Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Opady atmosferyczne – ich rozmieszczenie na Ziemi

Cele lekcji

Cel ogólny: poznanie czynników warunkujących opady atmosferyczne oraz obszary ich występowania na Ziemi.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest chmura,

  • wie, co to jest: wilgotność względna i bezwzględna, kondensacja,

  • zna rodzaje chmur,

  • zna czynniki warunkujące opady,

  • wie, jak powstają chmury.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • scharakteryzować różne rodzaje chmur,

  • wyjaśnić zróżnicowanie opadów na Ziemi,

  • wskazać na mapie obszary nadwyżek i niedoborów wilgoci na Ziemi,

  • rozpoznać chmury.

c) Postawy

Uczeń uczy się pracy w zespole.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, praca w grupie, praca indywidualna, rybi szkielet, prezentacja multimedialna (można wykorzystać podane w bibliografii strony internetowe).

3. Środki dydaktyczne

Atlas geograficzny, prezentacja multimedialna pt. „Chmury i ich rodzaje”, mapa konturowa świata, fotografie.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.

Nauczyciel w krótkim wykładzie wyjaśnia terminy: wilgotność względna oraz kondensacja.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel wyjaśnia, na podstawie metody aktywnego opisu, mechanizm powstawnia chmur.

Wyświetla prezentację multimedialną pt. „Chmury i ich rodzaje”.

Po obejrzeniu prezentacji uczniowie wymieniają rodzaje chmur, podają rodzaje opadów i rodzaje osdów. Nauczyciel prosi o zapisanie tych informacji w zeszytach.

Następnie nauczyiel dzieli klasę na 3‑osobowe grupy. Na tablicy rysuje rybi szielet.

Rozdaje uczniom kolorowe kartki i prosi o zastanowienie się i zapisanie na kartkach czynników, które mają wpływ na opady (czas pracy ok. 5‑7 minut). Po upływie czasu prosi przedstawiciela grupy o przeczytanie i przyczepienie kartki tak, aby powstały ości w rybie. Prosi uczniów o przerysowanie do zeszytu.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie lekcji: nauczyciel rozdaje mapki konturowe i prosi o naniesienie na podstawie atlasu obszarów nadwyżek i niedoborów wilgoci na świecie.

5. Bibliografia

  1. Kop J., Kucharska M., Szkurłat E., Geografia 1 – podręcznik, PWN, Warszawa 2006.

  2. Pusz B., Wiecki W., Geografia środowiska przyrodniczego – zeszyt ćwiczeń, Operon, Gdynia 2005.

  3. Strony internetowe:

http://www.chmury.prv.pl/

http://www.ga.com.pl/chmurysp.htm

http://www.interklasa.pl/chmury/

  1. Wideński M., Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Ortus, Olsztyn 2005.

  2. Wójtowicz B., Aktywizujące metody edukacji geograficznej, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk 2001.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

Przeczytaj fragment „Kroniki olsztyńskiej” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i wykonaj polecania:

a) Rozpoznaj rodzaj chmury opisanej w wierszu.

b) Podkreśl w wierszu zjawiska meteorologiczne.

XVII

Grom daleki uderzył,

Z tej strony od Karwicy.

Deszcz jak kroki żołnierzy

po zielonej ulicy.

Dzięcioł skrył się. Nie kuje.

Listeczki nie szeleszczą.

Żołędzie z dębów spłukuje

wesoła młócka deszczu.

XVIII

Spływają krople z ula.

Woda z jabłoni kapie.

Hej, deszcz po polach hula,

bo nie żadnych zmartwień.

Błyska się. Piorun broi.

Lasowi moknie broda.

O, przyjaciele moi,

jutro znowu pogoda!

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy I.

Lekcje można przeprowadzić w czasie dwóch jednostek lekcyjnych.

R1dAQ5Dg9frYY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.71 KB w języku polskim
R1Izpy4PAh5xg

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim