Okres napoleoński. Wojny napoleońskiej Francji
Okres napoleoński. Wojny napoleońskiej Francji
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
zna przebieg kariery Napoleona Bonaparte,
potrafi wymienić reformy wewnętrzne Napoleona,
wie, co zawierał Kodeks Napoleona,
zna okoliczności koronacji Napoleona na cesarza Francuzów,
potrafi wymienić koalicje antyfrancuskie i omówić wojny napoleońskie,
zna przyczyny klęski Napoleona, wie gdzie spędził on ostatnie lata życia.
b) Umiejętności
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
rozumie, jakie znaczenie odegrał Napoleon Bonaparte w historii Francji,
potrafi dokonać oceny działalności Napoleona,
potrafi wskazać na mapie kierunki działań wojennych i miejsca bitew w czasach wojen napoleońskich,
sprawnie posługuje się mapą.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, opis, opowiadanie, praca pod kierunkiem nauczyciela, praca z podręcznikiem, mapą, atlasem historycznym, literaturą pomocniczą, encyklopedią historyczną.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, literatura pomocnicza, mapa, atlasy historyczne, encyklopedia historyczna.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel w formie pytań do klasy sprawdza wiedzę uczniów na temat Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Przykładowe pytania:
Jakie były przyczyny wybuchu rewolucji we Francji?
Kiedy uchwalono Deklarację Praw Człowieka i Obywatela? Co zawierała?
Kiedy uchwalono konstytucję?
Na czym polegał przewrót thermidoriański?
Jaką działalność prowadzili jakobini?
Kto objął władzę we Francji w 1795 roku?
b) Faza realizacyjna
W ramach pracy domowej uczniowie mieli przygotować biografię Napoleona Bonaparte.
Nauczyciel wybiera jednego z uczniów, który czyta na głos swoją pracę i dostaje za nią ocenę.
Nauczyciel omawia rządy Dyrektoriatu i początki kariery Napoleona Bonaparte. Przedstawia zamach stanu Napoleona. Uczniowie wyszukują w podręczniku informacje na temat reform wewnętrznych
i Kodeksu Napoleona. Wypisują reformy do zeszytów. Jeden z uczniów przedstawia swoją notatkę, nauczyciel uzupełnia i ewentualnie poprawia. Uczniowie dyskutują na temat nowych zasad ustrojowych, nowego prawodawstwa, stosunków z Kościołem.
Nauczyciel omawia okoliczności wprowadzenia cesarstwa we Francji., a następnie, korzystając z mapy, omawia przebieg wojen napoleońskich. Wskazuje na mapie kierunki działań wojennych, miejsca najważniejszych bitew. Uczniowie śledzą także mapki w atlasach historycznych.
Nauczyciel omawia okoliczności klęski Napoleona i jego abdykacji. Pokazuje na mapie Elbę.
c) Faza podsumowująca
W ramach podsumowania wiadomości uczniowie przerysowują tabelę i ją uzupełniają.
Koalicja | Lata trwania | Państwa tworzące koalicję | Ważniejsze bitwy | Postanowienia traktatów pokojowych |
I | ||||
II | ||||
III | ||||
IV | ||||
V | ||||
VI |
Uczniowie korzystają z podręcznika oraz encyklopedii historycznej. Nauczyciel pomaga im
w wykonaniu zadania.
5. Bibliografia
Atlas historyczny dla szkół średnich, red. J. Konarski, A. Daniluk, Nowa Era, Warszawa 2000.
Burda B. i inni, Historia 2. Czasy nowożytne. Zakres podstawowy, Operon, Gdynia 2003.
Historia. Encyklopedia szkolna, WSiP, Warszawa 1993.
Zahorski A., Napoleon, wyd. 2 przejrz. i uzup., PIW, Warszawa 1982.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Wyszukaj informacje na temat tego, co działo się z Napoleonem Bonaparte po zesłaniu go na Elbę.
Do dziś mówi się o białej i czarnej legendzie Napoleona. Jakich argumentów używają zwolennicy, a jakich przeciwnicy Napoleona? Napisz wypracowanie na ten temat.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak