E-materiały do kształcenia zawodowego

Okrętowe silniki spalinowe

TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105

bg‑blue

Okrętowy silnik spalinowy dwusuwowy

WIZUALIZACJA W GRAFICE 3D

W silniku dwusuwowym jeden cykl pracy realizowany jest w ciągu jednego obrotu wału korbowego, czyli dwóch suwów: wymiany czynnika roboczego i sprężania oraz pracy.

Różnica pomiędzy silnikiem dwusuwowym a czterosuwowym:

  • Silnik dwusuwowy, w przeciwieństwie do czterosuwowego, posiada okna w cylindrze, a także nie widać u niego na głowicy rozrządu.

  • Silnik czterosuwowy posiada zawory i widać na głowicy rozrząd.

1
R1KTP39UDIOJR
Modele 3D pod tytułem „Okrętowy silnik spalinowy czterosuwowy”. Pierwszy model przedstawia obudowę silnika, a drugi jego wnętrze.
Okrętowy silnik spalinowy dwusuwowy
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wizualizacja przedstawia model 3D okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego. Model podzielony jest na dwa widoki. Pierwszy ukazuje obudowę, a drugi wnętrze silnika. Silnik jest dużą konstrukcją o nieregularnym kształcie.

Na widoku obudowy wyróżniono kilka znaczników z nazwami i opisami. Opisy zawierają również nagrania audio. Ich treść jest tożsama z opisami. Wymienione elementy to:

  • podstawa silnika,

  • kadłub silnika, blok silnika (skrzynia korbowa) – konstrukcja utrzymująca wszystkie elementy silnika razem w całości. Dźwiga wał korbowy, umożliwia powstawanie ogromnego ciśnienia w komorze spalania i udziela wsparcia większości agregatów pomocniczych,

  • blok cylindrowy – mieszczą się w nim tuleje cylindrowe,

  • szyna zasilająca paliwa,

  • rury wysokiego ciśnienia paliwa,

  • pompa paliwowa – dostarcza paliwo pod wysokim ciśnieniem ze zbiornika do silnika,

  • kolektor wydechowy – element odprowadzający spaliny z cylindrów silnika,

  • turbosprężarka – maszyna wirnikowa składająca się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Turbina jest zasilana spalinami z silnika, a sprężone powietrze przez sprężarkę zasila silnik.

Na widoku wnętrza silnika wyróżniono następujące elementy:

  • koło zamachowe – okrągła tarcza z żeliwa. Stanowi istotny element silnika. Sprawia, że silnik pracuje płynnie, a w przypadku silników jednocylindrowych umożliwia powtarzanie cykli,

  • wał korbowy – korbowód przekazuje siłę, tworząc na wale moment obrotowy silnika, przekazuje moc do odbiornika mocy,

  • korbowód – łączy wodzik lub tłok z wałem korbowym, wykonuje ruch posuwisto‑zwrotny. Jego obecność umożliwia w konwencjonalnym silniku przemianę ruchu posuwiście‑zwrotnego w obrotowy,

  • tłok – zamyka komorę spalania wraz z głowicą i jego ściankami. Stanowi element roboczy, przeznaczony do przenoszenia powietrza oraz spalin w cylindrze. Jego zadaniem jest zmiana mieszanki paliwowo‑powietrznej w siłę powodującą obracanie silnika. Odbywa się to w czasie procesu spalania,

  • tuleja cylindrowa – element, w którym porusza się tłok,

  • zawór wylotowy – służy do wypuszczenia spalin z komór spalania. Odbywa się to po jego otwarciu,

  • okna wymiany powietrza,

  • łożyska – obniżają tarcie wałów.

Powiązane ćwiczenia