Opady atmosferyczne – ich rozmieszczenie na Ziemi
Opady atmosferyczne – ich rozmieszczenie na Ziemi
Cele lekcji
Cel ogólny: poznanie czynników warunkujących opady atmosferyczne oraz obszary ich występowania na Ziemi.
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest chmura,
wie, co to jest: wilgotność względna i bezwzględna, kondensacja,
zna rodzaje chmur,
zna czynniki warunkujące opady,
wie, jak powstają chmury.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
scharakteryzować różne rodzaje chmur,
wyjaśnić zróżnicowanie opadów na Ziemi,
wskazać na mapie obszary nadwyżek i niedoborów wilgoci na Ziemi,
rozpoznać chmury.
c) Postawy
Uczeń uczy się pracy w zespole.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, praca w grupie, praca indywidualna, rybi szkielet, prezentacja multimedialna (można wykorzystać podane w bibliografii strony internetowe).
3. Środki dydaktyczne
Atlas geograficzny, prezentacja multimedialna pt. „Chmury i ich rodzaje”, mapa konturowa świata, fotografie.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.
Nauczyciel w krótkim wykładzie wyjaśnia terminy: wilgotność względna oraz kondensacja.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia, na podstawie metody aktywnego opisu, mechanizm powstawnia chmur.
Wyświetla prezentację multimedialną pt. „Chmury i ich rodzaje”.
Po obejrzeniu prezentacji uczniowie wymieniają rodzaje chmur, podają rodzaje opadów i rodzaje osdów. Nauczyciel prosi o zapisanie tych informacji w zeszytach.
Następnie nauczyiel dzieli klasę na 3‑osobowe grupy. Na tablicy rysuje rybi szielet.
Rozdaje uczniom kolorowe kartki i prosi o zastanowienie się i zapisanie na kartkach czynników, które mają wpływ na opady (czas pracy ok. 5‑7 minut). Po upływie czasu prosi przedstawiciela grupy o przeczytanie i przyczepienie kartki tak, aby powstały ości w rybie. Prosi uczniów o przerysowanie do zeszytu.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie lekcji: nauczyciel rozdaje mapki konturowe i prosi o naniesienie na podstawie atlasu obszarów nadwyżek i niedoborów wilgoci na świecie.
5. Bibliografia
Kop J., Kucharska M., Szkurłat E., Geografia 1 – podręcznik, PWN, Warszawa 2006.
Pusz B., Wiecki W., Geografia środowiska przyrodniczego – zeszyt ćwiczeń, Operon, Gdynia 2005.
Strony internetowe:
http://www.ga.com.pl/chmurysp.htm
http://www.interklasa.pl/chmury/
Wideński M., Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Ortus, Olsztyn 2005.
Wójtowicz B., Aktywizujące metody edukacji geograficznej, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk 2001.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Przeczytaj fragment „Kroniki olsztyńskiej” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i wykonaj polecania:
a) Rozpoznaj rodzaj chmury opisanej w wierszu.
b) Podkreśl w wierszu zjawiska meteorologiczne.
XVII
Grom daleki uderzył,
Z tej strony od Karwicy.
Deszcz jak kroki żołnierzy
po zielonej ulicy.
Dzięcioł skrył się. Nie kuje.
Listeczki nie szeleszczą.
Żołędzie z dębów spłukuje
wesoła młócka deszczu.
XVIII
Spływają krople z ula.
Woda z jabłoni kapie.
Hej, deszcz po polach hula,
bo nie żadnych zmartwień.
Błyska się. Piorun broi.
Lasowi moknie broda.
O, przyjaciele moi,
jutro znowu pogoda!
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy I.
Lekcje można przeprowadzić w czasie dwóch jednostek lekcyjnych.