Opakowania wykorzystywane podczas transportu - budowa, zastosowanie oraz elementy składowe
WIZUALIZACJA MODELU W GRAFICE 2D LUB 3D
Spis treści
Kontener biurowo‑mieszkalnyKontener biurowo‑mieszkalny
Kontener do przewozu samochodówKontener do przewozu samochodów
Kontener izolowanyKontener izolowany
Kontener składowania i przewozu odpadów — otwartyKontener składowania i przewozu odpadów — otwarty
Kontener składowania i przewozu odpadów — zamkniętyKontener składowania i przewozu odpadów — zamknięty
Kontener ogólnego przeznaczeniaKontener ogólnego przeznaczenia
Kontener typu płytkowegoKontener typu płytkowego
Kontener płytowyKontener płytowy
Kontener typu zamkniętego wentylowanyKontener typu zamkniętego wentylowany
Kontener z otwartym dachem (open topKontener z otwartym dachem (open top
Kontener zbiornikowyKontener zbiornikowy
Opakowania jednostkoweOpakowania jednostkowe
Kartonowe opakowania tekturoweKartonowe opakowania tekturowe
Opakowania transportowe z tworzywa sztucznegoOpakowania transportowe z tworzywa sztucznego
Opakowanie transportowe tekturoweOpakowanie transportowe tekturowe
Paleta do beczek z tworzywa sztucznegoPaleta do beczek z tworzywa sztucznego
Stojak podpora pod beczkiStojak podpora pod beczki
Paleta skrzyniowa pełnaPaleta skrzyniowa pełna
Paleta skrzyniowa z siatkąPaleta skrzyniowa z siatką
Paleta słupkowaPaleta słupkowa
Palety słupkowe mają podwójne przeznaczeniePalety słupkowe mają podwójne przeznaczenie
Paleta ze składanymi ściankamiPaleta ze składanymi ściankami
Paleta drewnianaPaleta drewniana
Rodzaje palet ładunkowychRodzaje palet ładunkowych
Kontener biurowo‑mieszkalny - jest najpopularniejszym modelem kontenera. Ma wiele zastosowań. Kontener tego typu może pełnić funkcję zarówno biura, jak i szatni lub pomieszczenia socjalnego. Niezbędny na wszelkiego typu budowach. Istnieje równie możliwość wyposażenia kontenera w sanitariaty oraz aneksy kuchenne.
Kontener może występować jako pojedynczy obiekt lub – wyposażony w toalety, pisuary, umywalki oraz prysznice – stać się kompleksowym budynkiem modułowym. Tego typu rozwiązanie stosuje się w przypadku realizacji nowych inwestycji jako zaplecze sanitarne np. imprez sportowych oraz na placach budowy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kontener do przewozu samochodów - są to kontenery zbudowane zgodnie z wymaganiami norm ISO. Są przeznaczone głównie do transportu ładunków specjalnych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kontener izolowany - wyposażony jest w specjalną warstwę izolacyjną, która utrzymuje przez pewien okres stałą temperaturę bez użycia urządzeń chłodniczych lub grzewczych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kontener składowania i przewozu odpadów - otwarty nazywany jest również kontenerowym nadwoziem wymiennym. To system, który jest wymienialny, przeznaczony przede wszystkim do dalekobieżnego transportu odpadów. Nadają się do przewożenia rozmaitych odpadów mieszanych również w formie niesprasowanej jak na przykład papier, szkło, drewno.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kontener składowania i przewozu odpadów - zamknięty posiada wiele zalet, a jedną z nich jest łatwość transportu, w którym odpady nie są narażone choćby na wiatr, czy też inne czynniki drogowe.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kontener ogólnego przeznaczenia - są urządzeniami całkowicie zamkniętymi i szczelnymi, ze sztywnym dachem i ścianami bocznymi, czołowymi i podłogą, co najmniej jedna ściana czołowa jest z drzwiami. Przeznaczone są do transportu ładunków zróżnicowanych kategorii.
Wyróżniamy dwa rozmiary kontenerów:
20 stopowe (6,1m x 2,4m x 2,6m) - wykorzystywane w przypadku transportu mniejszych ładunków oraz ładunków drobnicowych. Ich rozmiar sprawia, iż są bardziej mobilne. Ich maksymalna ładowność wynosi 33,2 mIndeks górny 33
40 stopowe (12,2m x 2,4m x 2,6m) - znajdują swoje zastosowanie w przypadku transportu przedmiotów o dużym rozmiarze tj. wszelkiego rodzaju maszyny przemysłowe lub samochody. Większy rozmiar kontenera pozwala na wykonywanie większych załadunków, co jest korzystne dla dużych przedsiębiorców. Maxymalna ładowność kontenera 40 stopowego to 67,7 mIndeks górny 33
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kontener typu płytkowego - silna konstrukcja podłogi oraz sztywno osadzone ściany czołowe umożliwiają mocowanie, zabezpieczanie i piętrzenie towaru.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kontener płytowy - przeznaczony do przewozu ładunków ciężkich i gabarytowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kontener typu zamkniętego wentylowany - szczelny, ze sztywnym dachem i ścianami, wyposażony w urządzenia umożliwiające wymianę powietrza we wnętrzu w sposób naturalny lub wymuszony.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kontener z otwartym dachem (open top) - umożliwia przewóz ładunków, które przewyższają wysokość kontenera. Może posiadać zdejmowaną lub ruchomą belkę nad drzwiami czołowymi, dach okrywany jest wodoszczelną plandeką wyposażoną w linkę z zamknięciem celnym (plomby lub inne znaki urzędowe, świadczące o wykonanej kontroli ładunku).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kontener zbiornikowy - składa się ze zbiornika lub zbiorników i szkieletu, który z jednej strony ma za zadanie ochronę zbiornika, a z drugiej ma umożliwić bezpieczne piętrzenie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opakowania jednostkowe - jest opakowaniem pojedynczych produktów lub określonej ilości produktu. Opakowanie jednostkowe największe zastosowanie znajduje w obrocie detalicznym. Opakowanie jednostkowe stanowi na ogół bezpośrednie opakowanie wyrobu. Chroni ono produkt przed ubytkami ilościowymi, a częściowo również przed zmianami jakościowymi. Opakowanie jednostkowe nie zapewnia dostatecznej ochrony w czasie transportu oraz magazynowania. Opakowanie jednostkowe może być wykonane z papieru, szkła, tkaniny, drewna, folii. Opakowanie co najmniej dwóch opakowań jednostkowych, najczęściej stosowane jest z opakowaniem transportowym w czasie transportu i składowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kartonowe opakowania tekturowe - są uniwersalne, nadają się do przewożenia i magazynowania artykułów spożywczych, leków, kosmetyków, artykułów chemicznych, wyrobów papierniczych, odzieży, obuwia, jak również cięższych artykułów jak np. części samochodowych czy delikatnych produktów ze szkła.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opakowania transportowe z tworzywa sztucznego - posiadają znacznie mniejszą masę i jednocześnie większą odporność mechaniczną oraz chemiczną niż opakowanie drewniane lub metalowe. Dobrze reagują także na działanie czynników atmosferycznych. Są ponadto estetyczne i łatwo je utrzymać na wysokim poziomie higieny.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opakowanie transportowe tekturowe - To opakowania lekkie, tanie i w ekologiczne. Zabezpieczają przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz wstrząsami. Nie przepuszczają również światła. łatwo przygotować w dowolnym rozmiarze, dostosowanym zarówno do wielkości zawartości jak i środka transportu, który zostanie wykorzystany. Dzięki niskiej wadze nie stanowi dużego obciążenia, co ma znaczenie w przypadku koszty paliwa. Kartonowe opakowania tekturowe są uniwersalne, nadają się do przewożenia i magazynowania artykułów spożywczych, leków, kosmetyków, artykułów chemicznych, wyrobów papierniczych, odzieży, obuwia, jak również cięższych artykułów jak np. części samochodowych czy delikatnych produktów ze szkła.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Paleta do beczek z tworzywa sztucznego - przeznaczona jest do składowania pojemników zawierających substancje chemiczne i ciecze przemysłowe. Zapobiega rozlaniu się chemikaliów, szczególnie w sytuacji stałego wycieku oraz w miejscu opróżniania lub napełniania pojemników. Wykorzystywana w magazynach, portach oraz w warsztatach. Wysoka jakość polietylenu użytego do wyprodukowania palety oraz jego odporność na substancje żrące zapewnia bezpieczeństwo w miejscu pracy. Dodatkowo paleta wyposażona jest w mocną, samo ustawiającą się kratownicę, którą łatwo wymontować w celu czyszczenia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Stojak podpora pod beczki - służy do przechowywania beczek w pozycji poziomej co znacznie ułatwia ich obsługę i umożliwia łatwe odprowadzanie cieczy. Dzięki takiemu rozwiązaniu uniknąć można rozlania substancji podczas nalewania z beczki.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Paleta skrzyniowa pełna - paleta z pełnymi lub zamkniętymi ścianami bocznymi, z których co najmniej jedna ma ułatwiające dostęp do ładunku, rozbieralne lub zawiasowo osadzone ściany. Może być wyposażona w wieko.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Paleta skrzyniowa z siatką - paleta z otworami, które umożliwiają łatwą identyfikację oraz widoczność towarów. Jeden z boków jest zawsze otwierany do połowy. Przystosowana jest do magazynowania i przewożenia różnych materiałów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Paleta słupkowa - paleta składająca się z słupków umożliwiających piętrzenie. Słupki mogą być na stale, demontowane lub składane.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Palety słupkowe mają podwójne przeznaczenie - mogą być stosowane jako palety transportowe, a po zamontowaniu 4 rur można z nich budować regały magazynowe, bez konieczności przeładowania znajdującego się na nich towaru. Pozwalają na maksymalne wykorzystanie powierzchni magazynu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Paleta ze składanymi ściankami - przeznaczona jest do przewozu i składowania długich i okrągłych ładunków. Duża wytrzymałość burt na naciski boczne. Palety zaprojektowane do składowania z możliwością sztaplowania oraz do transportu w samochodach ciężarowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Paleta drewniana - to podniesiona platforma, wielokrotnego użytku, przeznaczona do przenoszenia i składowania towarów. Palety są zazwyczaj zrobione z drewna i mają standardowe wymiary: oraz .
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Rodzaje palet ładunkowych
Ilustracja przedstawia schemat rodzajów palet. Na schemacie naniesiono cztery punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z podpisem w formie tekstowej i dźwiękowej. Punkty ponumerowane są od lewej do prawej strony. Strzałki wychodzą od słowa palety.
Palety płaskie
Tekst: To urządzenia jedno lub dwupłytowe, odwracalne lub nieodwracalne, dwu lub czterowejściowe, bez skrzydeł lub ze skrzydłami, wykonane z drewna, metalu, tworzywa sztucznego, tektury lub z materiałów mieszanych, jednorazowego lub wielokrotnego użytku, na płytach nośnych, na których można składować ładunki posiadające kształty umożliwiające układanie w stabilnych warstwach.Palety ładunkowe płaskie drewniane jednopłytowe czterowejściowe bez skrzydeł typu EUR, produkowane są w oparciu o wymagania określone w karcie Międzynarodowego Związku Kolejowego ( UIC ) i odgrywają one bardzo ważną rolę.
Palety EUR występują w czterech wariantach rozmiarowych. Są to odpowiednio:
(EUR 2)
(EUR 3)
(EUR 6)
Oprócz drewna (w tym prasowanego) do produkcji palet płaskich wykorzystuje się materiały takie jak: styropian, tworzywa sztuczne, sklejkę, metal, karton.
Palety słupkowe
Tekst: Są to urządzenia wielokrotnego użytku, posiadające słupki, umożliwiające piętrzenie paletowych jednostek ładunkowych bez obciążania ładunku znajdującego się na palecie. Na ogół materiałem stosowanym w ich produkcji jest metal. Ich elementy słupki mogą być:stałe
demontowane
połączone lub nie, stałymi lub rozbieralnymi poprzeczkami wzmacniającymi
Palety skrzyniowe
Tekst: Są to urządzenia wielokrotnego użytku, posiadające ścianki i umożliwiające piętrzenie i składowanie w nich ładunków o nieregularnych kształtach i różnych wymiarach, luzem i w opakowaniach. Mogą być wykonane z metalu, tworzywa sztucznego lub metalu i drewna. Rozróżnia się sześć typów palet skrzyniowych:Pełne – posiadają ścianki boczne trwale i sztywno połączone z płytą nośną
Ażurowe – mają ścianki wykonane najczęściej z siatki lub zgrzewanych prętów
Składane – posiadają ścianki boczne zawiasowo zamocowane do płyty nośnej tak, że mogą być składane w celu zmniejszenia wysokości palety pustej
Demontowane – posiadają ścianki boczne zdejmowane, w celu zmniejszenia wysokości pustej paletyPosiadające osadzoną zawiasowo jedną całą ściankę lub jej część, umożliwiającą dostęp do ładunku po odchyleniu.
Posiadające wieko umożliwiające zabezpieczenie ładunku przed dostępem.
Palety specjalizowane
Tekst: Są to urządzenia o konstrukcji i wymiarach dostosowanych do właściwości składowanego asortymentu, warunków transportu, przechowywania, czy opróżniania , umożliwiające piętrzenie, np.: palety do materiałów w rolkach, palety do bębnów/beczek, palety z wanną wychwytową, palety wysypkowe (do towarów sypkich), palety skrzyniowe z dnem klapowym.
Ilustracja przedstawia schemat wytycznych. Na schemacie naniesiono trzy punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z opisem w formie tekstowej i dźwiękowej. Punkty Punkty ponumerowane są od góry do dołu przy każdej wytycznej po prawej stronie napisu.
Wytyczne dotyczące opakowań
Tekst: Opakowania jednostkowe - jest opakowaniem pojedynczych produktów lub określonej ilości produktu. Opakowanie jednostkowe największe zastosowanie znajduje w obrocie detalicznym. Opakowanie jednostkowe stanowi na ogół bezpośrednie opakowanie wyrobu.Opakowanie transportowe – gwarantuje ochronę przed różnego rodzaju zagrożeniami (np. przed uszkodzeniami mechanicznymi). Pozwalają na wygodne przemieszczanie ładunku w trakcie jego składowania, przewożenia i sprzedaży.
Paleta – podniesiona platforma, przeznaczona do przenoszenia i składowania towarów. Palety są zazwyczaj zrobione z drewna.
Kontenery - skrzynia, zazwyczaj metalowa, o zunifikowanych wymiarach i konstrukcji, służąca do przewozu drobnicy (zapakowanej zazwyczaj w opakowania kartonowe, paczki, skrzynie, worki.
Dobierając opakowanie należy uwzględnić:
rodzaj towaru i jego podatność transportowa,
wartość towaru,
rodzaj i czas trwania transportu,
środki transportowe zastosowane do przewozu,
wymagania kupującego sformułowane w kontrakcie,
wymagania innych podmiotów sformułowane w innych dokumentach,
przepisy sanitarne kupującego,
powierzchnię magazynową,
wymiary ramp,
dróg dojazdowych, bram (drzwi) magazynów, dźwigów itp.,
dostępność urządzeń magazynowych, jak np. gniazda regałów,
dostępność urządzeń transportu wewnętrznego i bliskiego (wózki podnośnikowe, unoszące, itp.),
przestrzeń ładunkowa środków transportowych (wagony kolejowe, samochody ciężarowe,
ładowność statków, samolotów itp.),
dostępne zespoły maszyn pakujących formujących oraz ich oprzyrządowania.
Przewożony ładunek, oprócz tego, że musi zmieścić się w przestrzeni ładunkowej pod względem wymiarów i objętości, musi też być właściwy pod względem wagi.
Prawo o ruchu drogowym
Tekst: Zgodnie z treścią ustawy Prawo o ruchu drogowym:
Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu.
Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:
nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
nie naruszał stateczności pojazdu;
nie utrudniał kierowania pojazdem;
nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
Błędy popełniane w czasie doboru opakowań
Tekst: Do najczęściej popełnianych błędów w czasie doboru opakowań należą:niewłaściwe dopasowanie opakowania do właściwości ładunku,
niewłaściwe dobranie opakowania do właściwości środka transportu,
niewłaściwe dopasowanie opakowania do systemu przeładunkowego,
niewłaściwe dobranie opakowania w stosunku do czasu przewozu,
niedopasowanie opakowania względem potrzeb przedstawicieli grupy docelowej ( klientów),
stosowanie niskiej jakości tworzyw opakowań.