Ołówek jest czerwony. Nazwy przyborów szkolnych
Ołówek jest czerwony. Nazwy przyborów szkolnych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jak nazywa się większość poznanych przyborów szkolnych w języku niemieckim,
wie, jakie są cechy charakterystyczne przyborów szkolnych.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi opisać zawartość swojego plecaka,
potrafi przyporządkować podpis do rysunku,
używa poprawnie rodzajników określonych do danego rzeczownika,
wymienia prawidłowo pod względem fonetycznym nazwy poznanych przyborów szkolnych.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.
3. Środki dydaktyczne
Fotokopie z fragmentami przyborów szkolnych
Fotokopie z krzyżówką
Rysunki z przyborami szkolnymi
Torba z przyborami szkolnymi
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy przyborów szkolnych. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawną wymowę każdego słówka. Uczniowie powtarzają za nauczycielem nazwy przyborów szkolnych. Przy każdym przedmiocie nauczyciel pyta o kolor, a chętni uczniowie odpowiadają.
b) Faza realizacyjna
Na tablicy przymocowane są przy pomocy magnesów rysunki przyborów szkolnych i w różnych miejscach na tablicy ich podpisy. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przyporządkują podpis do rysunku (załącznik 1).
Nauczyciel pokazuje uczniom obrazki z fragmentem przyborów szkolnych. Chętni uczniowie zgłaszają się i mówią głośno, o jakiej rzeczy mowa (załącznik 2).
Zabawa w ciepło‑zimno. Wybrany uczeń wychodzi za drzwi. Nauczyciel z pomocą klasy chowa w widocznym miejscu np. linijkę, a uczeń, który był za drzwiami, musi ją odszukać. Uczniowie mówią cicho nazwę przedmiotu, a jeśli uczeń się do niego zbliża, nazwę mówią coraz głośniej.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują krzyżówkę z nazwami przyborów szkolnych (załącznik 3).
Uczniowie indywidualnie wypisują nazwy przyborów szkolnych widocznych na rysunku. Trzy osoby, które jako pierwsze wypiszą poprawnie wszystkie przybory, otrzymują plusy (załącznik 4).
c) Faza podsumowująca
Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe utrwalające poznany materiał. http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/schulsachen.htm . W ćwiczeniu uczniowie wybierają prawidłowy podpis do rysunku.
5. Bibliografia
A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 2.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 3.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 4.
Rys. Karolina Majchrzak
b) Zadanie domowe
Nauczyć się wiadomości z lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak