewnętrznych
i Kodeksu Napoleona. Wypisują reformy do zeszytów. Jeden z uczniów przedstawia swoją notatkę, nauczyciel uzupełnia i ewentualnie poprawia. Uczniowie dyskutują na temat nowych zasad ustrojowych, nowego prawodawstwa, stosunków z Kościołem.

Nauczyciel omawia okoliczności wprowadzenia cesarstwa we Francji., a następnie, korzystając z mapy, omawia przebieg wojen napoleońskich. Wskazuje na mapie kierunki działań wojennych, miejsca najważniejszych bitew. Uczniowie śledzą także mapki w atlasach historycznych.

Nauczyciel omawia okoliczności klęski Napoleona i jego abdykacji. Pokazuje na mapie Elbę.

c) Faza podsumowująca

W ramach podsumowania wiadomości uczniowie przerysowują tabelę i ją uzupełniają.

Koalicja

Lata trwania

Państwa tworzące koalicję

Ważniejsze bitwy

Postanowienia traktatów pokojowych

I

II

III

IV

V

VI

Uczniowie korzystają z podręcznika oraz encyklopedii historycznej. Nauczyciel pomaga im
w wykonaniu zadania.

5. Bibliografia

  1. Atlas historyczny dla szkół średnich, red. J. Konarski, A. Daniluk, Nowa Era, Warszawa 2000.

  2. Burda B. i inni, Historia 2. Czasy nowożytne. Zakres podstawowy, Operon, Gdynia 2003.

  3. Historia. Encyklopedia szkolna, WSiP, Warszawa 1993.

  4. Zahorski A., Napoleon, wyd. 2 przejrz. i uzup., PIW, Warszawa 1982.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

  • Wyszukaj informacje na temat tego, co działo się z Napoleonem Bonaparte po zesłaniu go na Elbę.

  • Do dziś mówi się o białej i czarnej legendzie Napoleona. Jakich argumentów używają zwolennicy, a jakich przeciwnicy Napoleona? Napisz wypracowanie na ten temat.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Ru3cTygWnc4Gc

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 119.54 KB w języku polskim
R1TJR7inI5rjO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim