Okrętowe silniki spalinowe
TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105
Okrętowy silnik spalinowy dwusuwowy
WIZUALIZACJA W GRAFICE 3D
W silniku dwusuwowym jeden cykl pracy realizowany jest w ciągu jednego obrotu wału korbowego, czyli dwóch suwów: wymiany czynnika roboczego i sprężania oraz pracy.
Różnica pomiędzy silnikiem dwusuwowym a czterosuwowym:
Silnik dwusuwowy, w przeciwieństwie do czterosuwowego, posiada okna w cylindrze, a także nie widać u niego na głowicy rozrządu.
Silnik czterosuwowy posiada zawory i widać na głowicy rozrząd.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DuFjVptUO
Wizualizacja przedstawia model 3D okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego. Model podzielony jest na dwa widoki. Pierwszy ukazuje obudowę, a drugi wnętrze silnika. Silnik jest dużą konstrukcją o nieregularnym kształcie.
Na widoku obudowy wyróżniono kilka znaczników z nazwami i opisami. Opisy zawierają również nagrania audio. Ich treść jest tożsama z opisami. Wymienione elementy to:
podstawa silnika,
kadłub silnika, blok silnika (skrzynia korbowa) – konstrukcja utrzymująca wszystkie elementy silnika razem w całości. Dźwiga wał korbowy, umożliwia powstawanie ogromnego ciśnienia w komorze spalania i udziela wsparcia większości agregatów pomocniczych,
blok cylindrowy – mieszczą się w nim tuleje cylindrowe,
szyna zasilająca paliwa,
rury wysokiego ciśnienia paliwa,
pompa paliwowa – dostarcza paliwo pod wysokim ciśnieniem ze zbiornika do silnika,
kolektor wydechowy – element odprowadzający spaliny z cylindrów silnika,
turbosprężarka – maszyna wirnikowa składająca się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Turbina jest zasilana spalinami z silnika, a sprężone powietrze przez sprężarkę zasila silnik.
Na widoku wnętrza silnika wyróżniono następujące elementy:
koło zamachowe – okrągła tarcza z żeliwa. Stanowi istotny element silnika. Sprawia, że silnik pracuje płynnie, a w przypadku silników jednocylindrowych umożliwia powtarzanie cykli,
wał korbowy – korbowód przekazuje siłę, tworząc na wale moment obrotowy silnika, przekazuje moc do odbiornika mocy,
korbowód – łączy wodzik lub tłok z wałem korbowym, wykonuje ruch posuwisto‑zwrotny. Jego obecność umożliwia w konwencjonalnym silniku przemianę ruchu posuwiście‑zwrotnego w obrotowy,
tłok – zamyka komorę spalania wraz z głowicą i jego ściankami. Stanowi element roboczy, przeznaczony do przenoszenia powietrza oraz spalin w cylindrze. Jego zadaniem jest zmiana mieszanki paliwowo‑powietrznej w siłę powodującą obracanie silnika. Odbywa się to w czasie procesu spalania,
tuleja cylindrowa – element, w którym porusza się tłok,
zawór wylotowy – służy do wypuszczenia spalin z komór spalania. Odbywa się to po jego otwarciu,
okna wymiany powietrza,
łożyska – obniżają tarcie wałów.